גלי הלם לגיד אכילס

גיד אכילס ממוקם בחלק האחורי של כף הרגל והוא מחבר בין השרירים בשוקיים לבין עצם העקב. גיד אכילס מהווה חלק מהותי בגוף שמאפשר לבצע פעולות שונות כמו הליכה, ריצה וקפיצה. פציעות בגיד אכילס יכולות להופיע בכמה אזורים, אך המיקום השכיח ביותר הוא נקודת החיבור שבה שרירי השוק מתחברים עם הגיד. פציעות אלה לא תמיד מצריכות התערבות רפואית אך כיוון שאספקת הדם לאזור היא יחסית קטנה, תהליך הריפוי הוא מאוד איטי ולכן ניתן ליישם טיפול באמצעות גלי הלם לזירוז ושיפור משך ההחלמה.

מהי דלקת בגיד אכילס?

עלייה קיצונית בתדירות ומשך הזמן שבהם מבצעים פעילות גופנית, יכולה ליצור לחץ ועומס על גיד אכילס – התוצאה יכולה להיות התפתחות של דלקת באזור. ניתן ליישם מספר שיטות לריפוי עצמי בבית כמו הקפדה על מנוחה, שימוש בקומפרסים קרים, נטילה של משככי כאבים ללא מרשם ואף תרגילי פיזיותרפיה על מנת להקל על הכאבים. שינוי באופי ותדירות הפעילות הגופנית יקלו על תחושת הכאב ובעתיד אף יוכלו למנוע התפתחות דלקת נוספת בגיד אכילס. כיוון שהגיד נחלש לאורך השנים, חשוב גם לבצע פעולות שיחזקו אותו. כאשר התסמינים נמשכים למעלה מחצי שנה, ישנם טיפולים לא פולשניים שניתן לבצע על מנת להקל ולהפחית מתחושת הכאב כמו טיפול בגלי הלם שמסייעים בשיקום של המטופל.

כיצד למנוע פציעה או דלקת בגיד אכילס

התפתחות של דלקת בגיד אכילס היא לא דבר שאפשר למנוע אך ישנן דרכים שבהם ניתן להפחית את הסיכון כמו הרחבה של היקף ותדירות האימונים באופן הדרגתי כך שלא ייווצר לחץ על הגיד. מומלץ להימנע מפעולות שיוצרות לחץ על גיד אכילס כמו ריצה בעליות, להשתדל לבצע אימונים כמו אופניים ושחייה ולא ריצה וניתורים ואף להקפיד על ביצוע פעולות חימום בקצב איטי לפני כל אימון. במידה ומבחינים בתחושת כאב במהלך האימונים, יש לעצור ולנוח ולא להמשיך בפעילות. בחירה בנעליים איכותיות שיספקו ריפוד ותמיכה לעקב ולקשת של הרגל היא הכרחית ויכולה לסייע בהפחתה של המתח שנוצר ומופעל על גיד האכילס. עבור מי שעוסק בפעילות גופנית, יש להקפיד על חיזוק של שרירי השוקיים וכך לאפשר לגיד להתמודד טוב יותר עם הלחץ שמופעל עליו בזמן האימון. יש להקפיד על מתיחות של שרירי השוקיים וגיד אכילס בבוקר לאחר השינה, לפני ואחרי האימון וזאת על מנת לשמור על הגמישות ולהפחית את הסיכוי להתפתחות של דלקת.

כיצד עוזר הטיפול בגלי הלם?

הטיפול בגלי הלם מפחית מתחושת הכאב ומשפר את זרימת הדם באזור הפגוע וכך מזרז את תהליך ההחלמה. במהלך הטיפול, מורחים ג׳ל מיוחד על גבי העור ועושים שימוש בגלים גלי שמוחדרים אל העור (בדומה לאופן שבו פועל אולטרסאונד) באמצעות שימוש במכשיר שמונח על העור. פעולה זו מגרה את יכולת הריפוי של הגוף, גורמת לכלי הדם באזור להגביר את זרימת הדם ומספקת חומרי הזנה לאזור הפגוע שמתקנים, מקלים על תחושת הכאב ומרפאים את הדלקת. טיפול גלי הלם לגיס אכילס מצריך מספר מפגשים (בדרך כלל אחת לשבוע) כאשר כמות הטיפולים הנדרשת נקבעת בהתאם לחומרת המקרה וקצב ההחלמה של המטופל. השילוב של טיפול גלי הלם עם תרגילי פיזיותרפיה נחשב למאוד יעיל עבור מטופלים עם פציעות ודלקות בגיד אכילס. טיפול באמצעות גלי הלם מהווה לעיתים פתרון שמונע את הצורך בהליך כירורגי ופולשני וטיפולים שמרניים אחרים שבאמצעותם לא ניתן היה לטפל בבעיה ולכן יעילותו בטיפול בגיד אכילס ואף דלקות שונות באזור כף הרגל היא גבוהה.

גלי הלם לגיד אכילס