כאבים בכף היד

כפות הידיים הם חלק בגוף שמורכב ממספר רב של עצמות, רצועות, גידים ועצבים. המבנה של כפות הידיים מאפשר לנו לבצע מגוון פעולות שמצריכות מוטוריקה עדינה וגם יכולת להחזיק משאות כבדים. המורכבות של פעולות מסוימות והפעלת חלקים שונים במאמץ עלולים ליצור לעיתים תחושת כאב בכף היד. הכאבים יכולים להשפיע ולמנוע מאתנו לבצע פעולות יומיומיות כאשר הסיבה לכאב יכולה להיות תוצאה של זיהום או פציעה שגרמה לנזק בכלי הדם או הרקמות בכפות הידיים.

מה הן הסיבות לכאבים בכף היד?

כאבים כתוצאה מפציעה

שימוש יתר ומאמץ יכולים לגרום לתחושת כאב ברמות שונות בכף היד. פציעות הן אחת מהסיבות השכיחות לתחושת אי נוחות וכאב בכפות הידיים במיוחד כאשר מדובר במטופלים שנוהגים להרים באופן קבוע משאות כבדים ועוסקים בפעילות ספורטיבית אינטנסיבית. הפציעה עלולה לפגוע באזור מרכזי בכף היד, בעצבים, בגידים ובשרירים. פציעות אלה כוללות הפלה של חפץ כבד על היד, כוויות (כתוצאה מבישול או אפייה), חתכים, עקיצות של חרקים ושימוש יתר בכפות הידיים בעת חזרות על פעולה אחת זהה. פציעות אלה עלולות לגרום לנפיחות ונוקשות של כפות הידיים ואף נזק למבנה היד, לשורש כף היד, לרקמות, מפרקים, עצמות, רצועות, גידים, עצבים וכלי דם. לרוב ניתן לטפל בכאבים בכף היד שנובעים כתוצאה מפציעה באמצעות מנוחה של היד, הנחת קומפרסים קרים על היד לסירוגין ונטילה של משככי כאבים. במקרים יותר מורכבים ופציעות חמורות (כמו שבר או נקע), יש לפנות ולקבל טיפול רפואי. גם במקרים שבהן מדובר בפציעה שלא מחלימה ואף מחמירה, מומלץ להגיע למרפאה.

כאבים כתוצאה מתסמונת התעלה הקרפלית

כאשר מטופל סובל מתסמונת התעלה הקרפלית, מתפתחת דלקת במנהרה שנמצאת בפרק כך היד שיוצרת לחץ על העצב המדיאני שדרכו גם עוברים הגידים שבכף היד. התסמינים של תסמונת התעלה הקרפלית כוללים כאבים באזור שורש כף היד שמקרינים עד לאזור האצבעות, תחושת נימול או חוסר תחושה בכף היד ובאצבעות, חולשה וקושי בהחזקה של חפצים (גם כאשר מדובר בחפץ יחסית קל במשקלו). התסמינים לרוב מתחילים בדרגה יחסית נמוכה ומחמירים לאורך זמן ומופיעים במיוחד בשעות הלילה ולאחר הקימה בבוקר. הסיבות להיווצרות תסמונת התעלה הקרפלית כוללים פציעות בשורש כף היד ונפיחות באזור, חזרה קבועה על אותה פעולה עם כפות הידיים, הפעלה תכופה של כלי ידני במצב רטט, הריון וסכרת. מטופלים שסובלים מתסמונת התעלה הקרפלית יכולים להיעזר בלבישת סד על מנת להקל על הכאב. עליהם להימנע או למזר ביצוע פעולות שמחמירות את התסמינים. משככי כאבים כמו אופטלגין או נורופן גם כן יכולים להקל על תחושת הכאב וניתן אף לנסות טיפולים אלטרנטיביים כמו יוגה או דיקור. מקרים חמורים של תסמונת התעלה הקרפלית מצריכים לעיתים התערבות כירורגית על מנת להפחית מהלחץ שמופעל על העצב המדיאני.

כאבים כתוצאה מזיהום

זיהום שמתפתח בגוף לרוב מלווה בתחושה כללית לא טובה ובעליית חום הגוף. חתכים או פצעים בכפות הידיים עלולים לגרום לכאב ונפיחות. במקרים שבהם מופיעים תסמינים כמו הצטברות של מוגלה, התפתחות של אדמומיות או חמימות בעור שמסביב לפצע, לרוב מדובר בהתפתחות ואף התפשטות של זיהום באזור. זיהום בכפות הידיים יכול לגרום לכאבים וזה הכרחי לפנות לקבלת טיפול רפואי על מנת להימנע מהסתבכות של הזיהום כמו התפתחות של מורסה או אלח דם. במרבית מן המקרים, הרופא יבצע ניקוי של אזור הפצע וינחה את המטופל ליטול אנטיביוטיקה.

כאבים בכף היד

כאבים בעקבות נוירופתיה היקפית

פגיעה במערכת העצבית בשם נוירופתיה היקפית משפיעה על חלקים שונים בגוף כמו כפות הידיים. במקרים אלה, עלולים להופיע תסמינים כמו כאבים עזים שמתעצמים אפילו במגע עדין בעור, תחושת צריבה או עקצוץ, קושי בהזזה של הגפיים (במיוחד בעת ניסיון לאחוז בחפץ) ואובדן תחושה בכפות הידיים. פציעות גוף ומחלת הסכרת הם סיבות שכיחות להתפתחות של נוירופתיה היקפית אך ישנן סיבות נוספות כמו מחלות אוטואימוניות כמו דלקת מפרקים שגרונית או זאבת, צריכת אלכוהול מוגזמת, התפתחות של זיהום בגוף שתוקף את רקמות העצבים, חוסר איזון ומחסור בוויטמינים בגוף ואף מצבים רפואיים שמשבשים את אספקת החמצן למערכת העצבים בגוף כמו דלקות בכלי הדם וטרשת עורקים. הטיפול מותאם לסיבה שבגללה נוצר המצב – במקרים למשל של חולה סכרת, ניתן להקל ולשפר את ההשפעות של נוירופתיה היקפית באמצעות הקפדה על איזון מצב הסוכר בדם.