הסתיידות בכתף – דלקת מסוידת של הגידים

הסתיידות היא תגובה טבעית, חלק ממערכת הריפוי של הגוף. התופעה מתרחשת כאשר משקעי הידרוקסיאפטיט (סידן) מופיעים כתגובה לדלקת באזור מסוים. המשקעים הופכים למצבור סידן במרקם נוקשה הרבה יותר מהרקמות הסובבות אותו. התוצאה היא התקשות של האזור, הפרעה לכלי דם ועצבים והגבלה של הרקמות הרכות. במרבית המקרים, באופן עקרוני, הסתיידות יכלה להופיע כתגובה לכל תהליך דלקתי בגופנו אך היא נוטה להתקיים באזורים מסוימים על פני אחרים, הגידים והפרקים רגישים במיוחד לתופעה.

בכתפיים, הסתיידות מופיעה בשיעור של כ-80% בגיד הסופראספינטוס אך היא יכולה להופיע גם בגידים אחרים בכתף ואפילו בבורסה המצפה אותם. ההסתיידות אמנם קטנה בדרך כלל, עד 2 ס”מ אך היא מספקת כדי לגרום להיצרות המרווח בין זיז הכתף לבין שרירי הכתף וצביטה של הגיד המאופיינת בכאב עז.

איך אדע אם יש לי הסתיידות בכתף? מה התסמינים?

כאבי גב עליון, כתפיים וצוואר אינם נדירים, רבים מאיתנו סובלים מכאבים באזורים הללו בשל לחץ ומתח, ישיבה מושכת ועבודה של שעות רבות מול מחשב, נהיגה מרובה או ישיבה ושכיבה בתנוחות שאינן אופטימליות לנו. כאבי כתפיים הם סוג של תסמין של אורח החיים המודרני ובדרך כלל ניתן לשפר את המצב על ידי שינויים בהרגלי חיים, מנוחה או טיפולי עיסוי. אך במקרה של הסתיידות בכתף, לא מדובר בכאב קל שעובר לאחר מנוחה או עיסוי פשוט:

• כאב חד ועז באזור הכתף, בעיקר כאשר מרימים את היד כלפי מעלה.
• הגבלת תנועה ותחושת נוקשות באזור הכתף.
• בהרמת היד, לעיתים נשמעים קולות של פצפוץ, מעיין נקישות קטנות המגיעות מהכתף.
• תחושה של שריר כתף תפוס שלא ניתן לשחרר.
• כאב המחמיר בזמן שכיבה ויכול גם להעיר משינה.
• הכתף רגישה למגע וחמה.

כמובן שלא כל מטופל יסבול מכל התסמינים ברשימה וכאב היא תחושה מאוד אינדיבידואלית. בכ-5% מהמבוגרים רואים הסתיידות בכתף בבדיקות הדמיה ללא כל תסמינים נוספים. עם זאת, בכל מצב בו הנכם סובלים מכאב בכתף, אי נוחות ונוקשות שמסרבת לעבור כדאי להגיע לבדיקה ואבחון.

מהו “קריז הכתף”?

להסתיידות בכתף מספר שלבים (פרטים בהמשך) כאשר ההסתיידות לא מאובחנת בשלביה המוקדמים ולא מטופלת, אצל מטופלים מסוימים מופיעה תופעה המכונה “קריז הכתף”. מדובר בהתקף כאבים חזקים במיוחד שלא מגיבים לתרופות ללא מרשם או כל ניסיון אחר להרגיע אותם (קירור המקום, עיסוי וכד’). מטופלים מדווחים על חוסר יכולת להזיז את הכתף, הזרוע ואפילו היד, כאב עז ובלתי פוסק עד לכדי פניה לחדר מיון.

מהן הסיבות להסתיידות בכתף?

מדוע ישנם אנשים המפתחים הסתיידות? למה במקרים מסוימים ההסתיידות “נקעת” והופכת לדלקת כרונית? למרבה הצער, רב הנסתר על הגלוי ואין אנו יודעים את התשובות המדויקות לשאלות הללו. אנו כן יודעים שמעל גיל 40 הסבירות לפתח הסתיידות בכתף עולה והיא נפוצה במיוחד בקרב אנשים מעל גיל 50 ,שכיחה יותר בקרב נשים, אך אין לה משמעות קלינית רחבה. כלומר, עצם פיתוח התופעה לא מצביע על בעיה בריאותית נרחבת יותר. נראה שמדובר ב”עייפות החומר”. לאורך שנים, השימוש בכתף גורם לשחיקה של הסיבים ולפגיעה בשרירים באזור ונטייה מוגברת לפיתוח תהליכים דלקתיים שמערבים הסתיידות. מתחת לגיל 40, הסיבות לתופעה אינן ידועות, משוער כי מדובר בתגובה דלקתית לפגיעה מתמשכת בעקבות מאמץ גופני, חבלה, מתיחה לא נכונה של הכתף וכדומה.

איך מתפתחת הסתיידות בכתף? 5 שלבים לתופעה

שלב א’: טרום הסתיידות fibrocartilaginous metaplasia – בשלב זה מתחילים שינויים באזור הגיד בכתף, התאים הופכים לסיביים והסתיידות מתחילה. בשלב זה לא מרגישים כל כאב או אי נוחות מיוחדת.

שלב ב’: שלב ההסתיידות Calcification – סידן מופרש על ידי התאים באזור הגיד ומצטבר לכדי גוש. לרוב אין תחושת כאב עזה, ישנם אנשים המדווחים על אי נוחות מסוימת באזור הכתף אך לא מספיק כדי להגיע לאבחון וטיפול.

שלב ג’: שלב המנוחה – יכול להמשך חודשים ארוכים עד שנים, מרבית האנשים לא מרגישים כאב בשלב זה למרות שההסתיידות קיימת.

שלב ד’: התפרקות הסידן – בשלב זה תאי מערכת החיסון פועלים לפירוק הסידן. הפעילות החיסונית גורמת לדלקת המשפיעה גם על כלי הדם באזור. זהו השלב בו רוב האנשים פונים לטיפול בשל כאבים עזים.

שלב ה’: ריפוי ההסתיידות – בשלב זה הגיד נרפא וההסתיידות נספגת על ידי הגוף, ישנה הקלה גדולה בכאב ואי הנוחות.

תהליך ההסתיידות וספיגת הסידן הוא חלק טבעי ממנגנון הריפוי של גופנו, התהליך אמנם מלווה בכאב אך עבור מרבית האנשים הוא יסתיים גם ללא כל טיפול וללא התערבות. הבעיה מתחילה כאשר הגוף לא סופג את הסידן עד תום (או לא בכלל) ונוצרת דלקת כרונית. מכיוון שאין לדעת מי יפתח את התופעה ומי לא, טיפול מומלץ בכל מקרה כדי לעודד את גופנו להתרפא ולא להישאר בשלב הדלקתי, לשכך את הכאב ולהחזיר את טווח התנועה מהר יותר.

איך מאבחנים הסתיידות בכתף?

מי שסובל מכאבים עזים באזור הכתף יגיע בסופו של דבר לאבחון אצל רופא אורתופד שיערוך בדיקה גופנית וישלח את המטופל לביצוע בדיקות הדמיה. השלב הראשון הוא בדרך כלל צילום רנטגן. הסתיידות בכתף נראית כמו בליטה בצורת עננים בצילום. במידת הצורך, הרופא יבקש גם לערוך בדיקת אולטרסאונד לבירור מעמיק יותר. פעמים רבות, הסתיידות בכתף מתגלה במקרה בזמן צילום רנטגן או בדיקת אולטרסאונד מסיבות אחרות.

מהן האופציות הטיפוליות?

מכיוון שמדובר בתהליך דלקתי בעיקרו הרפואה המודרנית מציעה בעיקר טיפול תומך לצד טיפול בנוגדי דלקת. ניתן להיעזר במשככי כאבים ללא מרשם הידועים גם כנוגדי דלקת כמו איבופרופן (אדויל) או במידה והכאבים עזים במיוחד, לקבל מרשם לתרופות חזקות יותר. טיפולים נוספים כוללים תרופות אנטי דלקתיות במרשם רופא, סטרואידים לטיפול בדלקת וטיפול בגלי הלם (Extracorporeal shock-wave therapy). במקרים שלא מגיבים לטיפול התרופתי קיימת אופציה של ניקור בעזרת מחט המוחדרת לעומק כתף. הפרוצדורה נעשית בהרדמה מקומית ובהנחיית אולטרסאונד. במהלך ההליך, הרופא מחדיר מחט אל האזורים המסוידים ומבצע שטיפה והחדרת חומרים מעודדי ריפוי לרקמות הפגועות. במקרים קשים בהם נמצאה הסתיידות גדולה שלא מגיבה לדרכי טיפול אחרות, ישנה אופציה של ניתוח להסרת ההסתיידות. הניתוח נעשה על ידי כירורג אורטופדי בבית חולים תחת הרדמה מלאה.

איך כירופרקט מטפל בהסתיידות בכתף?

לאומת שיטות טיפול פולשניות הכוללות תרופות וטיפולים חודרניים, הטיפול הכירופרקטי בהסתיידות בכתף הוא טיפול חיצוני ולא פולשני כלל. במהלך הטיפול הרופא הכירופרקט עושה מניפולציות עדינות של הכתף ועמוד השדרה הצווארי, עמוד השדרה העליון והראש. בעזרת הפעלת לחץ מתון והנעת האיברים, הרופא משחרר את החלץ שנוצר על גיד הכתף ואת ההסתיידויות. ביכולתו של כירופרקט בעל ניסיון לשכך משמעותית את הכאב, לשפר את טווח התנועה של הכתף ולמנוע את הישנות התופעה. הטיפול נמשך 15 עד 30 דקות סך הכל, נעשה בשכיבה או ישיבה, אינו כואב ואינו כולל כל תופעת לוואי. בעזרת טיפול כירופרקטי ניתן לזרז את תהליך הריפוי הטבעי של הגוף, לשחרר את השרירים הכואבים ולהביא להקלה גדולה ביומיום.