כירופרקט, אורתופד ופיזיותרפיסט – מה ההבדל ביניהם?

קבלת טיפול כאשר סובלים מכאבים יכולה להיות מורכבת כיוון שאנו לא תמיד יודעים לאיזה גורם מטפל לפנות. כאבים יכולים להופיע באזורים שונים כמו הצוואר, הגב והראש ונובעים כתוצאה מפציעות, מבנה גנטי של השלד ועוד. טיפול בבעיה שגורמת לכאבים צריך להתחיל מאבחון של אורתופד והתאמה של גורם מטפל כמו פיזיותרפיסט או כירופרקט.

למה צריך כירופרקט, אורתופד ופיזיותרפיסט?

זיהוי הגורם לכאב הוא השלב הראשון בתהליך של פתרון הבעיה ולכן האורתופד חייב לבצע אבחון נכון ומדויק. פיזיותרפיסט או כירופרקט ישתמשו באותו אבחון על מנת להתאים טיפול שלאורך זמן יגרום לשיפור במצבו של המטופל. קיימת האפשרות גם להגיע אל כירופרקט שיאבחן ויטפל בבעיה ללא בביקור אצל אורתופד. פיזיותרפיסט אינו מוסמך לבצע אבחונים ולכן במידה ומחליטים לבחור בו שילווה לאורך שלבי הטיפול, חשוב לדעת שיש לבקר אצל אורתופד או כירופרקט מוסמך לפני כן. אורתופד מקבל הכשרה של אבחון פנימי וכירורגי בעוד הכירופרקט מתמחה ברפואה פיזית, התאמות של השלד ואף תזונה. במידה ומרגישים שהכאב מגיע ממוקד פנימי בגוף, מומלץ לפנות אל אורתופד שיבחן את האפשרות של מחלה זיהומית או פגיעה פנימית בגוף שגורמת לכאב. במידה ונראה כי מדובר בכאבים שנוצרו בעקבות חוסר איזון מבני, בעיות בשרירים או ברצועות, פנייה אל כירופרקט היא האפשרות הטובה והחכמה יותר.

תחום ההתמחות

כירופרקטים מתמחים בכל מה שקשור להתאמות ומניפולציה של אזור עמוד השדרה. כירופרקטים משתמשים בידע שצברו בזמן הלימודים על מערכת השלד והשרירים על מנת ליישם שיטות טיפול ותרגילים שמטרתם לטפל בכאבים של המטופלים. יש ביכולתם גם לבצע אבחונים של תת מפרקים והם בעלי ידע מעמיק בכל מה שקשור לטכניקות של פיזיותרפיה, רדיולוגיה, נוירולוגיה, אורתופדיה, רפואת ילדים, הפרעות פנימיות, תזונה ורפואה כללית. הידע הרחב של כירופרקט מאפשר לו לאבחן ולטפל במגוון רב של בעיות שגורמות לכאבים. פיזיותרפיסט לעומת זאת, מתמחה בכל מה שקשור לתזוזה של הגוף ומתמקד בתהליכים שקשורים לתנועה. בדומה לכירופרקט, גם פיזיותרפיסט הוא בעל ידע רב במגוון תחומים כמו רפואת ילדים, נוירולוגיה, לב וכלי דם, ספורט רפואי, גריאטריה, אלקטרופיזיולוגיה קלינית ורפואה כללית. הפיזיותרפיסט מיישם שיטת טיפול ידנית, ניוד של רקמות רכות, שיקום לאחר פציעות ספורט, התאמה בין השרירים, שיקום נוירולוגי ושיקום לב וכלי דם. ביכולתו של הפיזיותרפיסט להתאים טיפול שקשור לתנועה של השרירים והשלד תוך הסתמכות על אבחונו של האורתופד.

מטרת הטיפול

המטרה של הטיפולים היא כמובן לשכך את הכאב (אם ניתן כמובן גם להעלימו לחלוטין) אך המניע העיקרי של טיפול פיזיותרפיה שונה מהמניע בטיפול אצל כירופרקט. טיפולי פיזיותרפיה  מתמקדים בשיקום יכולת הניידות של המטופל. במהלך כל פגישה, הפיזיותרפיסט “דוחק” במטופל לבצע עוד פעולות שלבסוף יקדמו אותו עד שיוכל להתנייד בכוחות עצמו. הכירופרקט לעומת זאת, ממוקד בטיפול בכאב ובתסמינים שהמטופל חווה כאשר נושא הניידות נחשב למשני בחשיבותו.

גישה שונה ודרכי טיפול

לאחר שמקבלים את האבחנה אצל האורתופד, יש להחליט על הגישה המתאימה ביותר לטפל בבעיה. לשם כך, חשוב להבין שכירופרקט ופיזיותרפיסט נוקטים בגישות ובדרכי טיפול שונות. שני סוגי המטפלים מתמקדים בפתרון בעיות של שריר ושלד ושיפור התנועה בשרירים ובמפרקים על מנת להפחית את הכאב. ההבדל העיקרי ביניהם הוא שהכירופרקט עובד עם מערכת העצבים, חוליות וחוט השדרה והפיזיותרפיסט עובד עם השרירים והרקמות הרכות. הכירופרקט נוקט בגישה יותר פיזית שבה הוא מתמרן את החוליות, מפרקים והשלד בעוד שהפיזיותרפיסט משתמש בטכניקה המשלבת שימוש במכשירים חיצוניים ופעולות שונות של הגוף כמו תרגילים, עיסויים, שימוש במוליך חשמלי ועוד.

טיפול ממוקד או אזורי?

היקף הטיפול שמוענק הוא גם פרמטר שיש לשקול כאשר מנסים להחליט האם לגשת אל כירופרקט או פיזיותרפיסט. פיזיותרפיה כוללת טיפול בכל חלקי הגוף והיא מסייעת למטופל לחזור לשגרת חייו לפני שנפצע או שנגרם נזק למערכת השלד והשרירים בגוף וכמובן במקביל גם מפחיתה את רמת הכאב של המטופל. לרוב מדובר בתהליך שיקומי מאוד ארוך שמצריך ביקורים תכופים אצל המטפל. כירופרקטיקה ממוקדת במערכת העצבים, מערכת השלד והשרירים בגוף שבאמצעותם המטופל יכול לנוע. היכולת של הכירופרקט להתמקד באזור הבעייתי  וראשית לשכך את הכאב, פעמים רבות מאיצה את קצת ההחלמה והמטופל מסוגל לחזור לשגרת חייו תוך הקפדה על ביקור “תחזוק” אחת לכמה זמן אצל הכירופרקט על מנת לשמר את המצב הקיים.

כירופרקט, אורתופד או פיזיותרפיסט

אופי וסוג הטיפול

כירופרקט יכול לטפל בבעיות שקשורות לכאבי גב תחתון ועליון, כאבים בכתפיים, פציעות כתוצאה מתאונה או ספורט, כאבים בצוואר, פיברומיאלגיה, כאבי ראש ומיגרנות, כאבים בברכיים, כאבים בכף רגל וקרסול ואף בתסמונת התעלה הקרפלית. טיפול אצל כירופרקט נעשה בלבוש מלא של המטופל כאשר הוא לרוב שוכב על מיטה מיוחדת שמסייעת לכירופרקט לבצע את פעולות ההתאמה מבלי ליצור לחץ על האזורים הפגועים. לעיתים, הכירופרקט יעשה שימוש בצג מיוחד בו יוכל לראות את עמוד השדרה וההשפעה של ההתאמות שהוא מבצע על המטופל בזמן הטיפול. פיזיותרפיסט יכול גם הוא לטפל בבעיות דומות אך אופי הטיפול יהיה שונה לחלוטין. במצב למשל של פגיעה שמגבילה את תנועת הידיים, המטופל יעבור טיפול שיכלול תפיסה של חפצים על מנת לתרגל ולשוב לשלוט ביכולת זו. במהלך טיפולי פיזיותרפיה ייעשה שימוש באולטרסאונד וטכניקות עיסוי מיוחדות שמטרתן שיכוך כאבי השרירים ואף טיפול בחום וקור על מנת להפחית את הכאב ולאפשר טווח תנועה רחב יותר. המטופל לרוב יקבל סדרת תרגילים שיהיה עליו לבצע מדי יום על מנת להוריד את רמת הכאב ולמזער עד כמה שניתן את זמן ההחלמה. טיפולי כירופרקטיקה ופיזיותרפיה יכולים לכלול רמת מסוימת של כאב שכן יש התמקדות באזורים הרגישים אך מדובר במצב זמני שישתפר לאורך הזמן.