פריצת דיסק גב תחתון, הטיפול הכירופרקטי עוזר

אם אתם סובלים מכאבים משמעותיים בגב, שגם מקרינים לאזורים אחרים בגוף או אפילו גורמים לבעיות עצביות כמו נימול או חולשה בגפיים – ייתכן מאוד שגם אתם סובלים מפריצת דיסק.

חלק מהאנשים מאמינים שבמקרה של כאבים כאלו – כדאי לתת לזמן לעשות את שלו ולחכות שהבעיה תסתדר בעצמה. זוהי תפיסה מוטעית ומסוכנת מכיוון שבמצב של פריצת דיסק, ברוב המקרים הכאב רק ילך ויגבר בהדרגה ועם הזמן יהיה קשה יותר לטפל בו.

אז מה זה אומר בדיוק פריצת דיסק, מהם הגורמים שמעלים את הסיכון לתופעה הזאת ואיך מטפלים בה גם ללא ניתוח? הקדישו כמה דקות לקריאת המאמר הזה ואנחנו מבטיחים להשיב על כל השאלות הבוערות סביב הנושא הכאוב הזה:

מה זה בעצם דיסק ומה זה אומר שסובלים מפריצת דיסק?

עמוד השדרה האנושי בנוי כידוע מחוליות, שבין כל אחת מהן מפרידים דיסקים – מבנים סחוסיים רכים וגמישים אשר משמשים כמעין בולמי זעזועים. החוליות עשויות מעצם שיכולה להישחק ולהיהרס אם היא מצויה בחיכוך מתמיד. לכן התפקיד של הדיסקים הוא למנוע את החיכוך הזה ולרכך אותו.

אולם לאורך השנים, גם הסחוסים האלו, שנועדו לעמוד בלחצים רבים, עלולים שלא לשאת את העומס. אם מופעל עליהם לחץ רב, חריג ומתמשך, זה עלול לגרום לאחד משלושה מצבים:

בלט דיסק – זוהי בליטה של החומר שבתוך הדיסק בצורה שיוצאת משטחו המוגדר של הדיסק. במקרים מסוימים, הבליטה לא תגרום כלל לכאבים בעוד שבמקרים אחרים היא יכולה ללחוץ על עצבים או שרירים ולייצר כאב ואי נוחות.

בקע דיסק – זוהי כבר בעיה מעט משמעותית יותר שכמו בבלט דיסק – גורמת לחומר שבתוכו לבלוט החוצה – אך במקרה הזה היא כבר גורמת נזק לסיבי הדיסק – שיכולה להגיע עד לקריעתם. במקרים אלו הכאבים הם בדרך כלל משמעותיים יותר וקשה להתעלם מהם. אנשים רבים שסובלים מבקע דיסק גם מבחינים בכאב שמקרין לאזורים אחרים בגוף.

פריצת דיסק – זהו מצב שבו הנוזל של הדיסק כבר נפלט החוצה מתוכו – כלומר ישנה דליפה משמעותית בדיסק. מבין שלוש הבעיות שהצגנו, זו כמובן החמורה ביותר והיא יכולה לגרום לכאבים משמעותיים, נימול בגפיים, אובדן תחושה או פגיעה עצבית. במקרים מסוימים זה יכול להוביל גם לכאבי ראש ומיגרנות.

איך אפשר לדעת אם סובלים מפריצת דיסק?

התסמינים של פריצת דיסק משתנים ונראים אחרת אצל כל אדם. חלק מהאנשים ירגישו כאבים קלים בעוד שבשביל אחרים הכאב יהיה קשה מנשוא וכאמור יגרום לבעיות רפואיות אחרות.

אלו הסוגים הבולטים ביותר של פריצת דיסק והתסמינים של כל אחד מהם:

פריצת דיסק צווארית – זוהי פריצת דיסק באחת מהחוליות העליונות של עמוד השדרה שנקראות גם חוליות הצוואר. במקרים כאלו, דליפת החומר שבתוך הדיסק יכולה לגרום גם לנימול ולכאבים בידיים, כמו גם חולשה בכפות הידיים וקשיים מוטוריים בתפעולה.

פריצת דיסק מותנית – עמוד השדרה המותני, שנקרא גם “הגב התחתון” נתון ללחצים רבים לאורך חיינו. לכן פריצות הדיסק באזור הזה הן גם נפוצות מאוד. במקרים כאלו, הכאב יכול להקרין לכל שרירי הרגליים, לגרום לנימול בכפות הרגליים וכן לבעיות עצביות נוספות בפלג הגוף התחתון. לעיתים אנשים אף יתקשו לדרוך על כפות הרגליים או שהדבר יהווה אתגר משמעותי בעבורם.

פריצת דיסק בחלקו התחתון של עמוד השדרה – זוהי פריצת דיסק בין החולייה המותנית התחתונה – L5 לבין “עצם העצה” S1 שממוקמת בחלקו העליון של העכוז. על פי ההערכות, לפחות 40 אחוזים מכל המקרים של פריצת דיסק מתרחשים באזור זה. התסמינים יכולים לכלול חולשה במתיחת גיד אכילס, וחולשה מסוימת בשרירי הסוליה שבתחתית כף הרגל.

מי בסיכון לסבול מפריצת דיסק?

רבים מאיתנו יסבלו בחייהם מבעיות בגב לרבות בלט דיסק, בקע דיסק או אפילו פריצת דיסק. עם זאת, ישנם אנשים שמצויים בסיכון מוגבר מאחרים. ראשית, השכיחות של התופעה עולה ככל שמתבגרים ובדרך כלל צפויה להפוך משמעותית יותר החל משנות ה-40 לחיינו.

שנית, ישנן קבוצות ספציפיות שמצויות בסיכון גבוה לפריצת דיסק. הראשונה כוללת את כל מי שמרים משאות כבדים למשך תקופות ארוכות. זה כולל כמובן ספורטאים ואנשים שעובדים בעבודות פיזיולוגיות מאתגרות – אך גם הורים שנוטים להרים הרבה את ילדיהם על הידיים.

פריצת דיסק גם נחשבת נפוצה אצל אנשים שמנהלים אורח חיים לא בריא. זה אומר שהתופעה יכולה להופיע אצל אנשים שמעבירים את רוב יומם בישיבה, נמנעים מפעילות גופנית ומרבים לעשן. הפעילות הגופנית, חשוב להבין, חיונית להפחתת הלחץ על החוליות והעצמות בגופנו. מנגד, העישון מכניס לגוף חומרים רעילים שיכולים להרוס את רקמות הדיסק.

המלצות מטופלים

הגעתי לד”ר כהן עם כאבים בעמוד השדרה, אני עם פריצת דיסק שהקרינה לרגל והרופא העמיד אותי על הרגליים. כיום אני ללא כאבים ב”ה. הרופא מאוד נחמד וקשוב למטופל שלו.

אתי ברהום

ד”ר שלמה כהן, האיש שהחזיר את אבי בן 75 על הרגליים לאחר ששכב שלושה חודשים במיטה מפריצת דיסק בגב התחתון. הגעתי עם אבי אל הקליניקה כאשר אבי לא יכול ללכת ולאחר טיפול בן 20 דקות ממש פלא – אבי שוב על הרגליים. משפחת עזר מיפו מודים וממליצים על ד”ר שלמה כהן בחום, הערכה והוקרה.

משפחת עזר

טיפול בפריצת דיסק ללא ניתוח: איך זה עובד?

אנשים חוששים לפנות לטיפול בפריצת דיסק כי הם לא רוצים לעבור ניתוח אורתופדי מורכב. אולם בחלק גדול מהמקרים, בייחוד אם מקדימים לטפל בבעיה, ניתן להתגבר עליה באמצעות טיפולים שמרניים – כלומר טיפולים שאינם מצריכים הליך כירורגי מורכב עם סיכונים, תופעות לוואי ותקופת התאוששות.

שני נדבכים משמעותיים בטיפול כזה כוללים טיפול כירופרקטי מקצועי וכן שיפור איכות החיים באמצעות כמה כלים שנמצאו במחקרים מדעיים ככאלו שיכולים להילחם בכאבי הגב.

אם בחרתם להתגבר על הכאב בעזרתו של כירופרקט, חשוב לוודא שמדובר באיש מקצוע עם ההסמכה, הידע והניסיון הדרושים לכך. טיפול כירופרקטי לא מקצועי יכול שלא להביא תועלת ואף לגרום לנזקים שונים כמו שברים ובעיות אורתופדיות חדשות.

איך להתכונן לטיפול כירופרקטי בפריצת דיסק?

ראשית, בכל פעם שאתם סובלים מכאבים משמעותיים בגב, חשוב להגיע בהקדם לאבחון אצל רופא המתמחה באורתופדיה. הרופא יבצע אבחון מעמיק, בדיקה גופנית וכן צילומים והדמיות במידת הצורך. לאחר שביצעתם את כל הבדיקות האפשריות ניתן להגיע לכירופרקט ולהביא איתכם את כל המסמכים הרלוונטיים שיעזרו לשפר את הטיפול – לרבות הצילומים שעשו לכם, סיכומי ביקורים אצל רופאים וסיכומי אשפוזים.

לפני הטיפול, יש לעדכן את הכירופרקט על כל דבר שיכול להשפיע על הטיפול – לרבות מחלות רקע, תרופות שאתם נוטלים או כל מידע אחר שלדעתכם יהיה רלוונטי.

מה בדיוק עושים בטיפול כזה?

כל טיפול אצל כירופרקט מקצועי מתחיל בתשאול ראשוני לבירור מצבכם הרפואי. לאחר מכן נבצע את מה שנקרא בשפה המקצועית Network Spinal Analysis. זהו הליך בחינה של החוליות בעמוד השדרה לזיהוי נקודות של חוסר איזון שיצרו את הלחץ על הדיסק וגרמו לפריצת הדיסק.

לאחר שזיהינו את הנקודות הבעייתיות, נפעיל עליהן מניפולציות בתנועות חדות ומהירות שנועדו להפיג את המתח המופעל עליהן ולהחזיר אותן למיקומן התקין. התהליך לא כואב ולעיתים ישיג הקלה מהירה בכאב או כזאת שתופיע לאחר כמה ימים. עם זאת, במקרים רבים יהיה צורך לחזור על הטיפול כמה פעמים כדי להיפטר מהכאב לחלוטין.

איך להבטיח את הצלחת הטיפול?

הטיפול הכירופרקטי הוא כאמור כלי יעיל לשיפור התחושה, אך הוא לבדו לא יכול לבטל את הגורמים שהובילו להופעת הכאב מלכתחילה. כדי באמת לשפר את מצבכם, יש צורך בשינויים מסוימים באורח החיים – שכוללים את שיפור היציבה, תנוחת השינה ותנוחת העבודה, כמו גם ביצוע תרגילים פשוטים שישפרו את תפקוד החוליות והשרירים בגב.

כדי לעזור לכם להבין כיצד לעשות זאת, בסוף הטיפול יעניק לכם ד”ר שלמה כהן עצות בהתאמה אישית לשמירה על הגב ולמניעת נזק נוסף בעתיד. ההמלצות האלו משתנות מאדם לאדם ומגובשות בהתאם למצבכם הפיזיולוגי הייחודי. יש למלא אותן במלואן כדי להבטיח שהתהליך כולו יצליח ושלא תסבלו עוד מהכאב שמשבש כל כך את החיים שלכם ושל רבים אחרים בארץ ובעולם.