כאבים באגן – סיבות ודרכי הטיפול הכירופרקטי

כאבים באגן הם לרוב תופעה הנפוצה אצל נשים אך הם יכולים להופיע אצל גם גברים. כאבי אגן יכולים להופיע כתוצאה מזיהום או כהקרנה של כאבים מאזור אחר בגוף שהוא לאו דווקא מערכת הרבייה. עם זאת, הסבירות להופעה של כאבים באגן היא גבוהה יותר אצל נשים ולרוב נובעת מבעיה באבירי הרבייה כמו הרחם, נרתיק או שחלות.

מהן הסיבות הנפוצות לכאבים באגן?

ההופעה של כאבים באגן אצל גברים ונשים יכולה להיות תוצאה של דלקת שהתפתחה בתוספתן, דלקת בדרכי השתן, מחלה שהועברה דרך מגע מיני, זיהום שנוצר בכליות או אבנים בכליות או הפרעות בפעילות מעיים כמו למשל קוליטיס. הכאבים יכולים להיות גם תוצאה של פגיעה בעצבים בעמוד השדרה, בקע בחוליות בגב, לחץ ועיוות של שרירי האגן, שבר בעצמות האגן או כאב כתוצאה מטראומה פיזית. במקרים שבהם מדובר במטופלת, הכאבים באגן יכולים להיות גם תוצאה של עלייה במשקל בעקבות הריון, הריון חוץ רחמי, הפלה, מחלה דלקתית באגן, כאבי מחזור או ביוץ, ציסטה בשחלה. כאבים באגן אצל נשים יכולים להיות גם כתוצאה מאנדומטריוזיס, סרטן בצוואר הרחם או ברחם עצמו או סרטן בשחלות. הכאבים יכולים להיות מלווים בתסמינים נוספים שחלקם מהווים גם כסימן אזהרה שמצריך בירור רפואי מקיף יותר. תסמינים אלה כוללים דימום, כתמים או הפרשות מהנרתיק, כאבים בירכיים, עלייה בחום הגוף, צמרמורות,  כאבי מחזור, כאבים בעת מתן שתן, נפיחות או גזים, עצירות או שלשול, דימום מפי הטבעת, כאבים במהלך קיום יחסי מין וכאבים באזור המפשעה.

כיצד מאבחנים כאבי אגן?

מטופלים שמגיעים אל הרופא בעקבות הופעה של כאבים באגן יעברו בדיקה פיזית שבה הרופא יבחן את הסימפטומים. הרופא יבצע גם תשאול בנוגע להיסטוריה הרפואית על מנת לקבל כמה שיותר מידע שיסייע באבחון הסיבה להופעת הכאבים באגן. ישנם מספר כלים בהם רופאים משתמשים על מנת לבצע אבחון מדויק והם כוללים בדיקות דם ושתן, בדיקות הריון ותרבית שנלקחת מאיברי המין על מנת לבדוק את האפשרות של מחלה שהועברה במגע מיני (כמו זיבה וכלמידיה). בדיקות נוספות כוללות צילומי רנטגן של אזור הבטן והאגן, הליך לפרוסקופי שמאפשר מבט פנימי על מבנה האגן והבטן, היסטרוסקופיה (הליך שבאמצעותו בודקים את הרחם), דגימת צואה לבדיקת הימצאות חיידקים ובקטריות, אנדוסקופיה (הליך שבו מוחדר צינור לחלק הפנימי של פי הטבעת והמעי הגס), אולטרסאונד שמאפשר קבלת תמונות של האיברים הפנימיים,  ובדיקת סי-טי של אזור הבטן והאגם על מנת לקבל תמונות חתך של הגוף.

האם ניתן למנוע הופעה של כאבים באגן?

ישנן פעולות שניתן לבצע על מנת להפחית את הסיכוי להופעה של כאבים באגן כמו הגבלה של פעילויות המצריכות עמידה ממושכת או הליכה לפרק זמן ארוך. תזונה שמשלבת בתוכה סיבים מועילה במיוחד עבור מטופלים שהכאבים באגן אצלם נובעים מדיברטיקוליטיס. הקפדה על פעילות גופנית קבועה יכולה לסייע בחיזוק המפרקים השרירים כאשר חשוב לבצע מתיחות לפני ולאחר כל אימון על מנת להפחית את הסיכוי לכאבים באגן. בדיקות שגרתיות אצל רופא המשפחה יכולות לאפשר זיהוי מוקדם של מצב רפואי שעלול לגרום לכאבים באגן וקבלת טיפול לפני החמרה.

טיפול כאבים באגן

כאבים באגן – דרכי טיפול כירופרקטי

הופעה של כאבים באגן יכולה להיות גורם שמפריע לניהול שגרת חיים תקינה. אחת האפשרויות להקלה על הכאבים באגן היא באמצעות טיפול כירופרקטי. הכאבים לרוב מופיעים בתוך מפרקי האגן וכיוון שחלק מההכשרה של כירופרקט היא הבנה של מבנה השלד כולו שכולל את אותם מפרקי האגן הכואבים, יש לו את היכולת לבצע טיפולים שיפחיתו באופן משמעותי את עוצמת הכאב. כירופרקט מסוגל לזהות חוסר איזון שנוצר בעמוד השדרה ובאגן ויש ביכולתו להשיב את האיזון באמצעות הטיפולים. קיימות טכניקות כירופרקטיות שונות שמסייעות בהחזרה האיזון והן כוללות ביצעו התאמות של האגן ועמוד השדרה, אימוני יציבה ואף תוכנית אימונים שמותאמת באופן אישי למטופל. היכולת של הכירופרקט לאזן את הגוף מחדש באמצעות התאמה של עמוד השדרה והאגן תורמת לא רק להפחתה מעוצמת הכאב שהופיע באגן אלא גם מסייעת ומגדילה את יכולת ההחלמה הכללית של המטופל ויוצרת שיפור בתפקודי הגוף הבסיסיים שלו עקב זרימה עצבית טובה יותר לכל חלקי הגוף.