מהו כירופרקט ומה כולל טיפול כירופרקטי?

החיים שלנו כיום שונים בתכלית מאלו של אבות אבותינו שנדרשו להעביר ימים ארוכים על הרגליים ובתנועה – כדי לצוד וללקט מזון, לבנות מקומות מחסה ולעיתים אף להילחם על חייהם כעניין שבשגרה. בעידן המודרני, רבים רואים את החיים שלנו כנוחים וקלים מאי פעם – אך הם גם מזמנים לנו בעיות חדשות שלא הכרנו בעבר – ונובעות מהאופן הלא טבעי שבו אנחנו מעבירים את ימינו.

כיום, רבים מהאנשים בכל רחבי העולם מעבירים ימים שלמים בישיבה ממושכת מול מסכים. הגוף האנושי נועד להיות בתנועה מתמדת ולכן דווקא הנטייה לישיבה ארוכה, שנראית לנו הכי טבעית בעולם, היא הדבר הכי לא טבעי שאנחנו יכולים לעשות לגוף שלנו.

אנשים שמעבירים את רוב יומם בישיבה, לא מקפידים על יציבה נכונה, נמנעים מפעילות גופנית וסובלים מלחץ כרוני מצויים בסיכון מוגבר לעומס על מערכת השרירים והחוליות – דבר שיכול לגרום לכאבים באזורים שונים בגוף ולשורה ארוכה של בעיות רפואיות נלוות. אולם חשוב להבין שלא רק האנשים האלו מצויים בסיכון המוגבר הזה.
למעשה, כאבי שרירים ומפרקים נמנים עם הבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר – ובאופן די אירוני, אלו בעיות שבמקרים רבים התשובה אליהם לא נמצאת אצל הרופאים. במקרים כאלו, הטיפול שנמצא כיעיל ביותר לשיפור המצב הוא טיפול כירופרקטי – טיפול פרא-רפואי שמוצע כיום גם במסגרת מוסדות רפואיים מובילים. בואו נכיר קצת יותר את הטיפול הזה ואת המקרים שבהם הוא יכול לסייע:

טיפול כירופרקטי: מניפולציות חיוביות לשיפור הבריאות

במאה החמישית לספירה, היפוקרטס, מי שנתפס כאבי הרפואה המודרנית אמר: "חפשו בעמוד השדרה ותמצאו את שורש הבעיה", ואכן, כירופרקטים בוחנים לעומק את עמוד השדרה ומערכת השלד כדי לאתר בעיות שיכולות להשפיע לא רק על העצמות והמפרקים – אלא על שורה ארוכה של בעיות רפואיות מסוגים שונים בכל אזורי הגוף.

הכירופרקטיקה קיימת בעולם בגרסאות שונות כמעט לאורך כל ההיסטוריה המתועדת, אך הפכה לגישה סדורה בשנת 1895, כאשר רופא אמריקני בשם ד"ר דניאל פלמר הפעיל לחץ על חוליות בגבו של אדם כבד שמיעה והצליח לשפר את מצבו בצורה דרמטית. מאז, ד"ר פלמר חקר את העולם המרתק הזה לעומקו ולרוחבו, הוביל מחקרים מדעיים והציג לעולם מסקנות פורצות דרך. בנו כבר הקים את בית הספר הראשון בעולם לכירופרקטיקה במדינת איווה שבארצות הברית.

המילה כירופרקט מגיעה מיוונית והפירוש שלה די פשוט. Cheir ביוונית זה "יד" ו- Praktos זה "מעשי". פירוש המילה כולה היא "טיפול באמצעות הידיים".

כירופרקטיקה היא למעשה שילוב בין עקרונות מהרפואה המערבית לבין גישות הוליסטיות לריפוי. במסגרת הטיפול בשיטה הזאת, מסתכלים על הגוף כמערכת שבה אזורים שונים משפיעים זה על זה ומושפעים זה מזה. בטיפולים כירופרקטיים מפעילים מניפולציות עדינות על אזורים בגוף כדי להשפיע על מערכת השלד, השרירים והעצבים בצורה שמאפשרת ריפוי.

ד"ר שלמה כהן כירופרקט
ד"ר שלמה כהן - כירופרקט מומחה
באילו בעיות אפשר לטפל בצורה הזאת?

טיפול כירופרקטי נחשב יעיל ביותר לטיפול בבעיות כמו כאבים בגב, בצוואר, באגן ובגפיים – אבל לא רק. הוא נועד לטפל גם בבעיות שלא נתפסות כקשורות במערכת השלד – לרבות כאבי ראש ומיגרנות, נוזלים באוזניים הגורמים לחוסר איזון ולסחרחורות, תחושת נימול בגפיים ובעיות ניווניות.

כאבים בגוף, חשוב להדגיש, לא מתפתחים רק אצל אנשים שמבלים את רוב זמנם בישיבה. הטיפול הכירופרקטי מתאים בהחלט גם לספורטאים שסובלים מפציעות ספורט, לאנשים שעברו תאונות דרכים וזקוקים לשיקום וכן לנשים בהיריון שחוות שינויים משמעותיים בגוף שגורמים לבעיות ביציבה, ללחצים ולכאבים – לרבות כאבי גב וגפיים.

כאבי גב הם בעיה נפוצה מאוד ועל פי ההערכות לא פחות מ-90 אחוזים מאיתנו נסבול מהם בנקודה כלשהי במהלך החיים. חשוב להבין כי ככל שמקדימים לטפל בכאבים אלו – הסיכויים להתגבר עליהם עולים במידה ניכרת. מנגד, ככל שנדחיק ונתעלם מבעיה, כך הסיכוי להיפטר ממנה לחלוטין יפחת ולכן מהירות היא מילת המפתח באתגר הזה.

מיהו הכירופרקט ומהי ההכשרה שלו?

כירופרקטים שלמדו במוסדות מוכרים ומכובדים מחזיקים בתואר "דוקטור" ומתמחים בכל מה שקשור בעולמות הפיזיולוגיה, האנטומיה, מבנה עמוד השדרה ומערכות החוליות והעצבים. הכשרתו של הכירופרקט נמשכת שבע שנים ובמהלכה הוא לומד לעומק את כל מה שחשוב לדעת כדי להביא לשיפור במצב הבריאותי של מטופליו.

חשוב לציין כי הכירופרקט הוא לא רופא, אך מתוקף הכשרתו הוא לומד אלפי שעות על נושאים כמו אנטומיה, פיזיולוגיה, פתולוגיה רפואית, מיקרוביולוגיה, דיאגנוזה, נוירולוגיה, אורתופדיה, היריון, התפתחות ועוד. במסגרת ההכשרה הוא לומד גם טכניקות טיפול וריפוי מסוגים שונים שנועדו להביא לשיפור המצב הרפואי והרווחה הכללית – ללא ביצוע פרוצדורות רפואיות אלא כאמור רק בעזרת הפעלת מניפולציות ממוקדות על מערכת השלד והשרירים.

מתי לפנות לטיפול כירופרקטי?

את כל סוגי הכאבים שאנשים סובלים מהם ניתן לחלק באופן כללי לשתי קבוצות מרכזיות – כאבים אקוטיים וכרוניים.

כאב אקוטי הוא כאב בעוצמה גבוהה יותר – שמפריע מאוד לחיים ומשבש אותם. בהיעדר טיפול, כאב כזה עלול להפוך לכרוני – מצב מתמשך ורציף שאמנם מורגש בעוצמות פחות גבוהות, אך גם קשה יותר להיפטר ממנו.

ככל שנקדים לטפל בכאבים כשהם עוד נמצאים בשלב האקוטי – כך יהיה פשוט יותר לטפל בהם ולהעלים אותם לגמרי. גם בכאבים כרוניים בהחלט ניתן לטפל – גם באמצעות טיפול כירופרקטי, אך בשלב הזה הטיפול יהיה מעט פחות יעיל והסיכוי להחלמה מלאה יהיה נמוך יותר ככל שיחלוף הזמן. לכן, אם אתם מתמודדים עם כאבים כלשהם, או סובלים מאחת הבעיות האחרות שהזכרנו כאן – חשוב לקבוע תור בהקדם ולא לבזבז זמן.

למה לצפות בטיפול?

אחד השלבים החשובים ביותר בטיפול אצל כירופרקט הוא השיחה המקדימה והאבחון הראשוני. בשלב הזה תתבצע בחינה מעמיקה של המצב הרפואי של המטופל. חשוב לעדכן על מחלות רקע, על הכאבים שמהם אתם סובלים ועל משך ההתמודדות איתם. יש לשתף את הכירופרקט גם בתוצאות של בדיקות קודמות – לרבות MRI, CT או רנטגן, וכן בסיכומי ביקורים אצל רופאים מומחים. כל אלו יעזרו לקבל תמונה מדויקת יותר של מצבכם הרפואי ולהתאים את הטיפול שהכי נכון לכם ולמצבכם הייחודי.

לאחר שלב האבחון, הכירופרקט יבצע בדיקה מעמיקה של השרירים בגופכם כדי לבחון האם הם חלשים, מכווצים, תפוסים או מפעילים לחץ על מערכת העצבים. בנוסף הוא יבחן גם את מצב החוליות כדי להעריך אם הן לא זזות כמו שצריך או מפעילות לחץ על אזורים סמוכים, שיוצרים כאב או בעיות בזרימת הדם.

כל הבדיקות האלו יעזרו להבין כיצד ואיפה להפעיל מניפולציות ממוקדות כדי להביא לשיפור המצב ולהתגבר על הכאבים או הבעיות שמהם סובל המטופל. זוהי פעולה ידנית, מהירה ועדינה שלא נחשבת מסוכנת או כואבת. היא נועדה להפחית את הלחץ על האזורים שזוהו כבעייתיים ולהשיב להם את טווח התנועה המלא.

לעיתים הטיפול הזה ישולב עם עיסוי, חימום או קירור של האזור הכואב כדי לשפר את התוצאות שלו. ייתכן כי יבוצעו בטיפול גם מתיחות לשרירים כדי להאריך אותם ולשפר את הגמישות וטווח התנועה שלהם.

ומה קורה כשיוצאים מהטיפול?

רבים מדווחים כי אחרי טיפול כירופרקטי הם חשים הקלה משמעותית בכאב או באי הנוחות. לעיתים נדירות, אחרי הטיפול הראשון צפויה להופיע החמרה מסוימת בכאב, שנמשכת כמה ימים. ההחמרה הזאת דווקא מראה שהטיפול הצליח להניע תהליכי ריפוי ולכן היא מהווה סימן טוב. חשוב שלא לדאוג ולהמתין בסבלנות עד להקלה שתגיע בהמשך.

בתום הטיפול בדרך כלל ניתנים למטופלים "שיעורי בית" כדי להעצים את תהליך ההחלמה. העצות שניתנות משתנות מאדם לאדם ומותאמות באופן אישי למצבו הייחודי. לכן, חשוב להיזהר מהמלצות גורפות שקוראים באינטרנט או שומעים ממכרים – ולהיצמד לתוכנית שהמליץ עליה הכירופרקט. תוכנית כזאת בדרך כלל תהיה מורכבת מתרגילים פשוטים שאפשר לעשות בבית, הנחיות לשינה בתנוחה מסוימת, ותוכנית הדרגתית לחזרה לפעילות גופנית ולשגרה.