מהו ההבדל בין כירופרקט לאורתופד?

כשאנחנו סובלים מכאבים – בטח אם הם משמעותיים ומשבשים מאוד את החיים שלנו – רובנו נבקש עצה מאנשים קרובים ונבקש שייעצו לנו מה עושים עכשיו. אם אתם סובלים לראשונה בחייכם מבעיה כמו כאבי גב משמעותיים ושואלים אנשים סביבכם מה כדאי לעשות – התשובות ככל הנראה יחולקו לשתי קבוצות.

מהו ההבדל בין כירופרקט לאורתופד

הקבוצה האחת תמליץ לפנות לאורתופד והשנייה לכירופרקט. ואתם, שמטבע הדברים מעולם לא נדרשתם לחקור יותר מדי על אף אחד מהמקצועות האלו – עשויים להישאר מבולבלים, מתוסכלים ועם יותר שאלות מתשובות.

אז מהם בדיוק שני המקצועות האלו ומתי פונים לכל אחד מהם? במאמר הקרוב ננסה לעשות קצת סדר בדברים ולתת לכם מידע תמציתי וממוקד שיעזור להבין איך להתגבר על הכאב – עם כמה שפחות תחנות בדרך.

מיהו האורתופד ואילו טיפולים הוא מציע?

אורתופד הוא רופא שהתמחה בתחום השלד והשרירים. הוא יודע לטפל בשברים, קרעים, דלקות, חבלות וכל נזק אחר שנגרם למערכות החשובות האלו.

אנשים מגיעים לאורתופד כשהם סובלים משברים, נקעים, מתיחות וכן מחלות או ליקויים בעמוד השדרה כמו עקמת בדרגות חומרה שונות. רופאים אלו מעניקים גם סיוע לנפגעי תאונות דרכים או תאונות מכל סוג אחר.

הכלים המרכזיים שעומדים לרשות הרופאים הם כמובן תרופות וניתוחים. התרופות יכולות לכלול משככי כאבים, תרופות נוגדות דלקת ועוד. את הניתוחים מבצעים כמובן רק כשיש בהם צורך, כמו לדוגמה במצבים של קרע בגידים או בשרירים, שברים ופגיעות משמעותיות בעצמות וכן כאשר יש צורך להחליף מפרק ברך או מרפק.

חשוב להבין כי כשמדובר בכאבים ובעיות במערכת השלד, השרירים והמפרקים, במקרים רבים לרפואה הקונבנציונלית לא יהיה פיתרון מלא ומקיף. לכן הרופא עשוי להמליץ להגיע לטיפולים משלימים אצל כירופרקט לדוגמה.

מיהו הכירופרקט ואילו טיפולים הוא מציע?

כירופרקטיקה היא מקצוע ברפואה המשלימה שלא מטפל במחלות ספציפיות אלא משתמש בטכניקות שונות כדי לטפל בבעיות במערכת השרירים והשלד, תוך שאיפה לשפר את איכות חייו של המטופל גם בדרכים נוספות. הטיפול הכירופרקטי מתבצע ברובו על ידי הפעלת מניפולציות על  החוליות והמפרקים כדי לשחרר לחץ שגורם לכאב ויכול להוביל לשורה של בעיות נלוות.

הטיפול הכירופרקטי נחשב לאסטרטגיה יעילה להפגת כאבים מתמשכים בגב ובאזורים אחרים בגוף, בצורה שעשויה להפחית את התלות במשככי כאבים ואת הצורך בניתוחים מורכבים. זו הסיבה שרופאים רבים מפנים כאמור אנשים לטיפול כירופרקטי לאחר אבחון הבעיה הרפואית.

איך יודעים למי לפנות?

באופן כללי, בכל פעם שאתם סובלים מכאבים משמעותיים בגב או באזורים אחרים בגוף – הדבר הראשון שכדאי לעשות הוא להגיע לבירור רפואי. גם אם אתם לא חושבים שמדובר במחלה או בעיה אורתופדית משמעותית – כדאי לשלול את הימצאות הבעיות האלו ולוודא שהכול תקין.

לאחר שעושים זאת, ניתן בהחלט להגיע לטיפול מקצועי אצל כירופרקט מוסמך אשר ישתמש כאמור במניפולציות עדינות כדי להשיג הקלה משמעותית בכאב.

חשוב להבין כי טיפול כירופרקטי, כמו טיפולים אחרים בעולם הרפואה המשלימה, לא נועד רק לטפל בבעיה הספציפית שאתם סובלים ממנה – אלא להשיג שיפור משמועתי באיכות החיים שעשוי להשפיע גם בהיבטים נוספים. לכן, לצד הטיפול הספציפי בבעיה באמצעות הפעלת לחץ על החוליות והשרירים, ד”ר שלמה כהן תמיד נותן למטופליו גם עצות ו”שיעורי בית” שיעזרו למנוע הופעת כאבים נוספים בהמשך ולנהל חיים בריאים ומאוזנים יותר.

“שיעורי הבית” האלו יכולים לכלול שינויים בתנוחת השינה והעבודה, תרגילים פשוטים שכל אחד יכול לבצע בעצמו וכן דברים נוספים שמותאמים אישית לכל מטופל. היצמדות להנחיות האלו תעזור כאמור לא רק לקצר את זמן ההחלמה ולמנוע הישנות של הבעיה – אלא גם לחזק את הבריאות במובנים נוספים.