מהו טיפול כירופרקטי?

המונח כירופרקטיה מגיע מן היוונית Cheir (יד) ו-Praktos (מעשי) כשהפירוש הוא טיפול בעזרת הידיים. הבסיס לטיפול הכירופרקטי הוא בדיוק זה – מניפולציה עדינה של מערכת השלד-שריר כדי לשחרר לחצים שנוצרים בשל עומסים על עמוד השדרה. הטיפול אינו פולשני, נעשה ללא צורך בהרדמה או כל הכנה מיוחדת, מתאים למגוון רחב של בעיות ומצבים בריאותיים והוא מן הבטוחים והיעילים בתחום הרפואה המשלימה.

טיפול כירופרקטי יכולת לשקם את מערכת השריר-שלד, לתמוך באורח חיים מאוזן ובריא ולשפר משמעותית תסמינים שונים המפריעים לאיכות החיים כמו כאבים כרוניים, הגבלה בתנועה וכדומה.

במה אני מטפל?

נימול בידיים וברגליים

כאבי ראש

פריצת דיסק צווארית

פריצת דיסק

כאב בעצם הזנב

אישיאס

אישיאס (סיאטיקה)

בלט דיסק

בקע דיסק

צליפת שוט

גב עליון בהריון

כאבי גב עליון בהריון

כאבי גב עליון

כאבי גב תחתון

למי מתאים טיפול כירופרקטי?

טיפול כירופרקטי מתאים לכל הגילאים, החל מילדות ועד 120, גברים ונשים כולל נשים בהריון, גם מי שסובל ממחלות רקע (למעט במקרים מאוד מסוימים כמו אוסטיאופורוזיס לא מטופל למשל), מי שמבקש לטפל בבעיה ספציפית או לתמוך באורח חיים בריא ולשפר את מצב גופו. כירופרקט מקצועי ובעל ניסיון יכול לטפל גם במי שסובל מבעיות קשות כולל פריצת דיסק, הסתיידות בכתף, כאבים כרוניים בשלד ובשרירים, במחלימים מניתוחים אורתופדיים, מי שסובל ממיגרנות וכאבי ראש כרוניים ועוד מגוון גדול ורחב של מצבים בריאותיים.

למה לצפות בזמן הטיפול הכירופרקטי?

בפגישה הראשונה הרופא יערוך תשאול מקיף אודות המצב הבריאותי הנוכחי, הרגלי חיים, אורח חיים והיסטוריה רפואית. אם ישנן בדיקות עדכניות וצילומי הדמיה חשוב להביא אותם למפגש הראשון. לאחר הבחינה הראשונית של כל החומר הרפואי הרופא יבקש לערוך אבחון כירופרקטי. האבחון נעשה בישיבה, עמידה ו/או שכיבה, בלבוש מלא (מומלץ להגיע בבגדים נוחים). הרופא יתמרן את הגוף בעדינות ובעזרת ידיו יבחן את מצב השלד והשרירים ויתייחס לתלונות ספציפיות (למשל כאב בגב התחתון, נימול בידיים וכדומה). בתום האבחון הכירופרקט יסביר את ממצאיו וימליץ על תכנית טיפולית. את הטיפול הראשון אפשר וכדאי לעשות כבר באותו המעמד.

הטיפול עצמו יערוך כ-10 עד 20 דקות סך הכל, אין צורך בהכנות מיוחדות (אם כי מומלץ לא לאכול ארוחה כבדה לפני). מהלך הטיפול הכירופרקטי מהיר, הוא אינו כואב אם כי תיתכן אי נוחות מסוימת, הוא נעשה לרוב בשכיבה על מיטת טיפולים ותמיד בלבוש מלא. הכירופרקט יעשה מניפולציות עדינות של עמוד השדרה ומערכת השרירים באמצעות לחיצות ומתיחות. לפעמים יורגש לחץ מתון, “קליק” של הפרקים או מתיחה מתוכננת של שריר – כל אלו הם חלק מן הטיפול.

איך ארגיש אחרי הטיפול?

מיד בתום הטיפול הכירופרקטי יש לשכב כמה דקות על מיטת הטיפולים ולאחר מכן לקום לאט ובזהירות. הרופא עשוי לבקש לחכות כ-10 דקות בחדר ההמתנה לפני היציאה מן המרפאה. אפשר לחזור לשגרת החיים הרגילה ללא חשש אם כי מומלץ בכל זאת לאפשר לגוף להתאושש ולנוח לכל הפחות לכמה שעות (במקרים מסוימים כמה ימים, הרופא יספק הנחיות אינדיבידואליות לכל מטופל).

חלק מהטיפול הכירופרקטי כולל הנעת עצמות השלד והשרירים, לחיצות מתונות ומתיחות. כל אלו נועדו להחזיר את האיזון של מערכת השריר-שלד ולשפר את המצב הגופני. מטופלים רבים מרגישים הקלה מידית בתסמינים כמו נימול, כאב, תחושת עקצוץ ועוד. אך לעיתים ישנה “ירידה לצורך עליה” ותחושת אי נוחות למספר שעות לאחר הטיפול אינה נדירה. לגופנו לוקח זמן להתרגל לשינויים שהכירופרקט עושה ולחזור למצב מאוזן ובריא.

כירופרקט מקצועי ומנוסה יכול לא רק לטפל בבעיות ספציפיות הקשורות למערכת השריר-שלד. לצד הטיפול הוא גם מספק הנחיות לתרגילים לשימור התוצאות, לשמירה על ישיבה ויציבה נכונה, לחיים בריאים הלוקחים בחשבון את הצרכים של גופנו (כמו שינה במנח נכון, שתיית מים נאותה וכדומה). בכוחו של הטיפול הכירופרקטי לתמוך באורח חיים בריא, שמירה על גמישות בגילאים מתקדמים, הימנעות מכאבים כרוניים, תמיכה ביציבה נכונה ובאופן כללי – לשמש כטיפול משמר לבריאות איתנה.