גלי הלם לדורבן ברגל

דורבן יכול לגרום לכאבים בחלק התחתון של העקב שבו קיימת רצועה שמחברת בין החלק האחורי והקדמי של הרגל. המטרה של הרצועה הזו היא לתפקד כבולם זעזועים, לסייע בזמן ההליכה ולתמוך בקשת כף הרגל. כאשר מופעל לחץ רב על הרצועה היא עלולה להיקרע או להימתח. הופעה של דורבן ברגל נחשבת לבעיה אורתופדית שכיחה שיכולה להשפיע באופן ניכר ושלילי ויכולה לגרום להתפתחות של דלקת ותחושת כאב ונוקשות בעקב הרגל.

דורבן ברגל – למי זה קורה?

מטופלים בגילאי ארבעים עד שבעים אשר עוסקים בפעילות גופנית באופן קבוע כמו ריצה הם חלק מקבוצת הסיכון להתפתחות של דורבן בכף הרגל. תופעה זו נפוצה יותר אצל נשים, במיוחד בזמן החודשים המתקדמים של הריון כאשר מתפתחת דלקת בכף הרגל בגלל עודף המשקל. מטופלים שסובלים מעודף משקל גם יכולים לפתח דורבן ברגל כיוון שנוצר לח מוגבר על הרצועה ברגל, במיוחד כאשר מדובר בעלייה קיצונית בזמן יחסית קצר. קבוצות הסיכון כוללות גם מטופלים שנאלצים לעמוד זמן רב על הרגליים במסגרת עבודתם, מטופלים שאינם מקפידים לנעול נעליים עם סוליה שתומכת ברגל, מטופלים שמבנה הרגל שלהם הוא בעל קשת גבוהה או שטוח (פלטפוס) או מטופלים בעלי גידי אכילס הדוקים (אלו הם הגידים שמחברים בין העקב ברגל לבין השרירים בשוקיים).

אבחון דורבן ברגל

אם קיים חשש להימצאות של דורבן ברגל, מומלץ להגיע לביקור אצל כירופרקט. הכירופרקט יבצע בדיקה גופנית על מנת לבדוק רגישויות בכף הרגל ועל מנת לאתר את המיקום המדויק שגורם לתחושת הכאב על מנת לשלול אפשרות של בעיה אחרת שגורמת לכאבים בכף הרגל. במהלך הבדיקה, הכירופרקט יבקש מהמטופל לכופף את כף הרגל תוך כדי שהוא מפעיל לחץ על העקב על מנת לבחון האם תחושת הכאב גוברת, פוחתת או לא משתנה. הכירופרקט יבדוק גם האם קיימת אדמומיות ברגל או נפיחות  – אלה יכולים להצביע על התפתחות של דלקת. על מנת לבחון את תפקוד העצבים ברגל ומידת החוזק של השרירים הכירופרקט יבצע בדיקת רפלקסים, בדיקת איזון של הגוף, בדיקת מישוש וטונוס שרירים. במידה וקיים חשש לדורבן, הכירופרקט יכול להמליץ על צילום רנטגן או בדיקת MRI שיאפשרו לראות את המבנה והרקמות בתוך כף הרגל ויאפשרו לשלול את האפשרות של סיבה אחרת כגורם לתחושת הכאב כמו למשל שבר בעצם. צילום הרנטגן לא מאפשר לבחון את הרקמות בכף הרגל אך הוא כלי יעיל שמאפשר לשלול שברים או התפתחות של דורבן בעקב. בדיקת MRI יכולה להראות התעבות של הרצועה ברגל ונפיחות ברקמות. ניתן להשתמש גם בבדיקת אולטרסאונד על מנת לאבחן הסתיידות בכף הרגל וכך לשלול את האפשרות של דורבן ברגל.

איך טיפול בגלי הלם עובד?

אחת הדרכים לטיפול היא באמצעות גלי הלם לדורבן. טיפול באמצעות גלי הלם נעשה תוך שימוש ידני באנרגיה בעוצמות משתנות לעבר אזור הרקמות הפגועות. גלי הלם הוא אינו טיפול פולשני והשימוש בו מפעיל את תהליך הריפוי העצמי של הגוף ומפחית מעוצמת הכאב באופן משמעותי. גלי ההלם מגבירים את הפעילות המטבולית של הגוף באמצעות התחדשות של כלי דם ותאים ושיפור בזרימת הדם. הם מאיצים את תהליך הריפוי וממריצים את העצבים כך שהרגישות באזור הפגוע פוחתת. הטיפול בגלי הלם יכול לסייע גם במקרים של הסתיידות בגידים. הטיפול אינו מצריך הרדמה, הוא אינו מלווה בהופעה של תופעות לוואי שונות, הוא אינו גורם לתחושת כאב (יש מטופלים שחווים תחושת אי נוחות בזמן הטיפול) וניתן לחזור לשגרת החיים מיד בתום הטיפול. במרבית מן המקרים, המטופל יזדקק לכארבעה טיפולים שיתבצעו אחת לשבוע על מנת להגיע לתוצאות טיפול טובות. רוב המטופלים יכולים כבר לחוש בשיפור לאחר כשני טיפולים אך התוצאות הסופיות יורגשו רק לאחר כשלושה חודשים ממועד הטיפול האחרון שבוצע.

דורבן ברגל – טיפול בגלי הלם

גלי הלם לדורבן מהווה טיפול אידיאלי כאשר מדובר בפגיעה ברקמות הרכות ברגל. הטיפול מהווה פתרון במיוחד במקרים שבהם טיפולים שמרניים יותר כמו עיסוי, שימוש בקומפרסים חמים וקרים, מתיחות ואף הנעלה אורתופדית לא הצליחו לסייע בהקלה על תחושת הכאב. מקרים של דורבן ברגל טופלו בעבר באמצעות המלצות של הרופא על מנוחה ממושכת או הקפדה על חוסר תנועתיות של הרגל ואף אפשרות של ניתוח. טיפול גלי הלם לדורבן אצל כירופרקט מומחה הפך עם השנים לשכיח והמתאים ביותר לטיפול בתחושת הכאב המתמשכת כתוצאה מדורבן ברגל.

גלי הלם לדורבן