ההבדלים בין פריצה, בלט ובקע דיסק

אורח החיים המודרני גורם להופעתן של פגיעות גב אשר לא נראו בגילאים מוקדמים בעבר – אחת הנפוצות והידועות ביותר היא פריצת דיסק. מדובר בבעיה אורתופדית הגורמת לכאבים עזים עד לחוסר תפקוד מוחלט. למרות שכולנו מכירים את המונח פריצת דיסק, לא כולם מודעים לכך שמדובר למעשה בשלב האחרון של בעיית דיסק אשר לעתים, נבנית משך שנים רבות ומתחילה בבלט דיסק פשוט. מהו אם כך בלט דיסק? מהו בקע ומהי פריצת דיסק? כיצד נזהה אותם ומה הטיפול המומלץ?

מהו דיסק וכיצד הוא קשור לכאבי גב, צוואר ומותניים?

עמוד השדרה שלנו מורכב מ-33 חוליות העשויות מעצם ומופרדות על ידי מעין כרית העשויה מחומר דמוי ג’לטין – שכבה זו מכונה דיסק. בין כל שתי חוליות ישנו דיסק שתפקידו למנוע חיכוך ביניהן ולשמש כבולם זעזועים. הדיסק מורכב ממעטפת חיצונית ומשכבה פנימית רכה יותר. הדיסקים מגנים על החוליות מפני שחיקה ותורמים לטווח התנועה של עמוד השדרה (ללא דיסקים עמוד השדרה היה מיקשה אחת קשיחה). מכיוון שהדיסקים “עובדים” ללא לאות הם רגישים לשחיקה בעקבות פגעי הזמן, לחץ מתמשך המופעל עליהם או פציעה. כאשר הדיסק נפגע, נשחק או זז ממקומו אנו עלולים לחוות תסמיני כאב בשל לחץ של הדיסק על עצבים ורקמות באזור.

מהם התסמינים לבלט, בקע ופריצת דיסק?

כאמור, התסמין הבולט ביותר הוא כאב. למרות זאת לא כל מי שסובל מהתופעה הנ”ל יסבול מכאב וישנם אנשים אשר לא ירגישו כל תסמין. עם זאת, בכל הופעה של כאב באזור עמוד השדרה, הצוואר, הראש או המותניים ייתכן כי מדובר בבעיית דיסק. כמו כן, כאבי ראש, מיגרנות, כאב חד בזרועות או ברגליים, תחושת לחץ במותניים או באגן, נימול או עקצוץ – כל אלו עשויים להצביע על שחיקה בדרגת חומרה כזו אחרת של דיסק בעמוד השדרה.

בלט, בקט ופריצת דיסק – שלוש דרגות של פגיעה בדיסק

ההבדל העיקרי בין בלט דיסק , בקע דיסק ופריצת דיסק הוא בדרגת החומרה של הבעיה כלומר, רמת החלשות הדיסק והחדירה של שכבת הרקמה הרכה הפנימית דרך המעטפת החיצונית של הדיסק.

דרגה א’ בלט דיסק

זהו מצב בו הדיסק בולט מעבר לשפתות החוליות. הדיסק אשר נתון ללחץ מצד החוליות נחלש ומתחיל לבלוט החוצה. בדרגה זו עדיין אין נזק משמעותי לדיסק ולרוב, מדובר בתהליך ניווני והדרגתי המאפיין אנשים בגיל המעבר ובגיל השלישי. מרבית  הסובלים מבלט דיסק לא יחוו תסמינים כלשהם אם כי ישנם אנשים המדווחים על אי נוחות או כאב באזור בו נוצר הבלט. 

דרגה ב’ בקע דיסק

דרגת החומרה השנייה היא בקע בדיסק. במצב זה הרקמה הפנימית הרכה של הדיסק בוקעת מבעד למעטפת החיצונית שלו. למרות שמדובר בבקיעה קטנה (מילימטרים ספורים) היא עשויה לגרום ללחץ על עצבים באזור חלל תעלת השדרה ולכאבים משמעותיים.

דרגה ג’ פריצת דיסק

כאשר המעטפת החיצונית של הדיסק נחלשת עד כדי קריעה הרקמה הנוזלית הרכה תפרוץ החוצה. מדובר בבעיה משמעותית והחמורה ביותר מבין השלוש. במצב זה ייתכנו כאבים משמעותיים כולל הקרנה לאיברים אחרים בגוף, תחושת נימול או צריבה ואף כאבי ראש כרוניים ופגיעה עצבית.

בקע ופריצת דיסק צווארית 

כאשר הדיסקים בחוליות C5, C6 או C7 באזור הצוואר נשחקים עד כדי בקע או פריצת הדיסק התסמין הברור ביותר הוא כאב חד ומתמשך באזור הצוואר. ישנם אנשים המדווחים על כאבי ראש כרוניים, מיגרנות, סחרחורות, כאבי שרירים באזור הכתפיים ובזרועות, נימול בזרועות ובידיים, עקצוצים ותחושת צריבה באזור הצוואר או הזרועות וכן אובדן תחושה (במקרים נדירים עד חוסר יכולת להניע את הזרועות).

כיצד מטפלים בבקע ופריצת דיסק?

האבחון של בלט או בקע נעשה על סמך בדיקות הדמיה CT או MRI לאור התסמינים עליהם מדווח המטופל. לאחר שהוכח כי אכן המטופל סובל מן הבעיה הנ”ל ישנן שתי אפשרויות – טיפול שמרני או טיפול כירורגי פולשני. הטיפול הכירורגי כולל ניתוח של עמוד השדרה תוך הרדמה כללית. מדובר בניתוח מורכב לכל הדעות אשר כולל תקופת החלמה ממושכת וסיכונים רבים. התערבות כירורגית מומלצת רק במקרים קיצוניים בהם לא ניתן לשפר את התסמינים על ידי טיפולים שמרניים.

במסגרת הטיפולים השמרניים והבלתי פולשניים נמצא הטיפול הכירופרקטי. בעזרת מניפולציה עדינה אך החלטית, הכירופרקט מפיג את הלחץ שנוצר על הדיסק ומחזיר אותו ואת חוליות עמוד השדרה לאיזון. ברוב המקרים ההליך לא כואב ומספק הקלה מיידית או לאחר מספר ימים. הכירופרקט עשוי לעשות שימוש באמצעי חימום או קירור ותרגילים פיזיותרפיים לשיפור המצב, תמיכה בהחלמה ושמירה על תוצאות הטיפול. כמובן, שכדי לשמור על תוצאות הטיפול באופן מייטבי ולשפר את סיכויי ההחלמה יש להקפידעל אורח חיים המיטיב עם הגב – תנוחת שינה וישיבה נכונה, פעילות גופנית מתאימה ועוד. הכירופרקט כמובן יספק לכל מטופל תכנית מותאמת אישית למצבו ולסגנון חייו.

האם ניתן להימנע לחלוטין מבלט, בקע או פריצת דיסק?

לא תמיד נוכל למנוע לחלוטין שחיקה ופגיעה בדיסקים החוליתיים. הדיסקים אמנם נועדו לספוג עומסים כבדים אך הם פגיעים לשחיקה מתמשכת. אורח החיים המודרני הכולל ישיבה ממושכת, היעדר פעילות גופנית והשמנת יתר מגבירים את הסיכון של כולנו לסבול מבעיות דיסק. בנוסף, הרמת משאות כבדים, נהיגה ממושכת, החלשות שרירי הגב, התכופפות תדירה ואפילו עישון מהווים גורמי סיכון. כמו כן, ככל שגילו של האדם עולה כך עולה הסיכון שלו לסבול מבקע, בלט או פריצת דיסק.

האם ניתן אם כך למזער את הסיכוי לסבול מבעיות דיסק? בהחלט. על ידי שמירה על אורח חיים בריא ופעיל ללא העמסה על עמוד השדרה. שגרת פעילות גופנית מתונה, תזונה בריאה, הימנעות מעישון ושעות רבות של ישיבה. טיפול כירופרקטי משמר עשוי במקרים רבים להוריד את הסיכון של בלט או בקע דיסק להחמיר וכך לחסוך מאתנו את הצורך להתמודד עם כאב משמעותי בעתיד בשל פריצת הדיסק.

ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה ומומלץ מזה 25 שנים, חבר באגודה האמריקאית לכירופרקטיקה, החברה האמריקאית לכאבי ראש וחבר האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

כירופרקט מהו?

ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה בעל ניסיון של 25 שנה.
אין סיבה שתשלימו עם הכאב, השאירו פרטים לשיחת ייעוץ.

פנו אלינו

מאמרים נוספים

השאירו פרטים ליעוץ