האם אנחנו חייבים לחיות עם כאבי ראש חזקים

מי מאתנו לא סובל מכאב ראש מפעם לפעם? מדובר בתופעה שכיחה מאוד וברוב המקרים, אין סיבה לדאגה. אך מה קורה כשכאב הראש חזק, לא מרפה, הופך לבעיה כרונית שמשפיעה על איכות החיים? האם יש דרך לטפל בכאבי ראש חזקים או שאין מנוס אלא לחיות איתם?

לכל מי שסובל מכאבי ראש כרוניים – חשוב להבין מה המקור לכאבי ראש חזקים, אילו מנגנונים מעורבים וכמובן – כיצד ניתן לטפל בהם.

כאבי ראש חזקים

למה כואב לנו הראש?

נתחיל עם הסיבות הפיזיולוגיות הנפוצות והברורות ביותר להופעתם של כאבי ראש חזקים:

• כאב ראש תעוקתיכאב זה מורגש באזור המצח והרקות, התחושה היא של לחץ המתגבר עם הזמן. הסיבות לכאבי ראש תעוקתיים מגוונות כאשר הנפוצה ביותר היא מתח בשרירי הצוואר והגב העליון.
  • כאב המוקרן לראש – מקורם של כאבים אלו בפגיעה בשרירים, חוליות עמוד השדרה או מפרקים בעמוד השדרה הצווארי. אחת הסיבות החמורות ביותר היא בקע או פריצת דיסק צווארית. דלקת כרונית במפרקי הצוואר, בשרירים הסמוכים לראש או דלקת פרקים בעמוד השדרה יכולים לגרום גם הם לכאבי ראש חזקים.
  • מיגרנות – הכאב המיגרנוטי הוא כאב חד בצד אחד של הראש המלווה לא פעם בבחילה, רגישות לאור וצלילים ותסמינים ונירולוגיים כמו אורות מהבהבים או כתמים בשרה הראיה. הסיבה להופעתן של מיגרנות לא ברורה לחלוטין. הטיפול במיגרנות קשות יכלול נטילת תרופות ושינויים באורח החיים (שינה, שינויים בתזונה, הימנעות מגירויים ויזואליים מסוימים ועוד).
  • בעיה מערכתית – אם מדובר בכאבי ראש חזקים במיוחד שלא מרפים חשוב לשלול בעיה מערכתית כמו גידול בראש או בעמוד השדרה, בעיות נוירולוגיות, לחץ דם גבוה, מחלות עיניים ואוזניים וכדומה.

“הכל בראש שלך” – האמנם?

אמרו לכם שאין שום בעיה פיזיולוגית שיכולה לגרום לכם לכאבי ראש חזקים? כל הבדיקות תקינות? הרופא מתעקש ש”הכל בראש שלך”? אבל הכאבים לא מרפים?

אם כאב מופיע בגופנו יש לו סיבה ומקור, כל כאב שאתם מרגישים הוא אמיתי! אף אחד לא רוצה לכאוב ולא בוחר לסבול מכאבי ראש. לפתור את התלונה כבעיה רגשית-נפשית הוא פתרון לא מספק למי שסובל מכאבי ראש חזקים. אכן, לחץ, מתח, חרדה, קשיים רגשיים, משברים שונים בחיינו יכולים להשפיע עלינו פיזית ולגרום לכאבים אבל זה לא אומר שחייבים לחיות איתם – הכירופרקטיקה מציעה טיפול לא פולשני, הוליסטי ויעיל מאוד לכאבי ראש  חזקים שמקורם בגורמים פיזיים וגם נפשיים-רגשיים המשפיעים על מערכת השריר-שלד.

איך כירופרקט מטפל בכאבי ראש?

הגישה הכירופרקטית גורסת שכאבי ראש מגיעים לא רק מסיבות פיזיולוגיות ישירות (למשל פריצת דיסק צווארית) דווקא אלא גם בשל שיבושים במערכת השריר-שלד כתוצאה מלחץ, מתח והרגלי חיים לא בריאים. כשמערכת השלד נמצאת בחוסר איזון (תזוזה של חוליות, שרירים קפוצים ונוקשים וכד’) השיבוש עשוי לגרום ללחץ לרקמות הסמוכות ובעיקר – לחץ על עצבים וכלי דם. שחרור של השרירים, הרפיית לחץ בלתי תקין בחוליות עמוד השדרה, טיפול במפרקים נוקשים ואיזון מערכת השריר-שלד באופן כללי יכולים לעזור להתמודד עם כאבי ראש חזקים בצורה בלתי פולשנית ויעילה מאוד.

הרופא הכירופרקט יבצע אבחון של הסיבות לכאבי הראש כולל בחינת בדיקות הדמיה (חשוב להביא אתכם צילומים, בדיקות CT או MRI) ולאחר מכן ימשיך בביצוע מניפולציות עדינות במערכת השלד. הטיפול נמשך בין 10 ל-30 דקות, הוא אינו כואב ומטופלים רבים מדווחים על הקלה מידית. מה אם לא כואב לי הראש בזמן הטיפול? איך הטיפול אמור לעזור לי? הכירופרקטיקה מטפלת במקור הבעיה ולא רק בסימפטומים. הרופא הכירופרקט יקבע תכנית טיפולית לתיקון הבעיה מן השורש ולתחזוקה של בריאות מרבית לכל מטופל באופן אישי.

מה אני יכול לעשות כדי לעזור להפחית את הכאב?

הרופא הכירופרקט ימליץ על דרכים לשמירה על תוצאות הטיפול והפחתת כאב בהתאמה אישית למצבו של כל מטופל והצרכים הספציפיים שלו. ההמלצות יכללו למשל הימנעות מעישון, תנוחת שינה המיטיבה עם הצוואר, תרגילים לשיפור זרימת הדם לראש, פעילות גופנית מתונה, שינויים בתנוחת הישיבה והעבודה, שיפור היציבה הכללית ושינויים בתזונה. אבל הכי חשוב – הקפידו לטפל בעצמכם, שתו הרבה מים, אל תוותרו על שעות שינה מספיקות ואיכותיות, השתדלו להימנע ממשככי כאבים ומתשישות יתר. שמירה על אורח חיים בריא והמלצות הרופא הכירופרקט ישפרו את תהליך הטיפול בכאבי הראש ואף יטיבו עם הבריאות הכללית שלכם.