איך לבחור כירופרקט?

כירופרקטיקה (Chiropractic מיוונית: “כירו” – ידיים, “פרקטיקה” – ביצוע) היא שיטת טיפול המתבססת על מניפולציה של מערכת השלד-שריר. בעזרת הנעת השלד והשרירים הכירופרקט משפיע על מערכת העצבים, על פרקים, על שרירים ועל זרימת הדם. באמצעות טיפול כירופרקטי נכון אפשר לטפל במצבים כמו בלט, בקע ופריצת דיסק, כאבי אישיאס, סקוליאוזיס וקיפוזיס, כאבי גב, פציעות, מצבים כמו כתף קפואה, לטפל בנשים בהריון ועוד אפשרויות רבות נוספות. אך האם כירופרקט הוא רופא? איך בוחרים כירופרקט?

מי הוא ד”ר לכירופרקטיקה? מי רשאי לקרוא לעצמו כירופרקט?

ד”ר לכירופרקטיקה הוא מי שלמד 7 שנים במוסד לימודים מוכר בחו”ל (אין כיום בית ספר לכירופרקטיקה בישראל העומד בקריטריונים המקובלים בעולם בתחום). 6 שנים מוקדשות ללימודים ושנה אחת מוקדשת לסטאז’ בבית חולים או מרפאה אוניברסיטאית. הלימודים כוללים אנטומיה, פתולוגיה, אורתופדיה, אמבריאולוגיה, כימיה, אבחון רדיולוגי ועוד בדומה ללימודי רפואה כללית. מדובר על מקצוע רפואי לכל דבר ועניין כמו לימודי רפואת שיניים למשל. הלומדים כירופרקטיקה נדרשים לעמוד בבחינות מחמירות כדי לקבל את התואר ד”ר לכירופרקטיקה. בארה”ב לדוגמא יש לעבור 4 בחינות ממשלתיות כדי לקבל רישיון לעסוק בתחום. ד”ר לכירופרקטיקה בישראל הוא מומחה באנטומיה, פיזיולוגיה ודינמיקה של מערכת השלד-שריר.

בישראל היום פועלים כ-70 כירופרקטים שעברו את מסלול ההכשרה המלא והם אכן ד”ר לכירופרקטיקה. אך מכיוון שהתחום אינו מוסדר בחקיקה ישנם מי שמכנים את עצמם “כירופרקט” גם לאחר קורס קצר או ללא הכשרה כלל.

למה חשוב לשים לב כשבוחרים כירופרקט?

הכשרה מלאה ומוכרת

ללא ספק הפרמטר החשוב ביותר בבחירת כירופרקט. כפי שראינו, לא כל מי שמכנה את עצמו כירופרקט הוא אכן ד”ר לכירופרקטיקה. לכן, חשוב מאוד לבחור רק במי שלמד את התחום כמקצוע, במוסד מוכר בחו”ל, מחזיק בתעודות הרלוונטיות ורצוי גם חבר באיגודים מקצועיים כמו למשל איגוד הכירופרקטים האמריקאי.

ניסיון

אחד הפרמטרים החשובים ביותר בבחירת כירופרקט הוא ניסיון. לא רק ניסיון רב שנים אלא גם ניסיון בטיפול בבעיה הספציפית לשמה פונים אליו. הדבר חשוב במיוחד בתחומים מורכבים כמו טיפול בנשים בהריון, טיפול בפציעות ספורט וכד’.

המלצות

תמיד כדאי לבדוק האם הכירופרקט מומלץ על ידי מטופלים אחרים. אפשר ורצוי אפילו לבקש מהכירופרקט המלצות של מטופלי עבר, לדבר עם מטופלים בחדר ההמתנה ואפילו לבדוק אונליין האם יש עליו ביקורות חיוביות.

קליניקה מתקדמת

הבסיס של כירופרקטיקה הוא ללא ספק הנעת השלד והשרירים באמצעות ידיו של הכירופרקט. אך כירופרקטים רבים עושים שימוש גם בציוד מתקדם לטיפול במיוחד בפציעות מורכבות, כאשר נדרש טיפול משולב בטכניקות נוספות וכד’. כדאי לבדוק למשל האם הכירופרקט עושה שימוש בגלי הלם, במכשור מתקדם לטיפולי שרירי עמוקים וכדומה.

התרשמות ואמינות

הטיפול הכירופרקטי נעשה “אחד על אחד”, הוא טיפול גופני שדורש מידה של אמון מצדו של המטופל. הכירופרקט יניע את הגוף, יניח את ידיו על המטופל וייתן גם המלצות לתרגול בבית ואפילו שינויים באורח החיים (תנוחת שינה, תזונה וכד’). חשוב מאוד להרגיש נוח עם הכירופרקט הנבחר, לבחור במישהו שנעים להיות במחיצתו בזמן הטיפול, שמסביר, עונה על שאלות וזמין. בנוסף, חשוב לשים לב למידת האמינות של הכירופרקט, האם הוא מבטיח הבטחות לא ריאליות, האם הוא מסביר גם סיכונים אפשריים בטיפול ואחוזי הצלחה, האם הוא מכין תוכנית טיפולית מסודרת, אמינה ומקצועית. כירופרקט מנוסה, אמין ומקצועי יציג את התמונה כפי שהיא, יענה על כל השאלות וכמובן יקבל את מטופליו בסבר פנים יפות, דאגה לשלומם ובנעימות ומקצועיות.

Picture of ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה ומומלץ מזה 25 שנים, חבר באגודה האמריקאית לכירופרקטיקה, החברה האמריקאית לכאבי ראש וחבר האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

כירופרקט מהו?

ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה בעל ניסיון של 25 שנה.
אין סיבה שתשלימו עם הכאב, השאירו פרטים לשיחת ייעוץ.

פנו אלינו

מאמרים נוספים

השאירו פרטים ליעוץ