פריצת דיסק צווארית

אורח החיים המודרני גורם לריבוי של בעיות רפואיות שבעבר לא היו כל כך שכיחות, בטח שלא בגילים הצעירים שבהם הן מאובחנות כיום. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא פריצת דיסק צווארית – בעיה אורתופדית נפוצה שמשפיעה לא רק על אזור הצוואר, אלא יכולה גם להקרין לאזורים סמוכים ולהשפיע עליהם.

למרבה המזל, כיום קל מאי פעם לפתור את הבעיה גם ללא ניתוח – באמצעות טיפול כירופרקטי ושינויים חיוביים באורח החיים. אולם כדי לעשות זאת, חשוב להכיר את הבעיה, להבין מה גרם לה ולהתאים את השיטות המוכחות להתגברות עליה.

כדי לעזור לכם לעשות קצת סדר בדברים, הכנו לכם מדריך שמציג את כל המידע שחשוב לדעת על מנת להתמודד עם פריצת הדיסק כמו שצריך – ולנצח.

לפני הכול – מה זו בכלל פריצת דיסק?

דיסקים היו חלק בלתי נפרד מהחיים של כולנו עד תחילת שנות האלפיים ומאז החלו להיעלם בהדרגה מהעולם, אך לכל אחד מאיתנו יש גם בתוך גופו מספר רב של דיסקים שממלאים תפקיד חשוב מאוד בתפקוד השגרתי והתקין שלנו.

הדיסקים האלו, כפי שאתם יכולים לדמיין, הם בעלי מבנה מעגלי ומורכבים בעיקר מסחוס שעשוי מחומר שמזכיר ג’לטין במרקם ובמאפיינים שלו. בתוך כל דיסק כזה יש נוזל שמשמש כבולם זעזועים למערכת השלד. הוא מפריד בין החוליות, מסכך את החיכוך ביניהן ומאפשר תנועה תקינה שלהן לאורך זמן. כך למעשה מונע הדיסק את השחיקה של החוליות לאורך השנים והוא נחשב חיוני ביותר בהפחתת הסיכון לבעיות אורתופדיות ולהרס החוליות.

כאשר מופעל עומס רב על הדיסקים, כתוצאה מיציבה לא נכונה, חבלה, תאונה או פעילות גופנית מאומצת, הרכיבים החיוניים האלו יכולים להישחק. זה יכול לגרום למצב שבו הם בולטים החוצה – מצב שמוגדר בספרות הרפואית כ”בלט דיסק“.

בהיעדר טיפול, בלט הדיסק יכול להמשיך להחמיר עד שהוא יהפוך לפריצת דיסק. זהו מצב שבו הנוזל שבתוך המבנה הסחוסי הזה זולג החוצה. התופעה נפוצה בייחוד בחלקו התחתון של הגב – מכיוון שזהו האזור שנדרש לספוג עומסים כבדים לאורך זמן. עם זאת, אצל הרבה אנשים זה יכול לקרות גם בצוואר, כאמור בעיקר בשל ישיבה ממושכת, יציבה לא נכונה, תאונה או חבלה.

האזור הנפוץ ביותר בצוואר שבו מתרחשת הפגיעה הזאת הוא בין חוליות C5, C6 ו-C7. במקרה כזה, ככל שמקדימים לטפל בבעיה – כך גובר הסיכוי להתגבר עליה בשיטות שמרניות וללא צורך בניתוח אורתופדי מורכב.

מהם הסימנים הבולטים לפריצת דיסק צווארית?

הסימן הברור ביותר שמאותת על פריצת דיסק צווארית הוא כמובן כאב חד, בולט ומתמשך באזור הצוואר. זאת מכיוון שזליגת הנוזל מהדיסק יכולה להשפיע על שורשי העצבים באזור או על חוט השדרה בצורה שתגרום לכאבים משמעותיים.

כתוצאה מהפגיעה העצבית הזאת, הכאב יכול להיות מוקרן לאזורים נוספים או אפילו לגרום לפגיעה עצבית בזרועות, בכפות הידיים או בכתפיים. מלבד הכאב שיכול להופיע ברמות שונות, זה יכול לייצר גם תחושה של עקצוצים באזורים שונים ביד, נימול או אובדן תחושה.

במקרים נדירים ייתכן שתופיע גם החלשה של השרירים או אפילו שיתוק מלא, אם כי הוא יהיה זמני עד לטיפול בבעיה.

מהבחינה הזאת חשוב לזכור כי אין כאן חוקיות ברורה שתחול על כולם ופריצת הדיסק יכולה להשפיע על כל אדם באופן שונה. לכן, בכל מקרה שבו אתם חושדים שמשהו לא מתנהל כמו שצריך ובייחוד אם הכאבים מלווים אתכם כבר זמן רב – חשוב לפנות בהקדם לייעוץ רפואי.

המלצות מטופלים

ד”ר שלמה כהן כירופרקט מקצועי. באתי אליו עם כאבי צוואר נוראיים ששיבשו לי את היום והלילה. ד”ר שלמה כהן טיפל בי והקל עליי מאוד. ממליצה בחום

אוריה כהן

עשיתי סדרת טיפולים אצל ד”ר שלומה כהן. אחרי הטיפולים הרגישתי שיפור בכאב, גב ובצוואר, הטיפולים משפיעים לטובה על איכות החיים . יש לו גם אתר עם תרגילים שניתן לעשות בית הטיפולים להשלמת רפואה תודה רבה על העזרה.

אילנה זינגר

הגורמים שמגבירים את הסיכון לפריצת דיסק צווארית

ישנם כמה דברים מרכזיים שמגבירים את הסיכון להופעת הבעיה הזאת והם כוללים בין היתר עודף משקל, עקמת או כפפת מולדת בגב. בעיות אלו גורמות לגב להיות במנח לא יציב לאורך זמן, מה שמגביר את הסיכון ללחץ על הדיסקים שבסופו של דבר עלול לגרום לדליפה לא רצוי של הנוזל שבתוכם.

גם שרירי גב חלשים, שעות ארוכות של נהיגה, הרמת משקלים כבדים או פעילות גופנית מאומצת – כל אלו יכולים להגביר במידה ניכרת את הסיכון הזה. לחילופין, פריצת דיסק נפוצה ביותר גם אצל אנשים שמנהלים אורח חיים לא בריא שכולל היעדר פעילות גופנית ועישון שמכניס לגוף חומרים רעילים שיכולים להרוס את רקמת הדיסק הרגישה.

איך טיפול כירופרקטי יכול לסייע להתגבר על פריצת הדיסק?

חשוב להבין כי כ-90 אחוזים מהאנשים שסובלים מפריצת דיסק צווארית יוכלו להתגבר עליה רק בעזרת טיפול שמרני שלא מצריך ניתוח אורתופדי מורכב.

אחת הדרכים היעילות ביותר לעשות זאת היא באמצעות טיפול כירופרקטי ממוקד שמתקן את הזנק שנגרם לחוליות ומוביל לשיפור ניכר באיכות החיים של המטופלים.

המטרה של הטיפול הכירופרקטי היא לשחרר מתחים ועומסים מחוט השדרה תוך הפעלת מניפולציות עדינות על נקודות ספציפיות בחוליות באזור. זהו טיפול חדשני ויעיל שנקרא Network Spinal Analysis. במהלכו בוחן הכירופרקט את 7 החוליות שמרכיבות את עמוד השדרה הצווארי ותומכות בגולגולת.

לאחר שהוא מזהה נקודות של חוסר איזון, הכירופרקט מחזיר את החוליות למקומן בתנועה חדה ועדינה שאינה כואבת וברוב המקרים מובילה לשיפור המצב. כדי להעצים את תוצאות הטיפול, ייתכן כי הכירופרקט יעשה שימוש גם בפיזיותרפיה ממוקדת לאזור הפגוע וכן ישתמש בחום או בקור להעצמת תהליך הריפוי.

איך להתכונן לטיפול הכירופרקטי?

לפני שמגיעים לכירופרקט, חשוב לוודא שקיבלתם ייעוץ רפואי מקצועי על הבעיה ועל הדרכים היעילות ביותר להתגבר עליה. כדי להבין אם אתם באמת סובלים מפריצת הדיסק ומהי החומרה שלה, חשוב לבצע צילום של האזור, בדרך כלל בטכנולוגיות של CT, רנטגן או MRI.

כשמגיעים לטיפול אצל כירופרקט, חשוב להביא אליו את כל סיכומי הביקורים מהרופאים שטיפלו בכם, סיכומי אשפוזים במידה וקיימים, תוצאות של בדיקות מעבדה וכל צילום שעשיתם בעבר. יש לעדכן על תרופות שאתם נוטלים, על מצבים רפואיים חריגים ועל כל דבר אחר שעשוי להשפיע על הטיפול.

בתחילת המפגש, הכירופרקט יבצע תשאול רפואי מקיף כדי להכיר יותר לעומק אתכם ואת מצבכם הבריאותי, ורק לאחר מכן הוא יעבור לשלב המעשי של הטיפול. מעטפת הטיפולים תיקבע בהתאם למצבכם הרפואי הייחודי.

ומה עושים כשיוצאים מהטיפול?

הטיפול אצל הכירופרקט הוא רק השלב הראשון והחשוב בדרך לשיפור הבריאות של הצוואר ושאר המערך האורתופדי בגוף. לאחר שיוצאים מהטיפול, חשוב לגלות אחריות ולבצע בעצמכם פעולות שיעזרו לחזק את השרירים, החוליות והרקמות באזור, להעצים את הריפוי ולהבטיח שהבעיה לא תחזור על עצמה בהמשך.

בשלב הראשון, יש להתאים את סביבת העבודה, המיטה, תנוחת השינה וההרגלים היומיומיים כך שישמרו על בריאות הצוואר והגב בצורה המיטבית. שנית, יש להקפיד על פעילות גופנית שתחזק את שרירי הליבה והמייצבים ששומרים על עמוד השדרה יציב ובמקום. כמו כן, כדאי להימנע מעישון וישיבה ממושכת ככל שניתן וכן להיזהר מהרמה של משקלים כבדים ללא תמיכה נכונה.

נראה מורכב? לא בהכרח. כשתצאו מהטיפול, ד”ר שלמה כהן יעניק לכם עצות שמותאמות באופן אישי למצבכם הרפואי ויעזרו לכם להעצים את תהליך הריפוי, לקצר את משך ההחלמה ולשפר את איכות החיים. העצות האלו משתנות ממטופל למטופל ונתפרות בקפידה בהתאם לצרכים הייחודים שלכם, לאורח החיים שלכם וגם למגבלות שלכם.

חשוב לקחת ברצינות את ההמלצות האלו ולעשות את מירב המאמצים כדי לעקוב אחריהן ולמלא אותן. ליכולת הזאת שלכם תהיה השפעה מכרעת על המשך הדרך ועל הצורך בטיפולים נוספים בעתיד.