כאבי גב וצוואר

מספרם של הסובלים מכאבי גב וצוואר בארץ אינו מבוטל – ישנם הסובלים מכאבים אלו מפעם לפעם וישנם הסובלים מידי יום מכאבים בעוצמה משתנה, החל מכאב עמום ומעיק ועד לכאבים חדים וחזקים מאוד המשבשים את שגרת החיים. לרוב, מדובר בבעיות שריר שעוברות מאליהן לאחר כשבועיים. לאומת זאת, רבים עוברים מרופא לרופא ומבדיקה לבדיקה, מטיפול אחד למשנהו אך לא מקבלים הסבר וחשוב מכך, מזור לכאבם. ישנם טיפולים המציעים הקלה מהירה אך זמנית, ישנם טיפולים שלא משנים דבר וישנם גם טיפולים הגורמים לנזק. אמנם רק אחוז נמוך של הפרעות שריר-שלד יהפוך לכרוני אך עבור הסובלים מתופעה זו שגרת החיים מופרת על ידי כאבים חזקים שאינם מרפים. ישנם שלושה מצבים הגורמים לכאבים מסוג זה.

היפומוביליטי – תת ניידות

מפרקי עמוד השדרה מורכבים מחוליות ודיסקים ביניהן. כאשר מפרק מאבד מתנועתו התקינה, הגוף מנסה לשתק אותו על ידי הנחת רקמת פיברוס – חומר הדומה לדבק אשר מקבע את החוליות. על מנת להחזיר למפרק את תנועתו יש לטפל בו ולנייד אותו. ניוד הדיסק יאפשר להחזיר למפרק את תפקודו התקין על ידי שמירה על לחות ועובי הדיסק. במקרים של לחץ על העצבים כתוצאה מפריצת דיסק למשל, ישנה חשיבות גבוהה להחזרת חופש התנועה של המפרק.

היפרמוביליטי – התנוונות הדיסק

ללא טיפול מתאים, לאחר כ-3 חודשים, הדיסק המחבר בין החוליות יתחיל להתנוון ולהתייבש ועשוי אף לאבד מעוביו. בשלב זה המטופל ירגיש כאב עמום. כאשר שתי חוליות מתקבעות, יתר חוליות השדרה ינסו לפצות על אובדן התנועה של החוליות הפגועות – סיבוב וכיפוף מעבר ליכולתן התקינה. כעת המטופל ירגיש כאב חד וברור באזור.

בלט ופריצת דיסק

הדיסק (העשוי מחומר דמוי ג’לטין) עשוי לבלוט מעבר למנח הטבעי שלו בין שתי חוליות. כאשר הדיסק בולט החוצה, או במקרים חמורים יותר פורץ את המעטפת הטבעית שלו, הוא ילחץ על העצבים באזור ויגרום לכאבים עזים. בנוסף לכאב באזור הפריצה המטופל עשוי לחוש כאב מוקרן לגפיים ואפילו איבוד תחושה. כשמדובר בבלט דיסק או פריצת דיסק שחרור המפרק יעזור לפנות מקום לעצבים ויקל על התסמינים.

כאב ראש צוואר

תסמונת כאב מיופסיאל

כאשר שרירי עמוד השדרה מנסים להניע חוליה שאינה חופשית לנוע נוצר לחץ ומתח הגורם לעיוות של השריר. לעיתים, שרירים הנמצאים במצב זה לאורך זמן יגרמו לכאב המדמה פריצת דיסק. מצב זה מכונה תסמונת מיופסיאל. ניתן לדמות זאת לניסיון לפתוח דלת נעולה – לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים נחוש בכאב – השריר, ככל שיתאמץ פשוט אינו יכול להניע את הדלת. מעבר לכך, לאורך זמן המצב ישפיע על כל מערכת השריר-שלד בגוף ויגרום לחוסר איזון ותפקוד לא תקין של דיסקים ושרירים אחרים. התוצאה היא כאבים שקשה לאתר את מקורם. אבחון נכון של הבעיה קריטי על מנת לקבל טיפול מתאים. רק כירופרקט בעל ניסיון וידע מתחום זה יוכל לאבחן נכון את מקור הבעיה ולהבחין בינה לבין פריצת דיסק.