נימול בידיים וברגליים

כולנו מרגישים מעת לעת מעין תחושה משונה שאפשר לתאר רק כ”נמלים שהולכות לנו בתוך הידיים והרגליים”. זה קורה כשאנחנו נרדמים על הידיים, לא מזיזים מספיק את הרגליים או עושים כל פעולה אחרת שמשבשת את זרימת הדם לאזורים האלו – אבל יש אנשים שבשבילם התחושה הזאת היא לא כל כך נדירה – ומורגשת הרבה יותר מאצל רוב האנשים.

שמה המקצועי של התופעה, ממש כמו התחושה שהיא מייצרת, הוא נמלול או נימול. באנגלית היא נקראת Paraesthesia אך שמה הציורי והמוכר יותר בציבור הרחב הוא Pins and needles. הנה כל מה שכדאי לדעת על התופעה, הגורמים לה ודרכי הטיפול היעילות ביותר בה:

מהי תופעת הנימול ולמה זה קורה?

עמוק מתחת לעור האנושי, בגוף של כל אחד מאיתנו, פרוסה רשת ענפה של עצבים אשר למעשה מהווה את הבסיס לתפקוד שלנו בכל הרמות. המערכת הזאת מעבירה פקודות מהמוח לכל אחד מתאי הגוף ומחזירה אל המוח מידע על תחושות, כאבים, טמפרטורה וכל אינפורמציה שנאספת מהחושים שלנו.

נימול למעשה מהווה קצר בתקשורת של איברים מסוימים עם מערכת העצבים, זה יכול להיות כתוצאה מחסימה זמנית, כמו כאמור במקרה שבו אנחנו נרדמים על היד, או ממגוון רחב של סיבות אחרות שתכף נכיר.

לדוגמה, אנשים רבים שחווים התקפי חרדה, מדווחים על נימול בזרועות. זאת מכיוון שבמצב של חרדה בעוצמות גבוהות, האדם יכול להיכנס למצב של נשימת יתר (היפר-ונטילציה) שמשבשת את זרימת הדם לאזור זה. אולם במקרים כאלו, התחושה הזאת היא בדרך כלל זמנית ותחלוף במהרה.

אולם במקרים אחרים אנשים עלולים לחוות נימול מתמשך שלא חולף, הנקרא גם נימול כרוני. זה יכול להתרחש כתוצאה מהתפתחות מחלות שונות אשר פוגעות בתפקודם התקין של תאי העצב. לדוגמה, נימול הוא אחד התסמינים הראשוניים לטרשת עורקים או נוירופתיה – מחלה שבה נגרם נזק למערכת העצבים הפריפרית. במקרים מסוימים הנימול יכול להיגרם גם כתוצאה מבעיות בזרימת הדם בעקבות מחלת הסוכרת.

במקרים אחרים הנימול יכול להופיע דווקא כתגובה לטיפולים רפואיים שאמורים להיטיב עם מצבנו הרפואי ולהתגבר על מחלות. זו השפעה נפוצה של טיפול כימותרפי לדוגמה, אם כי היא לא תורגש בכל טיפול כזה.

גם אורח החיים והתזונה שלנו יכולים לגרום לבעיה

אם הצלחנו להבהיל אתכם, חשוב להרגיע ולהגיד שבמקרים רבים תחושת הנימול כלל לא תיגרם כתוצאה ממחלות. לפעמים היא תופיע בעקבות מחסור בוויטמינים כמו B12. בחלק מהמקרים זה יכול להיגרם כתוצאה מדלקות ברקמות סמוכות או כתוצאה מבעיות אורתופדיות בעמוד השדרה, הגב והצוואר.

בכל מקרה שבו אתם סובלים מהבעיה הזאת לאורך זמן, חשוב לבצע אבחון מעמיק ומדויק על מנת לזהות את המקור שלה. חשוב שלא להתעלם מהתופעה, בייחוד אם היא מפריעה לכם כבר תקופה ארוכה, ולרדת לשורש העניין. זה חשוב גם כדי לשלול הימצאות מחלות שיכולות להשפיע עלינו בדרכים נוספות שאנחנו כלל לא נהיה מודעים אליהן.

המלצות מטופלים

סבלתי מפריצת דיסק ובלט צווארי וקיבלתי זריקת סטרואידים על ידי מרדים והכאבים לא שכחו. מצבי היה קשה מנשוא, כאבים, הגבלות תנועה בצוואר ויד “מנומלת” מלווה בכאבים תמידיים. כל נגיעה או תזוזה הוסיפו כאב עז ומשככי הכאבים לא עזרו. כבר בטיפולים הראשונים אצל ד”ר שלמה כהן הרגשתי הקלה ושיפור בתנועתיות, לאט לאט הפחתתי בכדורים. ד”ר שלמה כהן כירופרקט ידוע שם, התבלט כמקצוען אמיתי נעים הליכות וחביב. קיבלתי טיפול יעיל וייחודי שהביא לתוצאות מצויינות ותוך זמן קצר החזיר אותי לתפקוד. ממליצה בחום על טיפול אצל ד”ר שלמה כהן

רבקה אלקובי

סבלתי מכאבי גב תחתון ובעיות בכתף ונימול ביד שמאל ורק אחרי הטיפול חזרתי לחיים הנורמליים, ברצוני להודות לך על הטיפול היעיל והאפקטיבי

בשארה נארימאן

דרכי אבחון של הסיבות לנימול בידיים

לפני הטיפול בנימול בידיים, על הרופא ראשית להבין את מקור הבעיה. לשם כך ניתן (ומומלץ) לעבור אחת או יותר מן הבדיקות הבאות:

בדיקות דם – בעיקר לשלילת סיבה מערכתית לנימול כמו נורופתיה סוכרתית. מצב בו מחלת הסוכרת משפיעה לרעה על כלי הדם והעצבים בידיים וברגליים (בעיקר) ויכולה לגרום לתחושת נימול.

EMG – בדיקה נוירולוגית לבחינת הולכה חשמלית של עצבים בגוף האדם.

בדיקת דופלר – דומה לאורטרסאונד ונעשית כדי לבחון את זרימת הדם, בעיקר בעורקים משמעותיים במקומות בגוף כמו הצוואר, האגם, הרגליים ולמעשה כל מקום אחר בו מופיע הנימול.

בדיקה אורתופדית – כדי לשלול שבר, סדק או שחיקה של סחוס. האורתופד יבצע הן בדיקה ידנית והן בדיקות הדמיה כמו צילום רנטגן או במידת הצורך CT ואפילו MRI.

במקרים מסוימים הסיבה לנימול תתגלה בבדיקות אלו וניתן לטפל בה עד להיעלמות הנימול לחלוטין. אך למרבה הצער, הסיבה המדויקת לנימול לא תמיד תתגלה וגם בדיקות מתוחכמות לא יצליחו להצביע על גורם מדויק. עם זאת, כל מי שסובל מנימול בידיים חשוב מאוד שיעבור בירור רפואי ולו כדי לשלול מצבים בריאותיים שונים שניתנים לטיפול כמו סוכרת, שבר, בעיות נוירולוגיות וכדומה.

איך מאבחנים נימול ממקור אורתופדי?

כאמור, במקרים רבים הנמלול יגרם כתוצאה מבעיות שונות בחוליות בעמוד השדרה, שמפעילות לחץ לא רצוי על מערכת העצבים. כדי להבין איך זה קורה, חשוב להבחין בין שני סוגים הנימול שיכולים להופיע בגוף:

נימול ברגל או בכף הרגל

חוסר תחושה בחלק התחתון של הגוף – כלומר בכפות הרגליים או בשאר האזורים ברגל, יכול להיגרם כתוצאה מבעיות שונות שמתפתחות בחוליות שבגב התחתון. זה יכול להיות בגלל פריצת דיסק או בלט של הדיסק באזור הזה אשר גורם לחוסר תחושה או לתחושת הנימול. סיבות נוספות לתופעה יכולות לכלול בין היתר זווית לא נכונה במנח הגב התחתון או מנח לא נכון של אחת או יותר מהחוליות באזור זה.

נימול בזרועות או בכפות הידיים

נמלול באזור הזה יכול להיגרם כתוצאה מבעיות בחוליות הצוואר או בחלקו העליון של הגב. פריצת דיסק היא סיבה נפוצה לתחושת הנימול, מכיוון שהיא יכולה להשפיע באופן ישיר על מערכת העצבים. פריצת דיסק גורמת במקרים רבים לדליפה לא רצויה של נוזל הדיסק שמובילה לתחושת הנימול.

גם מצבים רפואיים אחרים יכולים לגרום לתחושה המציקה, כמו לדוגמה חולייה בצוואר שלא ממוקמת כמו שצריך ומפעילה לחץ על שורשי העצבים הסמוכים אליה. כמו ברגליים, גם כאן הבעיה יכולה להיגרם כתוצאה מזווית לא נכונה במנח החוליות בצוואר או בגב העליון.

אז איך אפשר לדעת מה גורם לנימול?

כאמור, הסיבות לנמלול יכולות להיות רבות ומגוונות. אם שללנו הימצאות בעיות רפואיות שגורמות לכך או חסרים תזונתיים שמשבשים את זרימת הדם, יש לבצע צילום רנטגן, CT או MRI כדי להעריך את מצב החוליות. לאחר ביצוע הצילום יהיה קל יותר להתאים את הטיפול הנכון ביותר שישפר את הבעיה – ויפתור כאמור גם בעיות נוספות במערכת השלד והחוליות שמשפיעות על המטופל.

איך עובד טיפול כירופרקטי בנימול בגפיים?

כשהכירופרקט יודע בדיוק איזו חוליה או איזו בעיה אורתופדית גורמת לתופעה הנפוצה – קל לו יותר לבצע טיפול ממוקד לשיפור המצב.

טיפול כירופרקטי נחשב לדרך יעילה ביותר לפתור בעיות במערכת השלד וכדאי לבצע אותו בהקדם האפשרי אחרי הופעת הבעיה כדי להבטיח את יעילותו. ככל שנקדים לבצע את הטיפול – כך היעילות שלו תגבר וסיכויי ההחלמה יעלו במידה ניכרת. נדגיש כי ניתן לטפל בבעיות אורתופדיות בכל שלב – אך עדיף כאמור לעשות זאת בהקדם כשזה מתאפשר.

במהלך הטיפול, הכירופרקט יבצע תשאול מעמיק לבירור מצבו הרפואי של המטופל ויעבור על כל הבדיקות, הצילומים וסיכומי הביקורים אצל רופאים מומחים – אם יש כאלו.

לאחר בחינה מדוקדקת של המצב הרפואי – נעבור לחלק המעשי של הטיפול – החזרת החוליות בעמוד השדרה למיקומן הטבעי באמצעות הפעלת מניפולציות עדינות וממוקדות עליהן. ההליך עצמו לא אמור להיות מלווה בכאבים והוא אף נחשב נעים ומשחרר לרובם המוחלט של המטופלים.

המטרה של ההליך היא להפחית את הלחץ שמופעל על העצבים מהחוליות שאינן ממוקמות כמו שצריך. הפחתת הלחץ תתבטא ברוב המקרים בהפגת תחושת הנימול וכן בהקלה על כאבים כרוניים שלעיתים נלווים אליה ולבעיות האורתופדיות. בסוף הטיפול, עמוד השדרה יהיה במנח טבעי ובריא יותר – שגם יבטיח שלא תסבלו מכאבים או אי נוחות בהמשך הדרך.

איך לשפר את תוצאות הטיפול?

כדי להבטיח טיפול מוצלח ויעיל, תחילה יש לבחור בכירופרקט מומלץ, אמין, מקצועי ומנוסה שמחזיק בניסיון הדרוש לביצוע הליכים מהסוג הזה. זאת כדי למנוע פגיעה אפשרית בעמוד השדרה ובחוליות שרק תחמיר את הנזק.

שנית, בתום הטיפול ייתכן מאוד כי הכירופרקט יספק המלצות להמשך השמירה על הבריאות גם בבית. אלו “שיעורי בית” שיכולים לכלול בין היתר תרגילי מתיחות ותרגילים פשוטים אחרים וכן הנחיות על תנוחת השינה הנכונה, פעילות גופנית שמותר ואסור לבצע ועוד דברים קטנים אך חשובים שיכולים להבטיח שיפור משמעותי באיכות החיים ולהרחיק את הכאב.

חשוב לעקוב באופן מלא אחר המלצות הכירופרקט וליישם אותן על מנת להבטיח טיפול יעיל שיטיב איתכם ועם הגוף שלכם. ההמלצות האלו מותאמות אישית לכל מטופל כדי להבטיח שהן באמת יטיבו עם מצבו. לכן, יש להיזהר בהקשר הזה מהמלצות גורפות שמפורסמות ברחבי הרשת מכיוון שהן לא תמיד מתאימים לכולם ויכולים, במקרים מסוימים, דווקא להחמיר את המצב.