למה כואב לנו הגב התחתון?

מקורם של כאבי גב תחתון הוא כמובן – בגב התחתון. עמוד השדרה התחתון ועצמות האגן הם הבסיס של השלד האנושי, הם נושאים במרבית העומס בהליכה וישיבה. ככל שהשנים עוברות, ללא תחזוקה נאותה השרירים ומערכת השלד נחלשים, יוצאים מאיזון ונוטים לתפקד פחות טוב. כאבי גב תחתון הם סימן מובהק לבעיות שריר -שלד באזור זה. אם נוסיף את אורח החיים המודרני (פרטים על ההשפעות המדויקות בהמשך) למעבר השנים והתנוונות טבעית של דיסקים, גידים, שרירים וחוליות הרי שנקבל את הסיבות שבגינן רבים כל כך סובלים מכאבי גב תחתון.

מהן הסיבות נפוצות ביותר לכאבי גב תחתון? מדוע נשים בהריון סובלות מכאבי גב? מה הוא כאב סיאטיקה ואיך מטפלים בכאבי גב תחתון? במאמר זה נענה על שאלות אלו עוד ונסביר כיצד ניתן לטפל בכאבי גב תחתון ללא טיפולים פולשניים, ללא תרופות, בזמן קצר וביעילות רבה.

כאבי גב תחתון בעקבות בעיות דיסק

בעשרות השנים האחרונות אנו עדים למגפה של ממש – יותר ויותר אנשים סובלים מבקע ופריצת דיסק מאי פעם וכאבים במיוחד בגב התחתון. בעיות דיסק לא מבחינות בין נשים לגברים, צעירים ומבוגרים וקיימות בכל שכבות האוכלוסייה. האשם העיקרי הוא אורח החיים המודרני הכולל ישיבה ממושכת מול המחשב והטלוויזיה, נהיגה מרובה, היעדר פעילות גופנית מספקת ובאופן כללי – הזנחת הבריאות ונטייה להשמנת יתר.

בקע ופריצת דיסק מתרחשים כאשר הדיסק המחבר הין חוליות עמוד השדרה נפגע. הדיסק העשוי חומר דמוי ג’לטין ונמצא בתוך מעטפת קשיחה יותר (אך לא בלתי פגיעה). כשהדיסק זז ממקומו או כשהחומר הפנימי פורץ את המעטפת התוצאה היא לחץ על עצבים באזור וכאב. פריצת דיסק מאופיינת בכאב עז, משתק אפילו שקשה מאוד לשכך גם עם משככי כאבים חזקים.

כאבי גב תחתון בהריון

תקופת ההריון כוללת שינויים אדירים בגופה שלך האישה הן פנימיים-הורמונליים והן מבניים-חיצוניים. אחד השינויים המשמעותיים הוא הבטן ההריונית הגדלה. הבטן מושכת את הגוף קדימה ומשנה את נקודות הלחץ על האגן ועמוד השדרה. כאבי גב תחתון בהריון נפוצים במיוחד בשליש האחרון בו מופרש ההורמון רילקסין. תפקידו של רילקסין הוא להרפות את השרירים כהכנה ללידה. אך הוא אינו מבחין בין שריר לשריר ומרפה גם את השרירים שתפקידם לתמוך בגב התחתון. אם נוסיף לכך גם עליה של כ-10 קילוגרמים במשקל הגוף בהריון קל להבין מדוע כל כך הרבה נשים הרות מרגישות כאבי גב עזים בזמן ההריון, במיוחד בגב התחתון.

אישיאס – כאבי סיאטיקה בגב התחתון

עצב השת או בלעז העצב הסיאטי, מתחיל את מסלולו בעמוד השדרה ועובר לפלג הגוף התחתון. מדובר בעצב החיוני להעברת מסרים מן המוח אל הגוף התחתון וכל פגיעה בו עשויה לגרום לכאבים חזקים, נימול, חוסר תחושה ובמקרים קיצוניים אפילו קושי תפקודי משמעותי מאוד. במידה והנכם סובלים מכאבי גב תחתון המלווים בהקרנה לאגן או לרגליים, סביר להניח שעצב הסיאטיקה מעורב. לחץ של דיסק בולט או פרוץ, שרירים נוקשים, עצמות אגן לאחר הריון ולידה, עיסוק בעבודה הדורשת מאמץ גדול מהרגליים והגב – כל אלו עשויים לגרום לתופעת הסיאטיקה.

כאבי גב כתוצאה מתהליך דלקתי סיסטמטי

סיבה נוספת לכאבי גב תחתון היא תופעת לוואי של תהליך דלקתי בעקבות בעיה סיסטמטית. מדובר במצב נדיר יחסית לסיבות האחרות אך בהחלט חשוב לקחת גם אותו בחשבון כאשר בוחנים מדוע כואב לנו הגב. תסמונות כמו מחלה דלקתית של מערכת העיכול, דלקת מפרקים, מחלות אוטואימוניות שונות, מחלה ממארת וכדומה עשויים לגרום לכאבים בגב התחתון.

מה הרפואה יכולה להציע לנו לטיפול בכאבי גב תחתון?

רוב האנשים שסובלים מכאבי גב קלים לא יטרחו לעבור בירור רפואי עד להחמרת הבעיה. כאשר הכאב מפריע לתפקוד היומיומי או הופך בלתי נסבל מגיע השלב בו רובנו נפנה אל אורתופד. הרופא יערוך בדיקה גופנית ובדיקות הדמיה כמו צילום או CT. בהתאם לבעיה יוצעו טיפולים כמו פיזיותרפיה, משככי כאבים, תרופות נוגדות דלקת ובמקרים קיצוניים אפילו ניתוח גב. בעוד שבחלק מהמקרים הרופא אכן יוכל לטפל בבעיה, לרוב מדובר בניהול הכאב בלבד על ידי משככי כאבים או תרופות אנטי דלקתיות. הבעיה היא כמובן ששורש הכאב נותר ללא טיפול אמיתי והוא יחזור ברגע שהתרופות יפסיקו להשפיע (הגוף מתרגל ומסתגל, במיוחד למשככי כאבים). בעוד שכבודה של הרפואה המודרנית בהחלט במקומה מונח, במקרה של כאבי גב האבחנה חשובה מאוד ומדויקת, אך הטיפול נוטה ללקות בחסר במיוחד לטווח הארוך.

כאבי גב תחתון

כיצד כירופרקט מטפל בכאבי גב תחתון?

המטרה של הכירופרקטיקה היא להחזיר לאיזון את מערכת השריר-שלד, להסיר עומסים על השרירים והעצמות ולשחרר חסימות הלוחצות על גידים, כלי דם ועצבים שגורמות לכאב, אי נוחות ונוקשות. במקרה של כאבי גב תחתון, בהתאם לסיבה לכאב הרופא הכירופרקט יוכל להתאים טיפול המשלב מניפולציות של עמוד השדרה על תרגול ביתי ושינויים בשגרת החיים. הכירופרקט יבחן את בדיקות ההדמיה, יעשה בדיקה גופנית מקיפה ויתשאל את המטופל לגבי שגרת חייו.

הטיפול עצמו נמשך בדרך כלל לא יותר מרבע שעה וכולל הזזה עדינה ומדויקת מאוד של חוליות עמוד השדרה התחתון, גפיים ושרירים. הכירופרקט ימליץ על שגרת תרגילים לשמירה על התוצאות החיוביות של הטיפול בין פגישה לפגישה ושינויים באורח החיים כמו פעילות גופנית, שינוי בתנוחת השינה והעבודה וכדומה. מרבית האנשים ירגישו שיפור ניכר כבר לאחר מספר פגישות. הטיפול אינו כואב, נעשה בביגוד מלא בשכיבה, אינו פולשני ואינו כולל תרופות או טיפולים דומים, בעל אחוזי הצלחה מרשימים, מהיר וקל עבור המטופלים. בעזרת טיפול על ידי רופא כירופרקט מומחה בתחומו ניתן לקבל הקלה גדולה מאוד מכאבי הגב, לפתור בעיות שריר ושלד ולחיות ללא חשש מהתקף כאבים המגביל את שגרת החיים.

Picture of ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה ומומלץ מזה 25 שנים, חבר באגודה האמריקאית לכירופרקטיקה, החברה האמריקאית לכאבי ראש וחבר האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

כירופרקט מהו?

ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה בעל ניסיון של 25 שנה.
אין סיבה שתשלימו עם הכאב, השאירו פרטים לשיחת ייעוץ.

פנו אלינו

מאמרים נוספים

השאירו פרטים ליעוץ