גלי הלם למרפק

מרפק טניס הוא מצב רפואי שבו המטופל חש כאב בעקבות עומס יתר שנוצר על הגידים המרפקים. הסיבה לכך היא לרוב בגלל תנועות חוזרות ונשנות של פרק כף היד והזרועות. מרפק טניס הוא לא מצב שאופייני רק לאנשים אשר עוסקים באופן קבוע בספורט אלא מתרחש גם אצל מטופלים שבמסגרת עבודתם מבצעים סוגי תנועות שמובילים לתוצאה של מרפק טניס. הכאב שנוצר נגרם בעיקר כאשר הגידים בשרירי האמה מתחברים לבליטה בצד החיצוני של המרפק וקיימת אפשרות של התפשטות הכאב אל אזור האמה ופרק כף היד.

מדוע זה קורה ולמי?

כיווץ חוזר ונשנה של שרירי האמה שבהם משתמשים על מנת ליישר ולהרים את היד ולהפעיל את פרק כף היד יכולים לגרום להיווצרות של מרפק טניס. שימוש יתר ופציעה שנובעת כתוצאה מתיחת שריר יכולה לגרום לקרעים זעירים בגידים שמשבשים לחיבור בין שרירי האמה לבליטה בחלק החיצוני של המרפק. תופעה זו אכן יכולה להופיע אצל טניסאים בעקבות שימוש חוזר במכה אחורית עם המחבט תוך שימוש בטכניקה לקויה אך ישנן תנועות נוספות נפוצות שגם כן יכולות לגרום לתופעה של מרפק טניס והן כוללות שימוש חוזר בכלים שמיועדים לשימוש על ידי אינסטלטור, שימוש בתנועה חוזרת בזמן לחיצה והפעלת עכבר של המחשב, תנועה סיבובית שחוזרת על עצמה בזמן ציור ותנועת חיתוך בזמן בישול. תופעת מרפק הטניס נפוצה יותר בקרב מטופלים בין הגילאים שלושים עד חמישים, מטופלים שבמסגרת עבודתם מבצעים תנועות חוזרות באמצעות פרק כף היד והזרועות כמו טבחים, נגרים, ציירים ועוד ומטופלים שעוסקים באופן קבוע בענפי ספורט מסוימים כמו למשל טניס.

סוגי טיפול שונים למרפק טניס

על מנת להקל על כאבים של מרפק טניס ניתן להשתמש בקומפרסים קרים למשך מספר דקות והנחתם על האזור הפגוע מספר פעמים ביום. למטופלים אשר סובלים ממרפק טניס מומלץ להפסיק לבצע פעולות שמאמצות את השרירים והגידים ובמקרים שבהם מדובר במטופל שנאלץ לבצע את התנועות הללו במסגרת עבודתו, ההמלצה היא לשוחח אם המנהל לא אחראי עליו על מנת להימנע או לשנות את אופי עבודתו שגורם להחמרה של הכאבים ביד. ניתן גם לרכוש רצועות מרפק מיוחדות שימנעו יצירה של עומס נוסף על הגיד הפגוע. קיימת אפשרות גם של נטילת משככי כאבים ותרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות על מנת להקל על הכאב ולהפחית מהנפיחות באזור. דרך נוספת לשכך ולהקל על הכאב ולהחזיר את התנועתיות לאזור הפגוע היא באמצעות טיפול כירופרקטי. הכירופרקט להשתמש במגוון שיטות כמו עיסוי ותזוזה שיעודדו את זרימת הדם אל הזרועות ואף יוכל ללמד את המטופל תרגילים שיפחיתו מתחושת הנוקשות, יגבירו את הגמישות יחזקו את שרירי האמה ויאפשרו להניע את הזרוע ביתר קלות.

טיפול באמצעות גלי הלם למרפק טניס

טיפול באמצעות גלי הלם במקרים של מרפק טניס מתחיל תמיד בתשאול של הכירופרקט בנוגע למצב הקיים על מנת שיהיה ביכולתו להבין היטב את ההיסטוריה הקלינית של המטופל ולוודא שהכאבים אכן נובעים כתוצאה ממרפק טניס וניתן לטפל בהם באמצעות גלי הלם. הכירופרקט יבצע בדיקה פיזית על מנת לאתר נקודות רגישות שבהן תחושת הכאב היא גבוהה ולשם יכוונו גלי ההלם. בשלב הראשוני של הטיפול, המטופל עלול לחוש תחושת אי נוחות מזערית אך ככל שעוצמת גלי ההלם תעלה, המטופל יכול לחוש תחושת כאב בעוצמה נמוכה. בתום הטיפול, המטופל יכול לחוש תחושת אי נוחות למשך מספר ימים ואף תחושת כאב אך ככל שיעבור מספר טיפולים רב יותר, יחול שיפור בתסמינים שהוא חווה והפחתה בתחושת הכאב המקורי שהביאה אותו אל המרפאה. במרבית מן המקרים, טיפול באמצעות גלי הלם למרפק טניס יתבצע בשלושה עד ארבעה מפגשים של כחצי שעה. לכל מקרה מותאמת כמובן סדרת טיפולים אישית באמצעות האבחון הראשוני שכירופרקט מבצע. מומלץ לשלב טיפול פיזיותרפיה ביחד עם טיפול באמצעות גלי הלם על מנת להבטיח תוצאה אידיאלית ולקדם את תהליך הריפוי. טיפול גלי הלם שמצליח אמור להפחית משמעותית את תחושת הכאב ולשפר את התפקוד של המרפק. ברוב המקרים, גלי הלם למרפק טניס יכולים אף לסייע בפתרון של דלקת בגיד הפיקה. טיפול במרפק טניס באמצעות גלי הלם יכול למנוע את הצורך בניתוח בגידים וישנו מחקרים שמעידים על אחוזי הצלחה זהים בין שני סוגי הטיפול כאשר גלי הלם אינם מצריכים התערבות כירורגית פולשנית.

מרפק טניס