סוגי פריצות דיסק בגב – אבחון וטיפול

פריצות דיסק בגב מתרחשות כאשר החלק שבין החוליות נדחק החוצה מעבר לגבולות עמוד השדרה. פריצת דיסק יכולה להיות שינוי במיקום של הכיסוי החיצוני של הדיסק או שינוי במרכז הדיסק אשר יכול להתנפח או לזלוג. חומרת המצב משתנה בהתאם לאבחון כאשר בקע דיסק הוא המצב הפחות חמור, אחריו הבלט דיסק ולבסוף פריצת דיסק. אבחון מדויק של הבעיה הוא קריטי על מנת להתאים את הטיפול.

סוגי פריצות דיסק בגב – אבחון וטיפול
סוגי פריצות דיסק בגב – אבחון וטיפול

סוגי פריצות דיסק בגב

ישנם שני סוגי פריצות דיסק בגב.
באזור עמוד השדרה המותני – שכיח ביותר. לרוב יוצר כאב באזור הגב התחתון אשר מקרין ירך ולעיתים גם מגיע אל כף הרגל. הכאב יכול להיות מלווה בעקצוצים, חוסר תחושה ובכאב המדמה תחושה ש”שורפת”. הכאבים יכולים להיות ברמה מאוד גבוהה עד כי כל תזוזה ולו בסיסית ביותר תגרום להחמרת הכאב. במקרים חמורים, דיסק זו יכולה אף להשפיע על תפקוד המעיים ושלפוחית השתן.

פריצות דיסק בעמוד השדרה הצווארי – מלווה בתחושת כאב אשר מוקרן לרוב לאזור השכמות , הידיים ואף מגיע לכף היד. מטופלים לעיתים מעידים גם עאשר מונע מהם להחזיק חפצים ואף לעשות שימוש בסיסי בידיים. פריצת דיסק באזור הצוואר יכולה לגרום גם למיגרנות, סחרחורות, שיבוש הראייה, קושי בריכוז ועוד.

אבחון פריצות דיסק בגב

כאשר ניגשים לאבחן פריצת דיסק, משתמשים במדידות המבוססת בין השאר על גודל וצורת חומר הדיסק שלא נמצא במקומו. את השינוי במיקום מודדם ביחד להיקף הדיסק כולו. נתון הנמוך מ – 25%, משמעו שמדובר בפריצת דיסק. נתון העולה על 25% , משמעו שמדובר בבלט דיסק. כאשר מדובר בבלט דיסק, לרוב יש חריגה של שלושה מילימטרים או פחות והתסמינים יותר קלים.הכלי הכי יעיל לאבחון פריצות דיסק בגב הוא בדיקת MRI .

בדיקת MRI – פריצות דיסק בגב

כיוון שקיימת התנוונות טבעית של הדיסק אשר מחמירה עם הגיל, הסיכוי למצוא הפרעות בדיסק כאלה ואחרות בבדיקת MRI הוא גבוה. על אף שלעיתים מתקבלות תוצאות עם ממצאים עדינים ולא מהותיים מבחינה קלינית, אנשים רבים בוחרים בטיפולים פולשניים ואף יקרים שהם לא באמת זקוקים להם. כאב גב בשילוב של הפרעת דיסק המופיעה ב MRI היא לא בהכרח אינדקציה שיש קשר בין השניים.רופא מיומן בעל ניסיון יוכל לקבוע האם באמת תוצאות הבדיקה הן שגורמות לתסמינים. תמיד עדיף לקבל חוות דעה שנייה על מנת להיות בטוחים באבחון.סוג בעיית הדיסק אשר יופיע ב MRI לא בהכרח מכתיב את סוג הטיפול הנכון. רופא מקצועי יידע לקרוא את תוצאות ה – MRI , לשלב אותה עם תלונות המטופל, לאבחן במדויק את הבעיה והטיפול.

טיפול בפריצות דיסק

טיפול בכל סוג של פריצת דיסק לרוב מתחלק לשבע אפשרויות אותן ניתן לשלב:

  • כדורים נוגדי דלקת
  • משככי כאבים שיימנעו את עוויתות השרירים
  • פעילות גופנים המשלבת בתוכה מתיחות. לרוב ממליצים להימנע ממנוחה מוחלטת וזאת
    על מנת להימנע מהתנוונות של השרירים.
  • פיזיותרפיה
  • שימוש בטכנקיות הרפיה
  • זריקות סטרואידים
  • ניתוח – מומלץ רק כאשר כל הטיפולים היותר שמרניים נמצאו כלא יעילים לאחר כשישה
    שבועות של טיפול. לרוב נעשה במידה ויש פגיעה עצבית משמעותית או פגיעה בתפקוד
    המוטורי.

לא מעט אנשים סובלים מכאבי גב וצוואר. לרוב אותם אנשים לא יפנו אל כירופרקט , אלא אם כן הכאב נמשך מספק שבועות. התסמינים משתנים בין מטופלים ובחלק מן המקרים יכולים לשבש את שגרת החיים באופן מהותי. פנייה אל הרופא לבירור היא הכרחית ותאפשר להימנע מכאבים מיותרים לאורך זמן. הרופא יבדוק את האפשרות של פריצות דיסק בגב באמצעות כלים שונים וזאת על מנת להתאים טיפול שישפר את איכות החיים.

Picture of ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה ומומלץ מזה 25 שנים, חבר באגודה האמריקאית לכירופרקטיקה, החברה האמריקאית לכאבי ראש וחבר האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

כירופרקט מהו?

ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה בעל ניסיון של 25 שנה.
אין סיבה שתשלימו עם הכאב, השאירו פרטים לשיחת ייעוץ.

פנו אלינו

מאמרים נוספים

השאירו פרטים ליעוץ