כאבים בעצם הזנב והטיפול הכירופרקטי שעוזר

כאב בעצם הזנב יכול להיות מתסכל ומציק מאוד – ולגרום לפגיעה באיכות החיים. רבים חושבים שאם הם יתעלמו מהבעיה היא פשוט תחלוף מעצמה במוקדם או במאוחר, וזה נכון בחלק מהמקרים, אך במקרים אחרים היא יכולה להחמיר מתחת לפני השטח ולהפוך מורכבת וקשה יותר לטיפול.

אם גם אתם סובלים מכאבים כאלו או מכירים אדם אהוב שסובל מהם – נשמח אם תקדישו כמה דקות לקרוא את המאמר שיעזור להתגבר על הבעיה הנפוצה. במאמר נבין ממה בדיוק נובעים הכאבים האלו, באילו מקרים הם דורשים בירור מעמיק יותר, מדוע הם נפוצים יותר בתקופת ההיריון ומהו הטיפול הטוב ביותר שיעזור להתגבר עליהם אחת ולתמיד. הנה כל מה שחשוב לדעת כדי להפסיק ולטאטא את הבעיה ולהתחיל לטפל בה לפני שיהיה מאוחר.

לפני הכול, בואו נכיר את עצם הזנב

עצם הזנב היא שריד אבולוציוני מהאבות הקדמונים של האדם והיא מהווה למעשה את נקודת הסיום של עמוד השדרה האנושי. רבים חושבים שבגלל שעצם הזנב לא מחוברת, ובכן, לזנב, אין בה באמת שימוש ואין לה ערך אמיתי לתפקוד שלנו. עם זאת, התפיסה הזאת שגויה ולעצם הזאת יש תפקיד מאוד חשוב בגוף שלנו.

העצם הזאת היא למעשה נקודת החיבור בין עמוד השדרה לבין כמה שרירים, גידים ורצועות אחרות באזור. היא מאפשרת את התנועה של הגוף בישיבה ומספקת טווח תנועה רחב יותר כשאנחנו יושבים – כמו גם את היכולת לקמר את הגב ואת עמוד השדרה.

כמה זה נפוץ לסבול מכאבים בעצם הזנב?

על פי ההערכות, כאבים בעצם הזנב הם בעיה נפוצה יותר דווקא בקרב נשים. שכיחות התופעה עולה ככל שמתבגרים ומתחילה להיות נפוצה יותר החל משנות ה-40 לחיינו. הנתונים מראים כי נשים עלולות לסבול ממנה בשכיחות שעומדת על פי חמישה מגברים – והעיתוי הנפוץ ביותר להתפתחות התופעה הוא בזמן ההיריון והלידה. בהמשך נבין למה זה קורה ומה אפשר לעשות בנידון.

מהם הגורמים הנפוצים ביותר לכאבים האלו?

לצד נשים הרות שסובלות מכאבים בעצם הזנב, ישנן גם סיבות אחרות ורבות שעלולות להוביל לכך. את הסיבות האלו ניתן לחלק לשלושה סוגים מרכזיים:

ישיבה ממושכת – הכאבים עלולים להופיע אצל אנשים שמעבירים את רוב יומם בישיבה וכן אצל מי שמרבים לרכב על סוסים, אופניים או מכשירים אחרים שמאפשרים פעילות גופנית בישיבה.

חבלה – הכאבים יכולים להופיע גם בגלל טראומה פתאומית באזור עצם הזנב שנגרמת בעקבות נפילה, תאונת דרכים, החלקה או פציעה במהלך פעילות גופנית.

מחלה או זיהום – דלקות באזור של עצם הזנב יכולות לגרום לכאבים האלו, כך גם גידולים שפירים או ממאירים. במקרה כזה נדרש כמובן בירור רפואי מעמיק לבחינת הסיבה האמיתית לכאב ומקורו.

כאבים בעצם הזנב בהיריון: ממה הם נגרמים?

במהלך ההיריון, הגוף עובר שינויים רבים שמטרתם היא להכין אותו ללידה. כחלק מהשינויים האלו, האגן מתרחב, דבר שאצל רוב הנשים לא גורם לכאבים בעוד שאצל אחרות זה יכול להוביל לכאבים בעצמות באזור האגן והגב. התופעה הזאת אמנם חולפת אחרי הלידה, אך עלולה להוות מטרד לא פשוט לאימהות שבדרך.

לעיתים, הכאב בעצם הזנב ייגרם כתוצאה מבעיות במיקום החוליות בעמוד השדרה שבגב. בדיקה אצל כירופרקט תעזור להבין מהו המקור של הבעיה ולטפל בו בצורה יחסית פשוטה שאינה פולשנית.

מהם הסימנים לפגיעה בעצם הזנב?

אחת השאלות הכי חשובות שחשוב לבחון בנושא הזה היא איך בכלל נדע אם משהו לא בסדר בעצם הזנב שלנו או באזורים הסמוכים לה?
ובכן, הדרך הכי טובה לאבחן בעיות באזור הזה היא כמובן להגיע לרופא ולבצע צילומים כדי להעריך את תקינות החוליות, הגידים והשרירים באזור. עם זאת, חשוב לשים לב בעצמנו לכמה נורות אזהרה שמעידות שמשהו לא מתנהל כשורה.

בהקשר הזה יש לשים לב לכאבים שמחמירים פתאום כשאתם יושבים יותר מדי זמן או כשאתם קמים מישיבה לעמידה. חלק מהאנשים שסובלים מפגיעות בעצם הזנב גם מדווחים על כאב חד בעת שימוש בשירותים או כשהם מקיימים יחסי מין – גברים ונשים כאחד. הכאב גם יכול לגרום לשינויים ביציבה וכן לייצר השפעות נלוות ולא סימפטיות כמו כאבי גב, דורבן ברגל או כאבים כלליים ברגלים.

המלצות מטופלים

אני מטופל אצל כירופרקטים שנים רבות. ד”ר שלמה כהן בין הטובים ביותר, כבר בבוקר הראשון זיהה את הבעיה שיש לי בגב ופתר אותה. אני ממליץ מאוד לכל מי שסובל מבעיות בגב ללכת לטפל אצל ד”ר שלמה כהן.

ציון זכות

ברצוני להודות לד”ר שלמה כהן על הטיפול המסור והמקצועי שעזר לי לעמוד על הרגליים. הרבה תודה לך.

חכם רחל

איך מתבצע תהליך האבחון?

לפני שמגיעים לטיפול בכאב אצל כירופרקט, מומלץ כמובן לבצע אבחון מעמיק של מצבכם הרפואי אצל רופא המתחה באורתופדיה. במהלך בדיקה כזאת ייתכן שתישלחו לבצע צילומים ובדיקות הדמייה, וכן ייערך לכם תשאול רפואי מעמיק. בדיקות אלו נועדו בעיקר על מנת לשלול הימצאות גידולים, שברים או סדקים בעצם הזנב וכן בעצמות סמוכות.

מהי הדרך הטובה ביותר להתגבר על כאבים בעצם הזנב?

לאחר ששללנו הימצאות של גידולים, שברים, סדקים או בעיות רפואיות אחרות שעלולות לגרום לתופעה – ניתן להתאים טיפול שישפר את מצבכם – בהליך שאינו פולשני ואפילו לא כואב. הניסיון שלנו מלמד שהדרך היעילה ביותר להקל על כאבים בעצם הזנב מורכבת משני גורמים מרכזיים – טיפול כירופרקטי מקצועי וכן שינויים קטנים אך משמעותיים באורח החיים שישפרו את בריאות הגוף.

כדי שהטיפול יהיה יעיל, חשוב לבחור בכירופרקט אמין ומנוסה שמחזיק בידע ובכלים המתאימים לטיפול בבעיות מהסוג הזה. חשוב להבין כי טיפול שאינו מקצועי יכול שלא להועיל ובמקרים מסוימים אף לגרום יותר נזק מתועלת.

מה זה בעצם טיפול כירופרקטי ולמה לצפות במהלכו?

כירופרקטיקה היא מקצוע פרא-רפואי שמתמקד במערכת השלד והחוליות וכפועל יוצא מכך גם בשרירים ובגידים באזורי הטיפול.

ד”ר שלמה כהן הוא כירופרקט מומחה ומומלץ עם ניסיון רב בטיפול בכאבים בעצם הזנב. במהלך הפגישה הראשונית במרפאה הוא יבצע תשאול מעמיק ומקיף כדי לברר את מצבכם ואת הגורמים לבעיה הזאת. לפגישה חשוב להגיע מוכנים ולהצטייד בכל צילום, סיכום ביקור אצל רופא, סיכום אשפוז ומסמכים אחרים שיכולים לשפוך אור על הבעיה.

לאחר שביררנו את הגורמים האפשריים לבעיה ולתחושת הכאב – ד”ר כהן יבצע בחינה מעמיקה של מצב השרירים והחוליות. זאת במטרה להבין האם יש שרירים מכווצים וחלשים שגורמים ללחצים על החוליות וכן להעריך האם החוליות מיושרות ומה ניתן לעשות כדי להשפיע עליהן.

לבסוף הוא יבצע מניפולציות עדינות על החוליות כדי להחזיר אותן לפעילות תקינה שתיטיב עם הבריאות ותשפר את ההרגשה. הפעולה הזאת לא כואבת ובמקרים רבים היא נותנת מזור לכאב כבר באותם הרגעים. עם זאת, לעיתים יידרשו כמה מפגשים כדי להתגבר לגמרי על הכאב ולעיתים תחושת ההטבה תורגש רק לאחר כמה ימים מסיום הטיפול.

איך להעצים את תוצאות הטיפול?

הטיפול הכירופרקטי, יעיל ככל שיהיה, אמנם יכול להשיג הקלה מיידית בתחושות הכאב, אך לא לטפל בבעיות שגרמו להופעה שלו מלכתחילה. לכן, אם תרצו להעלים את הכאב ולמנוע את חזרתו – חשוב לבצע שינויים באורח החיים שיטיבו עם מערכת השלד והעצמות שלכם.

בסוף כל טיפול, ד”ר שלמה כהן מעניק למטופליו הנחיות מדויקות לשיפור היציבה, תנוחת השינה, העמידה והישיבה. ההמלצות כוללות טיפים ארגונומיים וכן תרגילים מעשיים ופשוטים שניתן לבצע בכל מקום כדי להעצים את הבריאות.

כדי להבטיח תהליך יעיל ומיטיב, יש לעקוב אחר ההנחיות האלו במלואן ולעשות הכול כדי למלא כמה שיותר מהן במידת האפשר. ככל שתקפידו לעשות זאת – כך תוכלו להבטיח ניצחון על הכאב אחת ולתמיד.

ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה ומומלץ מזה 25 שנים, חבר באגודה האמריקאית לכירופרקטיקה, החברה האמריקאית לכאבי ראש וחבר האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

השאירו פרטים ליעוץ