כאב ראש תעוקתי

כאב ראש תעוקתי הוא הסוג הנפוץ ביותר מבין כל סוגי כאבי הראש שאנו חווים. כ-75% מכלל הסובלים מכאבי ראש בעצם סובלי מכאב ראש תעוקתי. כאב ראש מסוג זה מאופיין על ידי תחושת לחץ בצד אחד של הראש או שניהם (שלא כמו כאבים מיגרנוטיים למשל המאופיינים בכאב חד) ונוטה להופיע בהדרגה החל משעות הצהריים. הכאב יכול להמשך שעות או ימים שלמים, במקרים קיצוניים אף חודשים. לרוב, כאב ראש תעוקתי לא מצביע על בעיה חמורה יותר וניתן לטפל בו נקודתית בטיפול כירופרקטי או פיזיותרפיה, בהצלחה גדולה מאוד ובזמן קצר. מה הגורמים לכאב ראש תעוקתי? האם טיפול כירופרקטי באמת יכול לפתור את הבעיה?

כאב ראש תעוקתי
כאב ראש תעוקתי

מה גורם לכאב ראש תעוקתי?

ישנן מספר סיבות שבגללן כאב ראש יכול להופיע, למשל:
• יציבה לא נכונה – לאורך זמן, גורמת לשינויים במערכת השריר-שלד ולחץ בנקודות העשויות להשפיע על השרירים ולגרום לכאבים שונים כולל כאבי ראש.
• עבודה ממושכת מול מחשב – כאשר נעשית ללא מחשבה על התנוחה בה הראש נמצא לאורך שעות, כאשר גורמת ללחץ על השרירים באזור הצוואר, הזרועות והגב העליון יכולה בהחלט גם לגרום לשינויים קבועים במערכת השריר-שלד.
• ישיבה ונהיגה מרובה – גוף האדם לא בנוי לישיבה ממושכת אך אורח החיים המודרני מחייב רבים מאתנו לשבת שעות על גבי שעות בעבודות משרדיות. ישיבה או נהיגה ממושכת עשויים לגרום לכאבי ראש שמקורם בלחץ על עמוד השדרה הצווארי.
• פציעה כמו צליפת שוט הפוגעת הן בחוליות עמוד השדרה והן בשרירים בצוואר ובכתפיים ועשויה לתרום להופעת כאבי ראש תעוקתיים.
• לחץ ומתח נפשי ממושך גורם להתכווצויות שרירים, במיוחד באזור הצוואר, הגב העליון והשכמות.

כל הסיבות הנ”ל יכולות לגרום להתכווצות שריר קטן בשם rectus capitis posterior minor RCPM. השריר הקטן הזה מחובר לגיד שמגיע אל בסיס הגולגולת ומתחבר לרקמת ה-Dura Mater (קרום המוח החיצוני ביותר). בעוד שהמוח עצמו לא מרגיש כאב הרי שקרום המוח כולל ה-Dura Mater מאוד רגיש. כאשר שריר ה-RCPM מתכווץ הוא מושך את הגיד שבתורו מושך את רקמת קרום המוח החיצונית – התוצאה היא כאב ראש. בנוסף להתכווצות שריר ה-RCPM כאב ראש תעוקתי יכול להופיע כתוצאה בהקרנה של כאב אשר מקורו בעמוד השדרה הצווארי או נקודות לחץ שונות באזור הכתפיים והשכמות.

האם טיפול כירופרקטי בכאב ראש תעוקתי באמת יעיל?

הטיפול בכאבי ראש (ובאופן כללי) אצל הכירופרקט אינו פולשני, לא כולל אי נוחות מיוחדת או תופעות לוואי, יעיל לאורך זמן ואורך כחצי שעה לכל היותר. אך השאלה היא האם הוא באמת יעיל? ובכן, מספר רב של מחקרים מראים כי טיפול כירופרקטי יעיל מאוד עבור הסובלים מכאבי ראש במיוחד כאלה שמקורם בצוואר. דו”ח שהונפק בשנת 2001 על ידי חוקרים באוניברסיטת דיוק בדורהאם, צפון קרוליינה, מצא כי:
“מניפולציה בעמוד השדרה הביאה להקלה כמעט מיידית באותם כאבי ראש שמקורם בצוואר, בנוסף לטיפול פחות תופעות לוואי מאשר טיפול בתרופות שנרשמו לחולים”.
נתונים אלה תומכים במחקר קודם שפורסם בכתב העת Journal of Manipulative and Physiology Therapeutics, אשר קבע כי הטיפול במניפולציה בעמוד השדרה יעיל לכאבי ראש תעוקתיים. מחקר זה הראה גם כי אלו שהפסיקו את הטיפול בכירופרקטיקה לאחר ארבעה שבועות עדיין חוו שיפור בניגוד לחולים שקיבלו תרופות לשיכוך כאבים שכאב הראש שלהם חזר מיד לאחר הפסקת הטיפול.

כמובן שכל מי שסובל מכאבי ראש זקוק להערכה יסודית לפני שניתן לקבוע מהלך נכון של טיפול כירופרקטי. עם זאת, בדרך כלל ניתן להשיג שיפור משמעותי באמצעות מניפולציה של חוליות הצוואר העליונות, יחד עם טיפול באזור בו מצטלבים עמוד השדרה הצווארי והחזה.

ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה ומומלץ מזה 25 שנים, חבר באגודה האמריקאית לכירופרקטיקה, החברה האמריקאית לכאבי ראש וחבר האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

כירופרקט מהו?

ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה בעל ניסיון של 25 שנה.
אין סיבה שתשלימו עם הכאב, השאירו פרטים לשיחת ייעוץ.

פנו אלינו

מאמרים נוספים

השאירו פרטים ליעוץ