פסיה פלנטרית

פסיה פלנטרית היא אחד מהגורמים השכיחים ביותר לכאבים באזור העקב. מדובר בדלקת של רצועה ברקמה הנמצאת בחלק התחתון של כף הרגל ויוצרת את החיבור שבין אצבעות הרגליים לבין עצם העקב. דלקת זו גורמת לתחושת כאב דוקרת שמופיעה לרוב בשעות הבוקר מיד לאחר השינה. לאורך היום, כלל שנוצרת יותר תנועה ברגל, הכאב פוחת אף הוא חוזר לאחר עמידה ממושכת ובמעבר שבין ישיבה לעמידה. דלקת זה שכיחה יותר גם בקרב אנשים עם עודף משקל ומי שמקפידים על שגרת ריצה.

פסיה פלנטרית, מדוע זה קורה?

רצועת הרקמה מחברת כאמור את בסיס האצבעות לעצם העקב, משמשת כבולם זעזועים בזמן ההליכה ותומכת בקשת כף הרגל. כאשר קיים מתח או לחץ באזור, עלולים להיווצר קרעים קטנים ולאורך זמן, המתיחה החוזרת והנשנית עלולה לגרות את האזור ולהחמיר את תחושת הכאב. הדלקת יכולה להתפתח ללא שום סיבה ברורה אך ישנם פרמטרים שמעלים את השכיחות להתפתחות הדלקת. תופעה זו שכיחה יותר בקרב מטופלים בגילאי ארבעים עד שישים ואצל מי שעוסקים בסוגים מסוימים של פעילות גופנית שבמהלכה מופעל לחץ רב על העקב והרקמות כמו ריקוד אירובי או בלט, ריצות למרחקים ארוכים ועוד. אצל מטופלים בעלי מבנה כף רגל מסוים כמו רגליים שטוחות, קשת גבוהה ואף דפוס הליכה לא מאוזן קיימת סבירות גבוהה יותר שתתפתח דלקת. האופן שבו חלוקת המשקל בזמן העמידה יוצרים לחץ נוסף על העקב כמו גם עודף משקל שיוצר מתח באזור. השכיחות להתפתחות הדלקת גבוהה יותר גם בקרב מטופלים שעוסקים במשרות שמצריכות מהם לעמוד במשך זמן רב על משטחים נוקשים כמו מורים או עובדים במפעל של פס ייצור.

טיפול בפסיה פלנטרית באמצעות גלי הלם

טיפול באמצעות גלי הלם אצל כירופרקט מומחה נחשב למאוד יעיל ובמהלכו נשלחים גלי הלם חשמליים לאזור הדלקת בגוף על מנת ליצור מיקרוטראומה שמעוררת את תגובת הריפוי של הגוף. גלי ההלם מסייעים ביצירה של כלי דם חדשים שמובילים יותר דם לאזור הדלקת ומטפלים בה, קצוות העצבים מגורות וכתוצאה מכך תחושת הכאב פוחתת. גלי ההלם עוזרים לפרק הסתיידויות בכף הרגל ומגדילים את יכולת התאים להירפא. טיפול של פסיה פלנטרית באמצעות גלי הלם מהווה פתרון אלטרנטיבי עבור מטופלים שאינם מעוניינים ליטול תרופות באופן קבוע או לעבור טיפול כירורגי פולשני לפתרון הבעיה.

כיצד מתבצע הטיפול?

הטיפול באמצעות גלי הלם מתקיים בקליניקה של הכירופרקט. הטיפול הוא אינו פולשני ומתרחש בצד החיצוני של הגוף. טיפול באמצעות גלי הלם אינו מצריך אשפוז וכאשר הוא מסתיים, המטופל יכול לחזור לשגרת חייו. לרוב, אין צורך לבצע הכנה מיוחדת לפני הטיפול אך המטופל יקבל כדור הרגעה או הרדמה מקומית על מנת למנוע תחושת אי נוחות בזמן הטיפול. לכן מומלץ להגיע עם מלווה לפגישת הטיפול בפסיה פלנטרית באמצעות גלי הלם. במהלך הטיפול, המטופל יתבקש להסיר גרביים ונעליים ולשכב על הבטן, על שולחן מרופד כאשר הרגליים נתמכות על ידי כרית. על העקבים, יימרח ג׳ל אולטרסאונד ולאחר מכן יתבצע שימוש במכשור מיוחד על מנת לשלוח גלי הלם אל העקבים. הפרוצדורה אורכת בין עשר לעשרים דקות עבור כל רגל.  מספר הפגישות הנדרש יהיה בהתאם לחומרת המצב הקיים כאשר לרוב נדרשות עד ארבע פגישות. במהלך הטיפול, המטופל עלול לחוש תחושת אי נוחות כאשר גלי ההלם יחדרו אל העקב אך מדובר בתחושה זמנית שתחלוף מיד בתום הטיפול.

האם הטיפול יעיל?

טיפול בפסיה פלנטרית באמצעות גלי הלם אצל כירופרקט מומחה נחשב למאוד יעיל ובמרבית מן המקרים, המטופלים יחוו הקלה בתחושת הכאב ובסימפטומים ושיפור מהותי באיכות חייהם. הטיפול נחשב למאוד יעיל אך חשוב לדעת שישנם מטופלים שההשפעה של הטיפול תהיה פחות רלוונטית עבורם וגם אם יחושו תחושת שיפור, היא לא תהיה בעוצמה גבוהה. הטיפול באמצעות גלי הלם לפתרון בעיות שונות מאפשר ירידה מהירה בתחושת הכאב והוא נחשב כיום לאחד היעילים בהפחתת התסמינים של פסיה פלנטרית ומהווה תחליף ראוי לאופן שבו היה נהוג לטפל במקרים של פסיה פלנטרית עד כה. יעילות הטיפול והירידה הדרמטית בתחושת הכאב אצל המטופל מאפשרת לו לחזור לתפקוד מלא ומונעת את הצורך בהתערבות כירורגית ונטילת משככי כאבים או כל תרופה אחרת למטרת טיפול בבעיה.

פסיה פלנטרית