בקע בגב, מה הכוונה ומה הביטוי הנכון

בקע בגב או בשמו של המונח הרפואי המדויק בקע בדיסק הבין חולייתי, מתרחש בעמוד השדרה הצווארי או המותני. בקע בגב נוצר על ידי פתח מזערי בטבעת הלייפתית שגורם לחומר מגרעין המוכי לבקוע החוצה לתעלת השדרה. 

בקע בגב, מה הכוונה ומה הביטוי הנכון
בקע בגב, מה הכוונה ומה הביטוי הנכון

בקע בגב גורם ללחץ על הרכיב העצבי בתעלת השדרה אך אינו בהכרח מלווה בתסמינים קליניים. על מנת לסבר את האוזן עמוד השדרה בגוף האדם מורכב מ-33 חוליות לאורך הצוואר, החזה, מותניים, עצם העצה (סקרום) ועצם הזנב. בין החוליות נמצא הדיסק הבין חולייתי, חומר דמוי ג’ל התחום בטבעת קרום חזק המגן על תוכן הדיסק.

למעשה, בקע בגב נגרם כתוצאה מפעילות גופנית לא נכונה, יציבה לקויה, עודף משקל, תזונה לקויה, חוסר בפעילות ספורטיבית והרמת משאות כבדים באופן לקוי. בנוסף, ככל שגיל המטופל עולה כך עולה באופן יחסי הסיכוי לאבחן בקע בגב.

בקע דיסק בין חולייתי עשוי לבוא לידי ביטוי על ידי שתי תופעות מרכזיות:

  1. פרטרוזיה protrusion)  disc) – חריגה אסימטרית עד 25% מההיקף המשיק לתעלת השדרה. ניתן לאבחן את הפרטרוזיה באמצעות ניתוח כאשר החומר המוכי מכוסה ברקמות שעוטפות את הדיסק, ויש צורך בבקע כירורגי של הטבעת הלייפתית.
  2. אקסטרוזיה extrusion isc) ) – תהליך שבו חומר המוכי דולף דרך פתח או נקב בדיסק הבין חולייתי אל תעלת השדרה. התופעה מאובחנת בחריגה אסימטרית שמתרחשת בחלק האחורי של טבעת דיסק, באקסטרוזיה לא מתקיימת המשכיות בין החומר בדיסק שדלף ובקע מחוץ לדיסק הבין חולייתי לבין הדיסק עצמו.

אבחון של בקע בגב מתבצע על ידי כירופרקט מומחה אשר מאבחן את מיקום הכאב של המטופל שמתחיל בעכוז ומקרין לאורך הרגל. ישנם שני סוגים עיקריים של בקע בגב: בקע בפיזור פמורלי שמקרין את הכאב לשוק או קדמת הברך, או בקע בפיזור סכיאטי שמקרין את הכאב לכף הרגל או לשריר הסובך שנמצא בחלק האחורי של השוק. הכאב עשוי להשפיע על הרפלקסים ולגרום להיחלשות שרירי הגף. על פי רוב ישנה הלימה בין הצד בו מאובחן הבקע לגף התחתון כואב.

Picture of ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה ומומלץ מזה 25 שנים, חבר באגודה האמריקאית לכירופרקטיקה, החברה האמריקאית לכאבי ראש וחבר האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

כירופרקט מהו?

ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה בעל ניסיון של 25 שנה.
אין סיבה שתשלימו עם הכאב, השאירו פרטים לשיחת ייעוץ.

פנו אלינו

מאמרים נוספים

השאירו פרטים ליעוץ