בלט דיסק ואיך טיפול כירופרקטי יכול לעזור

אנשים רבים מסתובבים עם כאבים שונים בגב שלעיתים מקרינים גם לאזורים אחרים בגופם בלי שבכלל יחשבו על האפשרות שהם סובלים מבלט דיסק – בעיה נפוצה שאמנם יכולה לחלוף מעצמה, אך בהיעדר טיפול עלולה גם להחמיר, להידרדר ולהפוך לפריצת דיסק שנחשבת משמעותית וכואבת הרבה יותר.

הטיפול בבלט דיסק הוא ברוב המקרים פשוט יחסית ולא מצריך ניתוח אורתופדי מורכב או פעולות רפואיות אחרות. אולם כדי לעשות זאת, יש לאבחן את הבעיה בשלב מוקדם ככל הניתן ולהתאים לה טיפול כירופרקטי לצד שינויים חיוניים באורח החיים, בהרגלים ובשמירה על הבריאות.

כדי לוודא שאתם מטפלים בבעיה בהקדם האפשרי וכמו שצריך, קודם כל נספר לכם מה זה אומר לסבול מבלט דיסק, נבדוק מהם הגורמים שמעלים את השכיחות של התופעה הנפוצה ונגלה מהי הדרך הנכונה ביותר לטפל בה לפני שתהפוך לצרה קשה ומשמעותית הרבה יותר.

דיסק: בולם הזעזועים של החוליות שלנו

עמוד השדרה האנושי הוא למעשה אוסף של 33 חוליות שביניהן מפרידים המבנים שמכונים בשפה המקצועית “דיסקים”. את הדיסקים ניתן למעשה להגדיר כבולמי זעזועים מתקדמים שעשויים מסחוס שהוא רקמה דמוית ג’לטין. תפקידו של הדיסק הוא לסכך את החיכוך בין החוליות ולמנוע מהן להישחק ולהיהרס עם השנים.

ככל שאנחנו מתבגרים, הסחוס נתון מתמודד עם לחצים רבים שלפעמים משפיעים על המראה, המיקום והצורה שלו. כאשר מופעל לחץ מתמשך על הדיסק, הנוזל שלו יכול לבלוט לכיוון מסוים – דבר שיכול גם ללחוץ על עצבים סמוכים ולגרום לכאב, להקרין לאזורים אחרים בגוף או אפילו להוביל להתפתחות של דלקת באזור.

אם לא מטפלים בבעיה, היא גם יכולה להתפתח ולהביא לפריצת דיסק – מצב שבו נוזל הדיסק נפלט החוצה. במצב כזה, בדרך כלל הכאבים כבר יהיו משמעותיים הרבה יותר ותידרש התערבות בהקדם כדי למנוע נזק נוסף ולשפר את איכות החיים.

מהם גורמי הסיכון לבלט דיסק?

בלט דיסק יכול להופיע אצל כל אדם והשכיחות של התופעה עולה ככל שמתבגרים. עם זאת, ישנם אנשים שמצויים בסיכון גבוה מאחרים ולהם חשוב לשים לב אפילו יותר לתופעה הזאת.

הסיכון המוגבר הזה ניכר אצל אנשים שמרימים משאות כבדים או עובדים בעבודות פיזיות תובעניות. כמו כן, שכיחות התופעה עולה אצל אנשים שסובלים מהשמנת יתר, הורים לילדים שמרימים אותם הרבה על הידיים, אנשים עם שרירי גב לא מפותחים וכן מי שמעבירים את רוב יומם בישיבה ובתנוחות שאינן מיטיבות עם חוליות הגב.

אם אתם מזהים את עצמכם באחת או יותר מהקבוצות האלו וגם סובלים מכאבים מתמשכים בגב שלא חולפים – ייתכן שגם אתם סובלים מהבעיה הנפוצה הזאת ומומלץ להגיע בהקדם לאבחון רפואי כדי להעריך את חומרת הבעיה.

מה התסמינים הנפוצים לבלט דיסק?

התסמינים הברורים ביותר של בלט דיסק כוללים כאב ברמה כזו או אחרת בגב. הכאבים נחשבים חמורים יותר אם מדובר בבלט דיסק דיפוזי – כלומר בלט שפונה לעמוד השדרה ולעצבים הסמוכים אליו. במקרים מסוימים, הבלט יגרום כאמור להפעלת לחץ לא רצוי על עצבים סמוכים, מה שעלול גם לייצר שורה של תופעות לוואי אחרות – גם באזורים מרוחקים יותר.

סימפטומים ייחודיים לבלט דיסק צווארי

חלק מהאנשים שסובלים מבלט דיסק צווארי חווים גם תופעות שאינן בהכרח נתפסות כקשורות לבעיה הזאת, לרבות נימול בידיים או בכתפיים, כאבים בצוואר, חולשה בשרירים או אפילו כאבי ראש.

סימפטומים ייחודיים לבלט דיסק בגב התחתון

אם הבלט התרחש באחת החוליות בחלקו התחתון של עמוד השדרה – כלומר באזור המותן – זה יכול לגרום גם לתופעות לוואי אחרות לרבות תחושת נימול באזור הרגליים, צניחה של כף הרגל, שיבוש הרפלקסים בברכיים ואפילו אובדן שליטה על הסוגרים במקרים מסוימים. מצב כזה מצריך כמובן בירור רפואי בהקדם כדי לטפל בבעיה לפני שיהיה מאוחר מדי.

המלצות מטופלים

סבלתי מבלט דיסק בצוואר, התחלתי סדרת טיפולים אצל ד”ר שלמה כהן ולאחר שבקושי זזתי ולדאבוני נראתי כמו סימן שאלה, ד”ר כהן הצליח להוריד לי את הכאבים ונתן לי שוב יכולת לסובב את הצוואר בחופשיות. אני ממליץ בחום, התרשמתי ממש לטובה. התוצאות הן ההוכחות!

אורן ברנד

סבלתי מפריצת דיסק ובלט צווארי וקיבלתי זריקת סטרואידים על ידי מרדים והכאבים לא שכחו. מצבי היה קשה מנשוא, כאבים, הגבלות תנועה בצוואר ויד “מנומלת” מלווה בכאבים תמידיים. כל נגיעה או תזוזה הוסיפו כאב עז ומשככי הכאבים לא עזרו. כבר בטיפולים הראשונים אצל ד”ר שלמה כהן הרגשתי הקלה ושיפור בתנועתיות, לאט לאט הפחתתי בכדורים. ד”ר שלמה כהן כירופרקט ידוע שם, התבלט כמקצוען אמיתי נעים הליכות וחביב. קיבלתי טיפול יעיל וייחודי שהביא לתוצאות מצויינות ותוך זמן קצר החזיר אותי לתפקוד. ממליצה בחום על טיפול אצל ד”ר שלמה כהן

רבקה אלקובי

איך מאבחנים בלט דיסק?

חשוב להבין כי על אף רשימת התסמינים המבהילה הזאת – אנשים רבים יסבלו מבלט דיסק וכלל לא ירגישו תסמינים כלשהם. זהו מצב בעייתי כי במקרה כזה הבעיה יכולה להתפתח ולהחמיר בלי שהם יהיו מודעים לכך – ואז הם יסבלו מפריצת דיסק שהיא כאמור בעיה משמעותית יותר מבלט וגם מורכבת יותר לטיפול.

הדרך הטובה ביותר לאבחן בלט דיסק – בין אם קיימים תסמינים ובין אם לא – היא בעזרת צילום MRI או CT. לכן בכל פעם שעולה חשד לבעיה הזאת, בטח אם אתם סובלים מכאבים לאורך זמן, יש לפנות בהקדם לרופא המטפל או לאורתופד ולבחון אם יש צורך בצילום ובהמשך הבירור.

הטיפול הכירופרקטי בבלט דיסק: כך זה עובד

הטיפול הטוב ביותר לבלט דיסק אינו כולל ניתוח אורתופדי – אלא טיפול כירופרקטי בשילוב עם שינויים חיוביים באורח החיים ששיפרו את מיקום החוליות ויפחיתו את הלחץ על עמוד השדרה. כדי להבטיח טיפול מוצלח חשוב לבצע אותו אצל כירופרקט אמין ומנוסה שמחזיק בהכשרה המתאימה לטיפולים אלו.

טיפול שאינו מקצועי לא רק שעלול לא להצליח – אלא גם יכול במצבים מסוימים לגרום הרבה יותר נזק מתועלת.

במהלך הטיפול אצל הכירופרקט, הוא יבצע תשאול מעמיק לבירור מצבכם הרפואי. לכן, יש להצטייד בתוצאות הבדיקות והצילומים שעברתם, בסיכומי הביקורים אצל הרופאים המטפלים ובכל מידע אחר שעשוי להיות שימושי. זאת על מנת לוודא שאתם מקבלים את הטיפול הטוב ביותר שמתאים למצבכם הייחודי ולבעיה שממנה אתם סובלים.

לאחר התשאול, יעבור הכירופרקט לשלב המעשי בטיפול. הליך כזה כולל הפעלת מניפולציות עדינות אך אפקטיביות על החוליות על מנת לשפר את המנח שלהן ולהפחית את הלחץ שהן מפעילות על דיסקים ועל עצבים סמוכים. זהו טיפול שאינו כואב וברובם המוחלט של המקרים מצליח להפחית במידה ניכרת את הכאב או להעלים אותו לחלוטין לאחר כמה מפגשים.

חשוב להבין כי יעילותו של טיפול כזה עולה ככל שמקדימים לבצע אותו. לכן חשוב להגיע לכירופרקט עם הופעת סימני הכאב הראשוניים. אם דוחים שוב ושוב את הטיפול, הבעיה עלולה להפוך כרונית ולדרוש התערבות משמעותית יותר כדי להיפטר ממנה.

היום שאחרי הטיפול: איך נבטיח את הצלחתו?

בלט דיסק הוא כאמור בעיה שנגרמת כתוצאה מאורח החיים שלנו – הרמת משאות כבדים, ישיבה ממושכת, יציבה לא נכונה. לכן, כדי להיפטר מהבעיה יש להילחם בה בשתי חזיתות. תחילה, הטיפול הכירופרקטי יסייע לתקן את הנזק שנגרם לחוליות ולדיסקים שמפרידים ביניהן – אך חשוב להבין שהטיפול לבדו בדרך כלל לא מספיק.

כדי להבטיח הצלחה של התהליך כולו, יש לבצע גם שינויים חיוביים באורח החיים שיקלו על הגב, החוליות ומערכת העצבים. בסוף הטיפול אצל ד”ר שלמה כהן, הוא מספק למטופליו הנחיות מדויקות שעוזרות לעשות זאת. ההנחיות כוללות המלצה לתרגילים פשוטים ולפעילות גופנית, להתאמת תנוחת השינה, המיטה והכיסא בעבודה וכן עצות נוספות שמותאמות באופן אישי לכל אדם.

חשוב להבין כי בהקשר של השמירה על הגב, אין נוסחה אחת שמתאימה לכולם – לכל אחד יש דרכים ייחודיות לשמור על גוף בריא ולכן חשוב שגם ההמלצות יותאמו לכל אדם באופן פרטני. לכן, ההמלצות של ד”ר שלמה כהן הן כאמור בהתאמה אישית ויש לעקוב אחריהן במלואן. מומלץ להיזהר מהעצות שקוראים ברחבי הרשת ומתיימרות לתת מענה לכולם, משום שלעיתים הן יכולות לא לסייע או אפילו לגרום נזק במצבים מסוימים.