למה יש לנו נימול בידיים?

עקצוץ, נימלול, גלים קטנים של תחושות עדינות ולא ברורות בידיים מכונות נימול – מעיין תחושת נמלים קטנטנות שמטיילות על העור. רובנו מכירים את התחושה כשאנחנו קמים בבוקר ומרגישים נימול קל באחת הידיים בגלל תנוחת שינה לא נוחה. אך ישנם מקרים בהם התחושה מופיעה ספונטנית במהלך היום. למה זה קורה? מהי אותה תחושת נימול ומה מקורה? איך אפשר לטפל בה?

במאמר זה נסקור בקצרה את הסיבות לתחושת נימול בידיים, מתי חשוב לפנות לרופא ומה אפשר לעשות כדי לטפל בתופעה.

נימול בידיים
נימול בידיים וברגליים

מדוע אנו מרגישים נימול בידיים?

גופנו מרושת במערכת כלי דם ועצבים האחראים על תחושות שאנו חשים – קור וחום, מגע, גירוד, כאב וגם – נימול. תחושת נימול בידיים מקורה בשיבוש כלשהו של אחת מהמערכות הללו. מרבית המקרים של נימול או חוסר תחושה בידיים מקורן מפגיעה בעצב ה-Median. מוצאו של העצב בחוליות עמוד השדרה הצווארי, הוא ממשיך דרך הזרועות ומגיע עד לכפות הידיים. לחץ על העצב בגלל בעיות שריר-שלד יכול לגרום לתחושת כאב בזרועות ובידיים. במקרים קלים יותר נחוש נימול.

נימול בידיים כתוצאה מבלט או פריצת דיסק

הדיסקים הן מעיין “כריות” שעשויות מחומר דמוי ג’לטין וממוקמים בין כל שתי חוליות. התפקיד של הדיסקים הוא לשמש כבולמי זעזועים ולאפשר תנועה של החוליות.  ה”כרית” עשויה מנוזל ומעטפת קשיחה. כשהמעטפת נחלשת (בגלל פגעי הגיל או בלאי) החומר הפנימי עלול לבלוט החוצה – מצב זה מכונה בלט דיסק. פריצת דיסק מתרחשת כשה”ג’לטין” פורץ החוצה מבעד למעטפת. שני המצבים גורמים ללחץ על כלי דם ועצבים באזור.

איך פגיעה בחוליות הצוואר והדיסקים משפיעה על כפות הידיים? בקע או פריצת דיסק בעמוד השדרה הצווארי יכולים לגרום לתחושת נימול בידיים (ואפילו לאיבוד תחושה) כשהלחץ מופנה כלפי עצב ה-Median. העצב מתחיל בחוליות העליונות של עמוד השדרה, ממשיך אל הזרועות ומסתיים באצבעות כף היד.

נימול בידיים כתוצאה מהרגלי ישיבה/שכיבה לא נכונים

אורח החיים שלנו משפיע על מערכת השריר-שלד. לפעולות קטנות שנראות חסרות חשיבות באותו הרגע יש אפקט מצטבר. כיפוף הראש קדימה בזמן הקלדה, ישיבה ממושכת בתנוחה המזיקה לצוואר, הרמת משאות כבדים, שינה על כרית גבוהה ואפילו דיבור בטלפון הנייד כשהוא מונח על הכתף ומוחזק על ידי הראש – לכל אלו הפוטנציאל להזיק לשרירי הצוואר ולגרום לתזוזה של החוליות ממקומן הטבעי. אם נוסיף לכך את העובדה ששרירי הצוואר נחלשים עם הגיל והדיסקים המחברים בין החוליות נשחקים, הדרך לפגיעה במיקום חוליות עמוד השדרה הצווארי ברורה. כאשר חוליות הצוואר אינן ממוקמות כראוי עשוי להיווצר לחץ על עצב ה- Median וכמו בפריצת דיסק, לגרום בין השאר לנימול בידיים.

תסמונת התעלה הקרפלית Carpal Tunnel Syndrome

התעלה הקרפלית ממוקמת בבסיס שורש כף היד, גידים ועצבים (כולל עצב ה-Median) עוברים מהזרועות אל כפות היד ומשם לאצבעות. לחץ תדיר המופעל על האזור יכול לגרום להיצרות התעלה הקרפלית. ההיצרות גורמת לפגיעה בעצבים המובילים לכף היד ולאצבעות ולתחושת נימול בידיים (בנוסף להיעדר תחושה ו/או כאב).

נימול כתוצאה מבעיה מערכתית

נימול בידיים יכול להצביע על בעיות מערכתיות כגון סוכרת, טרשת נפוצה, בעיות נירולוגיות ובעיות בכלי דם. במידה ושללתם בעיות במערכת השלד-שריר מומלץ לפנות להמשך בירור רפואי.

כיצד מטפלים בנימול בידיים?

הטיפול בנימול בידיים תלוי בגורם לתופעה:

  • כאשר מדובר בבעיה מערכתית כדוגמת סוכרת, הטיפול בה ישפר ואף יעלים לחלוטין את תחושת הנימול.
  • מחסור בויטמין B12 ניתן להשלמה בקלות על ידי תוספי תזונה (במקרים חריגים ידרשו זריקות להשלמת הויטמין).
  • יתר הסיבות לנימול בידיים ניתנות לטיפול על ידי שינויים קלים באורח החיים (שינוי תנוחת שינה, תרגילים לחיזוק ושחרור שרירי הצוואר, שימוש בכרית שינה נמוכה וכד’).

כשמדובר בפגיעה במערכת השריר-שלד (תזוזות חוליות, בקע או פריצת דיסק) או בתסמונת התעלה הקרפלית טיפול כירופרקטי הוא פתרון אידאלי. הטיפול אינו פולשני וכולל מניפולציות עדינות של עמוד השדרה ומערכת השרירים על מנת לשחרר את הלחץ על העצבים המובילים לידיים.

רוב המטופלים לא חשים כאב, להפך – ישנה תחושת שחרור בזמן ולאחר הטיפול. הכירופרקט עשוי להמליץ על שינויים קלים בתנוחת עבודה (במיוחד מול מחשב), פעילות גופנית ותרגילים לשמירה על הבריאות גם בבית. המלצות אלו יותאמו אישית לכל מטופל לאור מצבו הגופני וניסיונו המקצועי של הכירופרקט.

Picture of ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה ומומלץ מזה 25 שנים, חבר באגודה האמריקאית לכירופרקטיקה, החברה האמריקאית לכאבי ראש וחבר האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

כירופרקט מהו?

ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה בעל ניסיון של 25 שנה.
אין סיבה שתשלימו עם הכאב, השאירו פרטים לשיחת ייעוץ.

פנו אלינו

מאמרים נוספים

השאירו פרטים ליעוץ