כאבי גב תחתון

האזור המותני שמתחיל מתחת לצלעות נקרא הגב התחתון. מרבית האנשים סובלים מכאבי גב תחתון בשלב כלשהו בחייהם. אורח החיים המודרני העלה את אחוז האנשים אשר חווים כאבי גב תחתון וניגשים לרופא על מנת לאבחן את הסיבה לכך. הטיפולים הקיימים כיום לכאבי גב תחתון הם מגוונים ונעים בין טיפולים שמרניים, כירורגיים ואלטרנטיביים.

לפני שנתחיל, איך בנוי הגב התחתון?

על מנת לבחון את הסיבות להופעת כאבים, יש תחילה להבין את המבנה של הגב התחתון אשר כולל את עמוד השדרה, חוליות, דיסקים, רצועות הממוקמות סביב עמוד השדרה והדיסקים, שרירים ואיברים פנימיים של האגן והבטן. עמוד השדרה בנוי מחוליות שמעניקות מבנה תומך לגב ומרקמות עצבים שמשתרעות לכל אורכו. בין כל שתי חוליות, קיימים דיסקים שמאפשרים גמישות ומונעים שחיקה של החוליות. קיימת שכבה שמגנה על החוליות מפני פגיעה או טראומה ועצמות שמאפשרות נשיאה של משקל הגוף. בתחתית עמוד השדרה יושבת עצם הזנב אשר פוגשת את עצם האגן והמפרקים של הישבן.

הדיסקים אשר ממוקמים בין החוליות מורכבים מחומר דמוי ג’לי רך וגמיש וטבעת חיצונית חזקה. החלק המרכזי שבדיסק יכול לפרוץ דרך הטבעת החיצונית וליצור לחץ על העצבים ולכאבי סיאטיקה. מתוך עמוד השדרה המותני יוצאים עצבים שמעבירים תחושות וגירויים לשרירי הגב התחתון והגפיים התחתונות. קבוצות השרירים הקיימות בגב התחתון אחראיות על היכולת שלנו לכופף ולסובב את המותניים ועל היכולת שלנו להזיז את הגפיים.

באיזה שלב יש לפנות לרופא?

כאבי גב תחתון יכולים להופיע ברמות שונות ולכן חשוב להבין מתי יש לפנות אל הרופא. במידה וסובלים מכאבי גב בשילוב של חום גוף גבוה אשר אינו מגיב לתרופות להורדת חום, יש לגשת לרופא כיוון שיכול להיות שמדובר בזיהום חמור. הרופא יכול לשלול זיהום או לחילופין לאשר ולתת טיפול אנטיביוטי שיטפל בבעיה. במידה ולא מדובר בזיהום, מנוחה של הגוף למשך כיומיים תהיה כנראה הפתרון.

פנייה לרופא היא הכרחית במידה והגוף עבר טראומה כמו תאונת דרכים או נפילה מגובה רב. הרופא יבקש לעשות צילום רנטגן על מנת לאשר או לשלול פגיעה רצינית בעמוד השדרה ובהתאם לממצאים, יחליט על אופי הטיפול. יש לפנות אל הרופא גם כאשר חווים חוסר תחושה או נימול כיוון שיכול להיות שמדובר בנזק שנגרם לעצבים שיש לאבחן ולהעניק טיפול מתאים.

כאבי גב תחתון וישיבה ממושכת בעבודה

אורח החיים המודרני כאמור מעלה את הסיכוי להופעה של כאבי גב תחתון. הסיבה העיקרית לכך היא שכיום הרבה משרות כוללות ישיבה מרובה במשרד – פעולה שיוצרת לחץ על עמוד השדרה המותני. מרביתנו לא יודעים כיצד לשבת בצורה נכונה ואנו נוטים שגם לא לקום הרבה מהכיסא במשרד. כאבי גב תחתון שנובעים כתוצאה מישיבה ממושכת בעבודה הם לרוב לא ממוקדים באזור אחד בלבד כמו המפרקים, הדיסק או הרצועות אלא שילוב של אזורים שמופעל עליהם לחץ בגלל יציבה לא נכונה של הגוף.

אנשים רבים אינם מודעים לכך שעליהם לשבת למשל בתשעים מעלות, לוודא שיש מקום על השולחן להניח את האמות ולשבת כשהעיניים בקו ישר מול מסך המחשב.

המלצות מטופלים

הייתי מטופל אצל ד”ר כהן עקב כאבים בצוואר וגב תחתון. הטיפול היה יעיל מאוד. לאחר תקופת הטיפולים הכאבים פחתו ונעלמו. אני ממליץ מאוד על ד”ר כהן

ליאוניד בייץ

סבלתי מכאבי גב תחתון ובעיות בכתף ונימול ביד שמאל ורק אחרי הטיפול חזרתי לחיים הנורמליים, ברצוני להודות לך על הטיפול היעיל והאפקטיבי

בשארה נארימאן

כל הסיבות לכאבי גב תחתון

פריצת דיסק

החומר דמוי ג’לי שנמצא בתוך הדיסק יכול לפרוץ החוצה מבעד לשכבה החיצונית הקשיחה שמגנה על הדיסק ולחשוף את העצבים שנמצאים באזור. חומר זה מלא בחלבונים שיכולים ליצור דחיסה של העצבים ודלקת במידה והם מגיעים אל השורש העיצבי. המעטה החיצוני של הדיסק מורכב גם הוא מלא מעט סיבי עצב שכאשר הם נקרעים יכולים לגרום לכאבי גב תחתון.

בלט דיסק

לדיסקים שנמצאים בין החוליות יש נטייה להישחק עם הזמן – הסחוס מתקשה והחומר שנמצא בהם מתקשה והופך להיות פחות גמיש. השינויים ההלו יכולים לגרום לבליטה מהותית של השכבה החיצונית של הדיסק. בלט דיסק לא תמיד משפיע מופיע בכל היקף הדיסק אך במרבית מן המקרים המאובחנים, לפחות רבע ממנו מושפע.

בקע דיסק

בדומה לפריצת דיסק, בקע קיים כאשר נוצר סדק בשכבה החיצונית, הקשיחה של הסחוס אשר מאפשר לחלקים הפנימיים הרכים לבלוט מחוצה לו. כאשר נוצר בקע בדיסק לא כולו מושפע מכך אלא רק אוות אזור שבו נוצר הסדק. שלא כמו בלט דיסק, כאבי גב תחתון יותר נפוצים כאשר מדובר בבקע בדיסק כיוון שהוא שהבליטה היא חמורה ולרוב יוצרת גירוי רב יותר של שורשי העצבים.

כאבי סיאטיקה (אישיאס)

כאבים אלה נובעים מבעיה אשר קיימת בעצב הסיאטי. עצב זה עובר בגב התחתון ומגיע עד לחלק האחורי של הרגליים. כאשר העצב הסיאטי נפגע או שמופעל עליו לחץ, כאבי גב תחתון עלולים להופיע ואף לרוב מוקרנים לאזור הירך, רגיל והישבן. במרבית מן המקרים המאובחנים, מטופלים מדווחים על הקרנה רק לרגל אחת והם לרוב מחמירים כאשר בישיבה ואפילו תוך כדי שיעול. בנוסף לתחושת הכאב, עלולה להופיע חולשה ותחושת עקצוץ ברגל -תסמינים אלה יכולים להימשך מספר ימים ועד כמה שבועות.

השמנת יתר

עמוד השדרה אמור לתמוך במשקל הגוף בזמן שאנו מבצעים פעולות שונות כמו עמידה, ישיבה, פעילות ספורטיבית ואף שכיבה. כאשר אדם סובל מהשמנת יתר, על עמוד השדרה נוצר לחץ רב יותר , מה שעלול לגרום לשינוי מבני ולנזק. אחד האזורים שיותר חשופים לפגיעה בעקבות השמנת יתר הוא אזור הגב התחתון.

תזוזת חוליה

כאבי גב תחתון כתוצאה מתזוזה של חוליה בעמוד השדרה דומים מאוד לכאבי סיאטיקה. תזוזה של חוליה לרוב מתחרשת באזור הגב התחתון והכאבים שנוצרים מקרינים לעיתים לאחת מהרגליים. עם זאת, ישנם מטופלים אשר מאובחנים עם תזוזה של חוליה בעמוד השדרה אשר אינם חווים תחושת כאב בגב או ברגליים.

פיברומיאלגיה

כאבי גב הם מאוד נפוצים אצל מטופלים אשר מאובחנים עם פיברומיאלגיה. פעמים רבות, הכאב דווקא מתחיל באזור הצוואר ולאורך הזמן (שבועות עד שנים) מתפשט לאזורים שונים בגוף עד לאזור הגב התחתון. פיברומיאלגיה יכולה גם לגרום לאובדן מסת שריר וכתוצאה מכך להיצרות עמוד השדרה, מחלות דיסק ניווניות והחמרה ברמת הכאב. התסמינים אצל מטופלים אשר מאובחנים עם פריצת דיסק או בקע דיסק הם גם חומרים יותר ונמשכים גם לרוב זמן רב יותר.

פציעה

כאשר נוצרת מתיחה מוגברת ברצועות, בגידים או בשרירי הגב התחתון מופיעים כאבים. הפגיעה יכולה להיווצר כתוצאה מטראומה לאזור, פעילות ספורטיבית אינטנסיבית ושימוש לא נכון בציוד (בעבודה או במהלך אימון גופני). פגיעות מסוג אלה נחשבות לחמורות רק כאשר הכאבים מופיעים מספר שבועות כאשר פגיעה שגורמת לכאבים של יותר משלושה חודשים נחשבת כבר למצב כרוני. הלחץ שמופעל על רקמות המותניים יוצר אי נוחות ואך כאב בגב התחתון כאשר חומרת הפציעה יכולה להיות קלה או חמורה בהתאם למתח שנוצר בשריר. האבחון נעשה באמצעות בחינת מיקום הכאב, בדיקה של תגובת מערכת העצבים ובדיקת רנטגן שמטרתה לשלול בעיה בעצמות הגוף.

גירוי עצבי

גירוי העצבים שנמצאים בעמוד השדרה המותני נוצר בעקבות מחלה או לחץ בעצמות וברקמות. מצבים אלה כוללים דלקת בעצבים כתוצאה מזיהום ורדיקולופתיה (מחלת דיסק מותני) כאשר התפרצות מיקום הגירוי יכולה להתחיל בשורש חוט השדרה ולהגיע עד לפני העור.

כאבי גב תחתון בהיריון

נשים רבות מדווחות על כאבי גב תחתון בזמן ההיריון וזאת כיוון שהלחץ על עמוד השדרה המותני עולה בעקבות עליית המשקל ומיקום התינוק בבטן. סיבה נוספת להופעה של כאבי גב תחתון בהיריון היא הורמון האסטרוגן שעולה בזמן ההיריון וגורם לרצועות הגב ולעצמות האגן להיות יותר רפויות כהכנה ללידה. על מנת להקל על הכאבים, רופאים ממליצים על ביצוע תרגילי מתיחות אגן. הלידה עצמה גם היא גורמת לכאבי גב תחתון (שלרוב חולפים זמן מה אחריה) כיוון שהלחץ על האזור הוא גבוה ונמשך לרוב, לפחות מספר שעות.

איך מאבחנים את הסיבה לכאבי גב תחתון?

חשוב לקבל אבחנה מדויקת לסיבה שבגללה מופיעים כאבי גב תחתון כיוון שהטיפול שיינתן יהיה בהתאמה. יש לבחון את עמוד השדרה המותני ואת הקרנת הכאב שנוצרה באזורים נוספים. הסיבות לכאבי גב תחתון הן רבות ולכן לעיתים קשה לזהות בדיוק את המקור לבעיה. תיאור מפורט של הסימפטומים וההיסטוריה הרפואית יקלו על המומחה הרפואי לאבחן את מקור הכאב. במידה וקיימת פציעה קודמת שהחמירה וכעת גורמת לתסמינים חדשים שהמטופל לא חווה בעבר.

הכירופרקט יבצע בדיקה גופנית של המטופל ויבקש לקבל מידע מפורט בנוגע לתסמינים שהמטופל חווה במהלך היום – האם הכאב מחמיר בלילה או בשעות מסוימות ביום, האם הכאב חזק יותר לאחר מצב שכיבה, באיזו מידה הכאב מוקרן לאזורים אחרים, האם מעבר לכאב, המטופל מרגיש בתחושה נוספת במקביל כמו חולה או עקצוצים, האם הכאב הוא חד, צורב, עמום וכדומה. הרופא המטפל יבקש גם להבין את אורח חייו של המטופל – האם הוא עוסק בספורט באופן קבוע, האם העבודה שלו מצריכה ממנו ישיבה ממושכת מול המחשב או לחילופין לעמוד למשך זמן רב (האופן שבו המטופל עומד או יושב גם היא יכולה להוות גורם לכאב). איכות השינה של המטופל גם היא רלוונטית כיוון שתנוחות מסוימות או איכות המזרון יכולות להיות הגורם להופעה של הכאבים בגב התחתון. תשובות לשאלות הללו הן המפתח לאבחון מדויק של הרופא – הן מאפשרות לו לקבל פרספקטיבה על חייו של המטופל ועל הסיבות האפשריות הרלוונטיות לחייו שיכולות לגרום לכאבים בגב התחתון.

איך מטפלים בכאבי גב תחתון

כירופרקטיקה

טיפול של כירופרקט מונע את הצורך בהתערבות כירורגית והוא יכול לסייע בהקלה על כאבים של מערכת העצבים, השלד והשרירים. הטיפולים יכולים אף לתקן את הבעיה (לא בכל המקרים) ולא רק לשכך את הכאב. הכירופרקט מבצע מניפולציה של עמוד השדרה ומטפל באזורים שסביבו. טיפולים אלה יעילים במיוחד במקרים של כאבי גב תחתון אשר נובעים מפריצת דיסק, כאבי סיאטיקה ועוד. במהלך הטיפול, הכירופרקט מבצע דחיסות מהירות באזורים שונים של המפרקדים והשרירים על מנת להפחית מרגישות העצבים, להגדיל את טווח התנועה והגמישות של המטופל ולהפחית מעוצמת הכאב. טיפול אצל כירופרקט הוכח כיעיל עבור מטופלים שסובלים מכאבי גב תחתון כאשר בטיפולים הראשונים, עוצמת הכאב לרוב גוברת ולאחר מספר טיפולים מתחילים להרגיש בשיפור ניכר. חשוב להקפיד על הגעה אחת לכמה זמן לטיפול אצל כירופרקט על מנת לשמר את תוצאות הטיפולים ולמנוע הופעה של כאבים נוספים.

פיזיותרפיה

מטופלים אשר מתלוננים על כאבי גב תחתון מופנים לטיפולי פיזיותרפיה למשך כחודש וזאת על מנת לנסות ולהימנע מהאפשרות של טיפול כירורגי. מטרת טיפולי פיזיותרפיה היא להפחית את הכאב, ללמד את המטופל טכניקות שיחזקו את שרירי הגב וימנעו חזרה של הכאבים ויאפשרו חזרה לתפקוד יומי תקין.

דיקור ושיאצו

דיקור סיני הוא אחד מסוגי הטיפולים האלטרנטיביים שמסייעים בהקלה על כאבי גב תחתון. הטיפול כולל החדרה של מחטים זעירות ודקות אל העור בנקודות מסוימות וזאת על מנת להקל על הכאב. בדומה לטיפול אצל כירופרקט, גם כאן המטופל עלול להרגיש החמרה בכאבים לאחר הטיפולים הראשונים כיוון שהעצבים מגורים במהלך הטיפול אך לאחר מספר מפגשים, יחוש הקלה משמעותית ברמת הכאב. טיפולי שיאצו שבמהלכם המטפל מבצע לחיצות באזורי מפתח בגוף גם הם יכולים לסייע בהפחתת כאבים בגב התחתון אך חשוב להקפיד על טיפולי שימור וזאת על מנת למנוע הופעה של הכאבים בשנית.

תרופות/זריקות

למטופלים אשר סובלים מכאבי גב תחתון ניתן לרשום משככי כאבים שמחלישים את האותות הנשלחים למוח מהעצבים. תרופות אלה הן לרוב קצרות מועד כיוון שהן מאוד ממכרות ויכולות גם לגרום לתופעות לוואי שונות. קיימת גם אפשרות של מתן מרגיעי שרירים שמרגיעים את מערכת העצבים המרכזית בגוף ומאפשרים למטופל להזיז יותר בחופשיות את השרירים המתוחים. אפשרות נוספת לטיפול תרופתי היא מתן זריקות סטרואידים אפידורליות אשר מוזרקות ישירות לשק הדוראל אשר מקיף את חוט השדרה. באמצעות צילום רנטגן חי, המחט מוחדרת פנימה והחומר מוזרק. הזריקות מפחיתות את הדלקת שנוצרת סביב העצב ומספקות שיכוך זמני של הכאבים.

כושר גופני

מרבית המטופלים אשר סובלים מכאבי גב תחתון נוטים לשכב למספר ימים ונמנעים מתזוזה אך הדבר יכול דווקא לגרום להחמרה בכאבים. תרגילי כאב מיוחדים יכולים להקל על הכאבים ואפילו ביצוע פעולות פשוטות ביותר כמו הליכה למשך מספר דקות יכולה להפיג את המתח שנוצר בעמוד השדרה וגורם לכאבים.

ניתוחים

רוב המטופלים יעדיפו להימנע מהתערבות כירורגית כמו ניתוחי גב אך ישנם מקרים בהם אין ברירה וזאת האפשרות היחידה שנותרה. חשוב למצות את כל האפשרויות לפני שניגשים לאופציה של ניתוח גב. תהליך ההחלמה מניתוח גב הוא ארוך, לעיתים יש החמרה של הכאבים למשך זמן רב יותר (עד אשר חשים בהקלה) וזמני אשפוז ארוכים שמשתנים בין מטופלים. ישנן טכניקות רבות שמשמשות למטרת ניתוחי גב אך חשוב לזכור שכאשר מדובר במקרה שבו הכאבים הם בדרגה מאוד גבוהה ונמשכים זמן רב, קיים סיכוי שנוצר כבר נזק לעצבים שגם הניתוח לא יוכל לתקן והמטופל עדיין עלול לחוות כאבים בתום תהליך ההחלמה.

תשובות לשאלות נפוצות:

הדרך להימנע מהופעה של כאבים בגב התחתון היא באמצעות שמירה על אורח חיים בריא ופעילות גופנית סדירה. ישנם תרגילים שאפשר לבצע שמחזקים את אזור המותניים ואת הרקמות הסמוכות ואלה מסייעים במזעור פגיעה אפשרית בגב. פעילויות שדורשות מאיתנו התכופפות יש לבצע עם הברכיים ולא דרך הכיפוף של הגב.

מרביתנו חווינו כאבים בגב התחתון בשלב כלשהו בחיים, אך לרוב הכאבים חלפו כשם שבאו מבלי שבכלל הגענו לביקור אצל הרופא. לא מומלץ להתעלם מכאבי גב כאשר הם מופיעים כיוון שהמצב תמיד עלול להחמיר. חזרה לפעילות שגרת חיינו הרגילה שאולי כוללת הרמה של משאות כבדים או ישיבה ממושכת במשרד עלול ליצור לחץ ומתיחה ברקמות בעמוד השדרה ולהפוך בעיה קלה בגב לכזו שתדרוש פתרון מורכב יותר. הכאב עלול גם להקרין לאזורים נוספים כמו הירך, הרגליים והידיים ואף ליצור תחושת עקצוצים או חולשה. מצבים אלה דורשים לרוב טיפול נרחב יותר ועלולים אף לדרוש פתרון כירורגי כאשר לא מטופלים בזמן. פריצת דיסק למשל ניתן לפתור באמצעות הקפדה על טיפולים קבועים אצל כירופרקט אך כאשר מתעלמים ולא הולכים לאבחון מתאים, הבעיה עלולה להחמיר והמטופל עלול להגיע למצב שבו לא תהיה לו ברירה אלא לעבור ניתוח גב. בעיה שמתגלה בגב שלא מקבלת טיפול מתאים יכולה גם לגרום לפגיעה קבועה ובלתי הפיכה במערכת העצבים

שני סוגי הטיפולים יכולים להיות יעילים בפתרון בעיות כאבי גב תחתון. טיפולים פולשניים מצריכים תהליך החלמה ארוך יותר ולרוב כוללים כאמור רמה גבוהה של כאבים למשך זמן רב יותר. טיפולים שמרניים לוקחים גם הם זמן ודורשים מסירות והקפדה קבועה של הגעה למרפאה אך היתרון הוא שלא מדובר בהתערבות כירורגית ונדרשים רק מספר מועט של טיפולים לפני שמרגישים בשיפור מהותי ברמת הכאב.

כאשר מטופל מגיע לרופא מומחה ומתלונן על כאבי גב תחתון, לאחר תשאול בנוגע להיסטוריה רפואית, הרופא יבקש מספר בדיקות על מנת לאבחן טוב יותר את המקור לכאבים. אחת מבדיקות האבחון הנפוצות ביותר הן צילום רנטגן אשר מציג תמונה ישירה של העצמות ומאפשר לראות דלקות פרקים, עצמות שבורות או גידול. סריקת CT גם היא בדיקת אבחון שמציגה תמונה מפורטת יותר של העצמות בעמוד השדרה וניתן באמצעותה לאתר פריצות דיסק, בעיות בשרירים, עצבים, כלי דם, רצועות, רקמות וגידים. בדיקת אבחון נוספת היא סריקת MRI שמראה סריקה מפורטת מאוד של החוליות, הדיסקים שממוקמים ביניהן ואף שורשי העצבים. באמצעות סריקת MRI ניתן לאבחן באופן מדויק יותר האם קיימת הפרעה בעמוד השדרה ואף לשלול דרך התוצאות את האפשרות של גידול או זיהום בעמוד השדרה.

מקור הבעיה הוא לרוב שייקבע את הסיבה לכך שהכאבים מופיעים באזור כזה או אחר. במרבית מן המקרים בהם המטופל מתלונן על כאבים בגב, הם לרוב יופיעו בעמוד השדרה הצווארי או המותני. הסיבה לכך היא שמדובר באזורים שבהם יש יותר תזוזה שגורם ללחץ והופך אותם ליותר רגישים לכאב. עמוד השדרה הצווארי נושא עליו את הלחץ של משקל הגולגולת ולכן הכאבים עלולים להופיע שם ולהקרין לאזור הכתפיים. באזור עמוד השדרה המותני, מרבית המתח והמשקל שלו מתרכז ושם גם נוצר הלחץ. כאבי גב תחתון הם שכיחים יותר כיוון שהם יכולים להיווצר בגלל יציבה לקויה, שימוש לא נכון בגב ובברכיים בעת הרמת משאות כבדים, עלייה וירידה קיצונית במשקל ואף מצב נפשי ירוד.

כאבים בגב יכולים להופיע באופן פתאומי גם אשר אין שום סיבה נראית לעין והגוף לא סבל מטראומה. מצבים אלה לא באמת נוצרים בפתאומיות ויכולים לנבוע למשל מחיים שלמים של יציבה לא נכונה או אי הקפדה על חיזוק שרירי הגב שגרם למתיחה במפרקים ונזק לרקמות בעמוד השדרה. בנוסף, שינויים שמתרחשים בעמוד השדרה לאורך השנים כמו דלקות פרקים או היצרות עמוד השדרה עלולים להיווצרות של דלקת וכאבים. תנועות שאנו מבצעים עם הגב בפעולות פשוטות במהלך היום ואף במהלך אימון גופני, גם הם עלולים לגרום לכאבי גב חוזרים או קבועים.

במרבית מן המקרים, כאשר מופיעים כאבי גב תחתון, מטופלים מגיבים היטב לטיפולים שמרניים כמו תרופות נוגדות דלקת, קומפרסים חמים וקרים, פיזיותרפיה, כירופרקטיקה ועוד. במידה וטיפולים אלה אינם מסייעים בהקלה על כאב ניתן גם לטפל באמצעות תרופות או זריקות סטרואידים אפידורליות. ניתוח גב הוא לא הכרחי לפתרון כאבי גב תחתון והוא האופציה האחרונה כאשר כל דרך שמרנית שנוסתה לא סייעה בהקלה על הכאבים. ניתוחי גב יכולים להתאים למצבים בהם המטופל סובל מכאבים ברמה מאוד גבוהה למשך זמן רב או כאשר נוצר נזק נוירולוגי כמו חולשה בשרירים ותפקוד לא תקין של המעי ומערכת השתן.

Picture of ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה ומומלץ מזה 25 שנים, חבר באגודה האמריקאית לכירופרקטיקה, החברה האמריקאית לכאבי ראש וחבר האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

השאירו פרטים ליעוץ