קיפוזיס, עקשת בגב (Kyphosis)

קיפוזיס או בעברית “עקשת”, הוא עיקום של עמוד השדרה הגבי במישור הקדמי-אחורי. בעוד שכיפוף של עד 20 מעלות נחשב לטבעי ותקין, כאשר הכיפוף רב יותר מדובר על קיפוזיס. מהם התסמינים של קיפוזיס? מה גורם לתופעה? האם יש השלכות כלשהן ולמה כדאי לטפל בקיפוזיס?

איך אדע אם אני סובל מקיפוזיס? מהם התסמינים?

קיפוזיס היא תופעה שקל לבדוק את קיומה מכיוון שהיא בולטת ונראית לעין – הרי מדובר על כיפוף של עמוד השדרה הגבי. במידה ועמוד השדרה מכופף באופן לא טבעי (זווית של עד 40 מעלות נחשבת לתקינה אם כי לא תמיד אסתטית) מדובר בקיפוזיס. במקרים מסוימים קיפוזיס עשוי להיות מלווה בתסמינים המעידים על מקורו כמו למשל כאבי גב ושרירים, כאבים במאמץ, עייפות מוגברת ועוד. בכל מקרה בו עמוד השדרה הגבי נראה מכופף בין אם בילדים או מבוגרים בכל גיל מומלץ להגיע לבדיקה.

מהם הגורמים לקיפוזיס?

לקיפוזיס גורמים שונים בקרב אוכלוסיות וקבוצות גיל שונות. ישנם שני סוגים של קיפוזיס האחד הוא קיפוזיס “תנוחתי” ואילו האחרים הם קיפוזיס “מבני”:

קיפוזיס תנוחתי

הסוג הנפוץ ביותר של קיפוזיס הוא קיפוזיס תנוחתי. הוא נגרם כתוצאה מתנוחת גוף לא נכונה המתאפיינת ברכינה קדימה. במרבית המקרים, ניתן לתיקון על ידי שינוי הרגלים ותרגול יציבה, ישיבה ותרגילים אחרים לחיזוק שרירים.

מחלת שויירמן

גורם שכיח לקיפוזיס. מחלת שויירמן מתאפיינת בשינויים במבנה החוליות בעמוד השדרה הגבי. אלו מתרחשים בגיל ההתבגרות והנעורים ונפוצים יותר אצל בנים מאפשר בנות. בנוסף למראה כפוף, מחלת שויירמן גורמת לכאבי גב במאמץ ופעילות ועייפות מוגברת. הגורמים להתפתחות התופעה אינם ידועים.

קיפוזיס תזונתי

אינו נפוץ בארצות המערב, נגרם כתוצאה מרככת של חוליות עמוד השדרה בשל מחסור בויטמין D בילדות.

קיפוזיס בשל מום מולד

מצב נדיר יחסית, יכול להתרחש בגלל מגוון בעיות בהתפתחות ומופיע בדרך כלל כבר בשלב הינקות. לעיתים יש צורך בהתערבות כירורגית.

קיפוזיס חבלתי

נגרם בגלל חבלה חזקה לעמוד השדרה שגרמה לשבר שלא טופל או לא החלים כראוי. מצב זה אינו נפוץ. הצורה הנפוצה יותר של קיפוזיס חבלתי היא שבר דחיסה שנגרם כתוצאה ממחלת האוסטאופורוזיס (בריחת סידן). מחלת האוסטאופורוזיס גורמת להחלשות העצמות שבתורה גורמת לשברי דחיסה בעמוד השדרה, עם הזמן נוצר כיפוף הולך וגובר. מצב זה נפוץ יותר בקרב נשים מאשר גברים ומאפיין בעיקר גילאים מתקדמים.

איך מאבחנים קיפוזיס?

קיפוזיס לרוב קל לאבחן בבדיקה גופנית פשוטה, ניתן לראות בבירור את הכיפוף האופייני בעמוד השדרה הגבי. בדרך כלל מי שנותן את האבחנה של קיפוזיס הוא רופא אורתופד לאחר שהמטופל מגיע אליו בשל תלונות על אי נוחות וכמובן – הכיפוף הגבי עצמו שיוצר בעיה אסתטית. כדי להבדיל בין קיפוזיס תנוחתי לקיפוזיס הנגרם מסיבות אחרות הרופא יבחן את ההיסטוריה הרפואית של המטופל, הרגלי החיים שלו וכדומה ויערוך בדיקה גופנית להערכת הגמישות של הקיפוזיס (הבדיקה אינה כואבת). אבחנה סופית תתקבל לאחר ביצוע בדיקות הדמיה. במקרים קלים, יהיה צורך אך ורק בצילום פשוט לשלילת גורמים שונים לתופעה אך במידה והרופא ימצא לנכון יתכן והוא יבקש בדיקות הדמיה נוספות כמו CT או אפילו MRI אך לרוב אלו לא נחוצות.

האם קיפוזיס משפיע על איכות החיים?

עיקום של עמוד השדרה הגבי בשיעור של 20 עד 40 מעלות נחשב לתקין ונורמלי לחלוטין, במרבית האנשים לא מדובר על תופעה שיש לה תסמינים כלשהם והיא אינה דורשת טיפול כלל. אך כאשר העיקום עולה על 40 מעלות ייתכנו תופעות לוואי כמו כאבי גב, במיוחד במאמץ, עייפות מוגברת, כאבי שרירים וכמובן – עיקום שפוגע באסתטיקה הכללית אם כי אלו לא מחייבים ולא משפיעים על כל מי שיש לו קיפוזיס של מעל 40 מעלות. קיפוזיס של 70 מעלות ומעלה היא תופעה נדירה (כ-2% מהאוכלוסייה בלבד) הגורמת לקשיים משמעותיים בתפקוד ותדרוש בדרך כלל התערבות כירורגית. כאשר קיפוזיס מתפתח בעקבות אירוע חריף כמו תאונה או בשל תופעה כמו אוסטאופורוזיס הוא עשוי לגרום למגוון רחב של קשיים ובעיות כולל קשיי נשימה, בעיות עיכול ואפילו ללחץ על עצבים ותסמינים המאפיינים בעיה עצבית בעמוד השדרה.

למה לטפל בקיפוזיס? האם יש לתופעה השלכות כלשהן?

למרות שרוב האנשים הסובלים מקיפוזיס לא מרגישים כאב ולא חווים אי נוחות מיוחדת, מומלץ בכל זאת להגיע לאבחון וטיפול במיוחד אם מדובר על קיפוזיס בנערים או צעירים, בנשים בגיל המעבר או כאשר הקיפוזיס בולט ולא אסתטי. הסיבה לכך היא שלתופעה אפקט מצטבר המשפיע על מערכת השלד-שריר ועשוי לגרום למגוון בעיות עתידיות למשל מתיחת שרירים ורקמות אחרות, נזק מצטבר לדיסקים עד לכדי פריצת דיסק, הקרנת כאב במורד הגב או במעלה הצוואר, חשש לפגיעה כרונית מתמשכת במערכת הנשימה ונטייה לפיתוח בעיות ריאות ועוד.

איך מטפלים בקיפוזיס?

לרפואה המערבית אין טיפול להציע לקיפוזיס תנוחתי והטיפול בקיפוזיס באופן כללי מתמקד במקרים של עיקום מעל 70 מעלות. כאן האופציות הן כירורגיות. אך כאשר מדובר על עיקום קל יותר, בדרך כלל אפילו הרופא האורתופד ינחה את המטופל לחפש פתרונות שאינם כירורגיים.

קיפוזיס בגב

טיפול כירופרקטי בקיפוזיס

עבור מי שסובל מקיפוזיס הטיפול הכירופרקטי הוא האופציה הטובה ביותר הן לשיפור מבני של העיקום והן לטיפול בחוסר האיזון הכללי שנוצר בעקבותיו. במרבית המקרים די בהנחיה של הכירופרקט לתרגול עצמי ושינויים בהרגלי החיים כדי לטפל בתופעה. אלו מתמקדים בהארכת שרירי החזה, שיפור טווחי תנועה של חוליות הגב העליון וחיזוק השרירים באזור. במקרים עקשניים הרופא יבצע מניפולציות עדינות של עמוד השדרה הגבי כדי להחזיר את החוליות למקומן.