בורסיטיס

בורסיטיס היא נפיחות של שק שמלא בנוזלים בשם בורסה וגורמת לתחושת כאב. השקים הללו ממוקמים  ומפרדים אזורים שבהם העצם מתחככת בשרירים, בגידים ובעור. התפקיד של הבורסה הוא להפחית את רמת החיכוך וההיווצרות של הדלקת. למרות ששקי הבורסה נמצאים בכל הגוף, בורסיטיס לרוב נוצר רק סביב אזור המפרקים וכתוצאה של שימוש יתר או לחץ על האזור. הכאבים יכולים להופיע באופן פתאומי או להחמיר בהדרגתיות לאורך זמן.

היכן מופיע בורסיטיס?

בגופנו ישנם למעלה ממאה וחמישים בורסות אך ההתפתחות של בורסיטיס תהיה לרוב באזור המפרקים שבהם אנו נוטים לעשות שימוש חוזר וקבוע וגם במקומות שבהן לרוב נוצר לחץ רב כמו הכתפיים, המרפקים, הברכיים (לרוב בורסיטיס יופיע באזור הבוהן הגדולה ברגל או בעקב כף הרגל), באזור הירכיים ואף באזור העכוז.

מה גורם לבורסיטיס וכיצד מאבחנים?

תנועות חוזרות ונשנות באותם אזורים יכולים לגרום להופעה של דלקת בורסיטיס. פציעה, התפתחות של זיהום ולחץ רב שמופעל באופן קבוע כתוצאה מפעילות גופנית או אופי עבודה שמצריך מאמץ פיזי על אזורים מסוימים עלול גם כן לגרום להתפתחות של בורסיטיס. כל אחד מאיתנו יכול להיות בקבוצת סיכון להופעה של בורסיטיס אך לרוב תופעה זו תהיה שכיחה יותר אצל מטופלים בגילאים יותר מבוגרים. מטופלים שנוטים לעסוק בפעילות גופנית שמצריכה תנועה חוזרת או יוצרת לחץ על בורסה מסוימת ומי שעוסקים למשל בתחומי הגינון, ציור, נגינה ואף הנחת אריחים או שטיחים נמצאים בקבוצת סיכון גבוהה יותר לפתח בורסיטיס. מצבים רפואיים קיימים כמו דלקת מפרקים שגרונית, גאוט וסכרת מעלים את הסיכוי לבורסיטיס. עודף משקל גם הוא מהווה גורם להתפתחות של בורסיטיס בעיקר באזור הירכיים והברכיים.

האבחון נעשה באמצעות תשאול של הרופא או הכירופרקט בנוגע לתחושת הכאב ובדיקה פיזית. במידה ומדובר במספר אזורים או שמופיעים סימנים שעלולים להצביע על התפתחות של זיהום, הרופא יכול להמליץ על מספר בדיקות כמו צילום רנטגן לשלילת מצב רפואי אחר קיים, בדיקת MRI שתאפשר זיהוי של בורסה נפוחה, בדיקת דם שתשלול או תאשש זיהום בגוף ומקרים מסוימים אף תישקל האפשרות של לקיחת דגימה מהבורסה.

בורסיטיס – תסמינים והחמרה

התסמינים של בוריסטיס מופיעים סביב השרירים, העצמות ובעיקר באזור המפרקים והם גורמים לתחושת כאב במיוחד בזמן תנועה. עלולה להופיע נפיחות באזור המפרקים, אדמומיות ואף חום וצמרמורות במידה ומתפתח זיהום. טווח התנועה גם הוא יכול להיות מוגבל בעקבות בורסיטיס. במידה ומטופל סובל מהתסמינים הללו עליו להימנע מפעולות מסוימות שיכולות להחמיר את תחושת הכאב והאי נוחות – לא לעסוק למשל בפעולות גינון וגירוף, נגרות, ציור, חפירה ואף פעילות ספורטיבית כמו גולף או טניס.

בורסיטיס – כיצד ניתן למנוע?

לא ניתן למנוע באופן מוחלט את כל סוגי הבורסיטיס אבל מטופלים יכולים להפחית את הסיכוי וחומרת המצב באמצעות הקפדה על האופן שבו הם מבצעים פעולות מסוימות במהלך היום. מטופלים שאופי העיסוק שלהם או התחביב מצריך זמן רב במצב כריעה, יכולים לעשות שימוש במגני כריעה שיפחיתו את מידת הלחץ על הברכיים. פעולת הרמה צריכה להיעשות בצורה נמוכה תוך הקפדה על כיפוף הברכיים בזווית הנכונה שלא תגרום ללחץ נוסף ומיותר. יש להימנע מהרמה של משאות כבדים על מנת למנוע הפעלת לחץ על הבורסה בכתפיים ובמקום זאת למצוא פתרון חלופי כמו הזזת המשא באמצעות שימוש בעגלה עם גלגלים. שמירה על משקל גוף תקין תסייע גם בהפחתת הלחץ מהמפרקים. הקפדה על חימום ומתיחה לפני פעילות מאומצת תגן על המפרקים מפני פציעה אפשרית וחיזוק השרירים באמצעות הכנסת פעילות גופנית לשגרת החיים תגן על המפרקים הפגועים. חשוב גם לשלב הפסקות ומנוחה כאשר מבצעים פעולות חוזרות ונשנות.

טיפול ביתי

מנוחה היא אחת מדרכי הטיפול העיקריות שניתן ליישם במצב של בורסיטיס וכך ניתן למנוע פציעה נוספת ולאפשר לאזור הפגוע זמן החלמה מתאים. יש להימנע מלחזור על אותה פעולה שגרמה להיווצרות של תחושת הכאב. עבור מטופלים שסובלים ממקרה של בורסיטיס ישנן מספר פעולות שניתן לבצע בבית על מנת להקל על הכאבים – הרמה של האזור הפגוע, הנחת קומפרסים קרים במידה ומדובר בפציעה פתאומית שגורמת לתחושת כאב, שימוש בקומפרסים חמים במידה ומדובר במקרה של כאב מתמשך, שימוש בסד או מנשא שיימנע תזוזה מיותרת של האזור הפגוע ואף נטילת משככי כאבים ללא מרשם שיקלו ויפחיתו מתחושת הנפיחות והכאב.

טיפול בגלי הלם לבורסיטיס

טיפול באמצעות גלי הלם מתאים לכל סוג של בורסיטיס בין אם הוא מופיע בירך, בכתף, בברך או בכל מקום אחר בגוף והוא מבוצע על ידי כירופרקט מומחה שביצע בדיקה ותשאול רפואי של המטופל על מנת לאבחן היטב את המצב הקיים ולהתאים את אופי והיקף הטיפול. בשלב הראשוני, גלי הלם מתמקדים באזור הפגוע ומאפשרים לטפל בדלקת שגורמת לכאב מבלי לעורר את המקום באופן מוגזם שיכול לגרום דווקא להחמרת תחושת הכאב. השימוש בגלי הלם מאפשר הפחתה מהותית ואף העלמה של תחושת הכאב מהבורסה ובשלב הבא גלי ההלם ממוקדים בסיבים שלא מתפקדים בבורסה וגורמים לדלקת בגידים. לרוב נהוג לשלב טיפול בגלי הלם לבורסיטיס עם סוגי טיפול אחרים על מנת לפרק את ההידבקויות שנוצרו בגידים ובסיבים הפאסיאליים הלא מתפקדים בשרירים שנמצאים באותו אזור.

התהליך לוקח כשעה ובסופו המטופל חווה תחושת הקלה וירידה מהותית בתחושת הכאב וגם מתאפשרת לו יותר גמישות בתנועת המפרקים. מרבית המטופלים מדווחים גם על איכות שינה טובה יותר לאחר שעוברים טיפול בגלי הלם לבורסיטיס. מספר הטיפולים הנדרש מותאם באופן ספציפי לכל מטופל וזאת בהתאם לחומרת מצבו. מקרים של בורסיטיס בכתף ניתן לעיתים לפתור באמצעות שני טיפולים בלבד לעומת בורסיטיס בירך שלרוב יצריכו מספר טיפולים רב יותר.

בורסיטיס