כאבי גב: הסוגים הנפוצים ביותר – ודרכי הטיפול בהם

לכל אורך ההיסטוריה האנושית היוו כאבי גב בעיה משמעותי שהטרידה את שלוותם של אנשים רבים בכל רחבי העולם. עם זאת, נראה כי בשנים האחרונות הבעיה רק הפכה לחמורה, נפוצה ומעצבנת הרבה יותר – ואם אתם מחפשים את מי להאשים בכך – אתם יכולים להטיח את האשמה בקדמה ובאורח החיים שלנו.

כאבי גב הסוגים הנפוצים ביותר – ודרכי הטיפול בהם
כאבי גב הסוגים הנפוצים ביותר – ודרכי הטיפול בהם

הגוף האנושי לא נועד לשבת במשך יום שלם מול מסך מחשב ולהתמודד עם לחצים, עישון ואוכל מתועש. אלו רק חלק מהסיבות שאורח החיים המודרני מחמיר את כאבי הגב, הדלקות וכאבים אחרים בכל אזורי הגוף.

כדי לטפל בכאבי הגב ביעילות, השלב הראשון הוא להבין מהו סוג הכאב שאתם סובלים ממנו וממה הוא נובע. במאמר הזה ננסה לעשות קצת סדר בסוגי הכאב השונים ודרכים הטיפול בהם:

קודם כל כדאי להבין: האם הכאב כאן כדי להישאר?

בקרב מומחים רבים העוסקים באורתופדיה, בדרך כלל מחלקים את תלונות המטופלים לשתי קבוצות – כאבים אקוטיים או כרוניים. כאב אקוטי הוא כזה שמופיע בצורה פתאומית וללא שום התראה – ונחשב משמעותי ובולט ביותר. כאב כזה בדרך כלל לא נמשך יותר מכמה חודשים – עד שלושה אצל רוב האנשים.

כאב כרוני, כפי שאפשר להבין מהשם שלו, הוא כזה שמתפתח לאט, בלי התפרצות משמעותית ובלתי נסבלת, אך גם מסרב לעזוב במשך תקופה ארוכה – לפעמים אפילו שנה ויותר. כאב כזה יכול לנבוע מבעיה עמוקה יותר שמסתתרת מתחת לפני השטח ועשוי לגרום גם לתופעות לוואי לא סימפטיות ולשיבוש משמעותי של איכות החיים.

מהו מקור הכאב?

כדי להבין למה בדיוק אתם סובלים מכאבי הגב – חשוב לצלול קצת יותר לעומק ולהבין מה בדיוק אתם מרגישים חוץ מהכאב. הנה שלושה סוגי כאב שיעזרו לכם לעשות סדר בדברים:

כאב שורשי או אורתופדי – לפעמים הכאבים בגב יכולים לנבוע מבעיות בחוליות בעמוד השדרה או במפרקים. זה יכול להיגרם כתוצאה מבלט דיסק, פריצת דיסק או בקע דיסק לדוגמה. במצבים אחרים זה יכול לנבוע משינויים במנח המפרקים או החוליות, גידולים או אפילו שברים באזורים שונים בגב.

במקרים כאלו, הכאב בדרך כלל יהיה משמעותי ואף יקרין לאזורים אחרים כמו הרגליים או הידיים. לעיתים הוא גם יגרום לפגיעות עצביות כמו נמלול או גפיים “רדומים”.

כאב גב מכני – זהו כאב בדרגה קלה יותר מהכאב השורשי, שמופיע באזורים שונים בגב ועשוי להיות מלווה גם בהתכווצויות לא רצוניות של השרירים. זהו סוג הכאב  הנפוץ ביותר שבדרך כלל נחשב זמני וחולף לאחר כמה ימים. הגורמים שיכולים להוביל להתפתחות כאב כזה כוללים בין היתר ישיבה לאורך רוב שעות היום, השמנת יתר, לחץ נפשי והיעדר פעילות גופנית.

כאב כתוצאה מדלקת – דלקות יכולות לגרום לכאבים רבים באזורים שונים בגופנו – וגם הגב לא חסין מפני ההשפעה המזיקה שלהן. דלקת היא תגובה מופרזת של מערכת החיסון ואפשר להסביר אותה כמצב שבו הגוף תוקף את עצמו. זה יכול לקרות כאמור באזורים שונים – וגם בעמוד השדרה, הכתפיים והשכמות. תוכלו לזהות כאב מהסוג הזה אם הוא מופיע בזמן מנוחה ופוחת בזמן פעילות גופנית. כאב כזה לעיתים יהיה מאופיין בנוקשות או נפיחות באזור הדלקתי.

איך מטפלים בכאבי הגב?

בכל מצב שבו אתם סובלים מכאבי גב שלא חולפים – הדבר הראשון והחשוב ביותר שכדאי לעשות הוא בירור רפואי הכולל צילומים לבחינת מצב הגב, החוליות והשרירים.

לאחר ששללתם הימצאות מחלות או בעיות רפואיות שיכולות לגרום לבעיה, ניתן להפחית במידה דרמטית את הכאב באמצעות טיפול כירופרקטי שבמהלכו מפעילים מניפולציות עדינות אך יעילות על חוליות ושרירים בגב כדי להביא לשיפור ניכר באיכות החיים ולהפגת הכאב.

Picture of ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה ומומלץ מזה 25 שנים, חבר באגודה האמריקאית לכירופרקטיקה, החברה האמריקאית לכאבי ראש וחבר האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

כירופרקט מהו?

ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה בעל ניסיון של 25 שנה.
אין סיבה שתשלימו עם הכאב, השאירו פרטים לשיחת ייעוץ.

פנו אלינו

מאמרים נוספים

השאירו פרטים ליעוץ