צליפת שוט

תאונות דרכים גורמות בכל שנה לפגיעות משמעותיות אצל אנשים בארץ ובעולם שיכולות גם להגיע לנכויות קשות ולמוות. עם זאת, ישנה בעיה נפוצה בתאונות דרכים שאמנם נתפסת די קלה, אך היא טומנת בחובה אתגרים רבים למי שסובלים ממנה – וכאשר מתעלמים ממנה היא אף עלולה להפוך לכרונית וללוות אנשים במשך זמן רב.

התופעה הזאת נקראת צליפת שוט ועל פי הערכות שונות, כאחוז מהאוכלוסייה צפויים לסבול ממנה ברמה כלשהי במהלך חייהם.
אם גם אתם מתמודדים עם התופעה, חשוב להבין שככל שתקדימו לטפל בה – כך יהיה קל יותר לעשות זאת והטיפול יהיה אפקטיבי הרבה יותר. השלב הראשון בדרך לפיתרון הבעיה הוא ההיכרות איתה, עם הגורמים לה, הסיכונים שהיא מזמנת והאפשרות לריפוי באמצעות טיפול כירופרקטי מקצועי.

אז הנה כל מה שחשוב לדעת כדי להתגבר על צליפת שוט ולמנוע ממנה מלהפוך לכרונית.

ממה נגרמת צליפת שוט?

הגורם המרכזי להתפתחות התופעה הוא טלטול פתאומי ומהיר של הראש, בצורה שיוצרת פגיעה בגידים, בשרירים וברקמות הרכות באזור הצוואר. השם הציורי של התופעה נובע כמובן מהאופן שבו הצוואר מטולטל כמו שוט שמצליפים בו.

הדרך הנפוצה ביותר לגרום לפגיעה הזאת בצוואר היא כמובן בתאונות דרכים – בדרך כלל בעת התנגשות של רכב בחלקו האחורי של הרכב הנפגע. במצב כזה, הגוף כולו בדרך כלל קשור למושב עם חגורת בטיחות, אך דווקא האזור הרגיש של הראש והצוואר לא זוכה לתמיכה שדרושה לו.

הסיכון לכך גובר בייחוד אם משענת הראש לא מותאמת לגובה ראשו של הנוסע. כך אנשים חווים טלטול משמעותי אשר יכול לגרום כאמור לנזקים מיידיים, אך גם לנזקים ארוכי טווח ולסיבוכים בהיעדר טיפול מתאים.

חשוב להבין כי לא רק מי שנוסע ברכב מצוי בסיכון לתופעה. צליפת שוט מאובחנת גם אצל ספורטאים שסופגים חבלות לא צפויות בעת הפעילות וכן בקרב ילדים שמטלטלים אותם בחוזקה.

גם אנשים שסופגים פגיעות ממקורות אחרים – כמו לדוגמה אגרופים או חפצים שונים, יכולים לסבול מהמצב הלא נעים הזה.
באופן די משונה, צליפת שוט מאובחנת יותר אצל נשים מאשר אצל גברים. חוקרים שבחנו את הנושא מעריכים כי הסיבה לכך היא שהשרירים באזור הצוואר אצל נשים נחשבים חלשים ועדינים יותר מאלו של הגברים – אם כי אין הוכחה חד משמעית להנחה הזאת.

איך אפשר לדעת אם סובלים מצליפת שוט?

התסמינים הבולטים ביותר של צליפת שוט יופיעו כמובן באזור הצוואר. הם יבואו לידי ביטוי בכאב ונוקשות משמעותית של השרירים והגידים באזור. אם נוגעים בשרירים, הם עשויים להיות רגישים מהרגיל, וכן עלולים להופיע גם כאבי ראש ברמות משתנות או אפילו מיגרנות משמעותיות יותר שלא חולפות.

ישנם גם תסמינים נלווים לתופעה, שלא יופיעו אצל כל אחד, אך חשוב להכיר אותם ולהבין את המקור שלהם. התסמינים האלו כוללים בין היתר עיוותים בשרירים, קשיי בליעה, אובדן שיווי משקל, סחרחורות, ראייה מטושטשת או אפילו נימול או עקצוץ בכפות הידיים ובזרועות.

במקרים נדירים מאוד, התופעה תגרום גם לקשיים בריכוז, לאי שקט ואפילו לפגיעה כלשהי בזיכרון – אם כי אלו תופעות נדירות יחסית של צליפת שוט.

המלצות מטופלים

אל דר’ שלמה כהן הגעתי לאחר שסבלתי מאוד מכאבים בצוואר וכתפיים, הגעתי לדמעות מרוב כאב, לאחר הטיפול הראשון אצלו כבר היתה הקלה גדולה, כמובן שהמשכתי בטיפול, בהמשך נתפס לי שריר מהגב לאורך כל הרגל, עשיתי אצלו טיפול ארוך, שעזר לי בצורה לא רגילה, הכאב חלף, מרגישה שדר’ שלמה נותן את המיטב, עושה את עבודתו בנאמנות, ומסירות לטובת המטופל, מודה לך מאוד על כל מה שאתה עושה למעני.

אלישבע סובול

אנחנו רוצים להודות לד”ר כהן. מאז שקיבלנו טיפול ממנו ראינו שיפור בגבנו, מכיוון שהוא הצליח לאבחן את הבעיות שלנו מהר מאוד ולהבין את הסיבות. הוא גם הורה לנו בסבלנות ובבהירות כיצד להמשיך על בסיס יומיומי באמצעות תרגילים שעזרו מאוד לקדם את השיפור שלנו בין טיפולים. נהנינו ממנו גם בגלל החמלה וההבנה שלו שהפכו את הטיפול למהנה עוד יותר ואשר היה חשוב לנו כשמחפשים רופא

דוד אורטיז

מתי יופיעו התסמינים ומתי הם ייעלמו?

ברוב המקרים, אנשים יחלו להרגיש את התסמינים של צליפת שוט לאחר שעות בודדות – בדרך כלל עד 12 שעות ממועד הפגיעה. עם זאת, במקרים מסוימים התסמינים יופיעו יום אחד או יותר לאחר האירוע – וחשוב לקחת זאת בחשבון.

מבחינת זמן ההחלמה – חשוב להבין שכל אחד מתמודד עם התופעה בעוצמה שונה ומחלים בקצב אחר. רובם המוחלט של האנשים יחלימו לאחר כמה שבועות או חודשים, בעוד שאחרים עלולים לפתח בעיה כרונית שתלווה אותם למשך שנים ארוכות.

במחקר שנערך בנושא נמצא כי זמן ההחלמה הממוצע מצליפת שוט עומד על קצת יותר מחודש – 32 ימים. עם זאת, כ-12 אחוזים מהנבדקים הוגדרו על ידי המדענים כבעלי צליפת שוט כרונית – כלומר בעיה שלא עוברת גם בתום שישה חודשים או יותר.

חשוב להבין כי ככל שמקדימים לטפל בבעיה באמצעות שיטות מוכחות ופשוטות, יהיה קל יותר להפחית את הסיכון שהיא תהפוך לכרונית ואף, ככל הנראה, לקצר במידה ניכרת את זמן ההחלמה. טיפול כירופרקטי יכול להשיב את החוליות, השרירים והגידים באזור הצוואר לקדמותם ולהביא לשיפור ניכר באיכות החיים תוך הקלה בתחושות הכאב, אי הנוחות ותופעות הלוואי הנלוות.

טיפול כירופרקטי בצליפת שוט: כך זה עובד

אז איך כירופרקט יכול לסייע לטפל בצליפת שוט? פשוט מאוד – הכירופרקט מפעיל מניפולציות עדינות וממוקדות על החוליות באזור הצוואר כדי לתקן את הפגיעה ולהחזיר את מצב הצוואר לקדמותו. טראומה באזור הצוואר גורמת לפגיעה בתנועתיות של החוליות ולירידה ברקמות החיבור – החומר החיוני ששומר על החוליות במקומן ומאפשר תנועה תקינה שלהן.

כך החוליות נכנסות למצב של “תת תנועתיות” שגורם לשורה של תופעות נלוות באזור וכן באזורים שונים בגוף. לכן, שחרור החוליות על ידי הכירופרקט באמצעות המניפולציות הממוקדות האלו יכול להאיץ משמעותית את תהליך ההחלמה של האזור כולו ולמנוע מהבעיה להישאר ולהחמיר.

בנוסף, הטיפול הכירופרקטי כולל גם דבר שנקרא Triger Point Therapy – כלומר, טיפול בנקודות הקשות בתוך השרירים. הטראומה של התאונה או החבלה, חשוב להבין, לא משפיעה רק על הרקמות והחוליות. היא יכולה לגרום לכיווצים בשרירים ולהפרשת חומצת חלב שיוצרת את תחושת הכאב ומעצימה אותו. הדבר עשוי לכווץ את השריר ואף לגרום לתופעות נלוות כמו נימול בידיים או כאבים כרוניים.

לכן, כאשר מפעילים לחץ ממוקד על הנקודות הקשות בתוך השריר, ניתן להשפיע עליו בצורה שמפחיתה את הנוקשות שלו ועוזרת להחזיר אותו לתפקוד התקין תוך זמן קצר יותר. גם הפעולה הזאת בדרך כלל אינה כואבת ונחשבת חיונית להתגברות על צליפת שוט ועל בעיות אורתופדיות אחרות.

איך להתכונן לטיפול אצל הכירופרקט?

אחד הדברים החשובים ביותר בטיפול אצל כירופרקט הוא התשאול הראשוני שמתבצע בדומה לתשאול אצל כל רופא מומחה. בשלב הזה, הכירופרקט ישאל על ההיסטוריה הרפואית שלכם, על מחלות רקע, טיפולים, ניתוחים ובדיקות שביצעתם.

לכן, חשוב להגיע לפגישה הזאת עם כל המידע הדרוש לקראת הטיפול. חשוב להצטייד בתוצאות של בדיקות אם יש לכם כאלו, בדגש על צילומי CT, רנטגן או MRI. מומלץ מאוד גם להביא את סיכומי הביקורים אצל רופאים או סיכומי אשפוזים מבית החולים אם קיימים כאלו. בנוסף, יש לחשוב על כל מידע אחר שאתם מאמינים שיכול לסייע לשפר את הטיפול.

הטיפול הכירופרקטי מותאם לכל אדם באופן אישי בהתאם למצב הייחודי שלו, לבעיה שממנה הוא סובל ולמבנה גופו. לכן חשוב לוודא שיהיה לכירופרקט את כל הרקע שנדרש לו כדי להתאים גם לכם את המעטפת שתעזור לשפר את מצבכם.

היום שאחרי הטיפול: איך להבטיח את ההצלחה שלו?

הטיפול הכירופרקטי בהחלט עשוי לסייע להתגבר על צליפת שוט או לכל הפחות להפחית את הכאבים בגב, נוקשות השרירים ומגבלות התנועה. עם זאת, חשוב להבין שהטיפול לבדו לא מספיק ונדרשת גם הירתמות של המטופלים עצמם כדי לשפר את מצבם.

בתום הטיפול, יעניק לכם הכירופרקט הנחיות מדויקות לשיפור הבריאות של הצוואר ושאר אזורי הגוף. ההנחיות האלו מותאמות באופן פרטני לכל מטופל ולמצבו הייחודי. חשוב להקשיב היטב להנחיות האלו ולמלא אותן במלואן על מנת להעצים את תהליך הריפוי, לקצר את זמן ההחלמה ולשוב לבריאות איתנה תוך זמן קצר.