גלי הלם לפציעות ספורט

פציעות ספורט מצריכות סוגי טיפולים שונים שיאפשרו למטופל לחזור לשגרת האימונים שלו. בשנים האחרונות טיפול בגלי הלם אקוסטיים הפך להיות פתרון עבור פציעות ספורט והוא מסייע במקרים של הסתיידות רקמות רכות ומעורר את תהליך הריפוי של הגוף על מנת להפחית מתחושת הכאב ולחזור לפעילות גופנית. טיפול בגלי הלם משפר את זרימת הדם ומאיץ את תהליך ההחלמה של פציעות בשרירים, בשלג ובעצמות, בגידים וברצועות. הטיפול מאפשר לספורטאים להימנע מהצורך בטיפולים פולשניים והוא מאפשר חזרה לאימונים תוך זמן קצר.

עבור מי מיועד טיפול בגלי הלם?

הטיפול באמצעות גלי הלם במקרים של פציעות ספורט מתאים למטופלים שסובלים ממצבים שונים ואף ניסו סוגי טיפול אחרים כמו פיזיותרפיה, משככי כאבים ואף מנוחה אך עדיין לא מצאו פתרון למצבם. טיפול בגלי הלם מפחית את רמת הכאב הוא מקדם את תהליך הריפוי במקרים של כאבים בכף הרגל, כאבי ברכיים, כאבי רגליים ופציעות ברכיים, כאבים במרפקים ובכתפיים ועוד. מומלץ לשלב את הטיפול עם תוכנית שיקום שתחזק את הרקמות, תשפר את הסבילות של הגוף לתחושת העומס ותשפר את התנועתיות של המטופל.

איך מתבצע הטיפול?

ומשך הטיפול שיידרש עד להחלמה מלאה. בזמן הפגישה המטופל יעבור תשאול בנוגע לרמות הכאב שהוא חווה וההשפעות של הכאב על התפקוד היומי שלו. לאחר ההסכמה של המטופל לקחת חלק בטיפולים של גלי הלם עבור פציעת הספורט ממנה הוא סובל, ניתן יהיה לעבור לשלב הטיפול בפועל. בזמן שהמטופל נמצא במצב שכיבה, הכירופרקט ימרח ג’ל מיוחד על האזור הפגוע וזאת על מנת לאפשר גישה של גלי ההלם אל הרקמות בצורה יעילה יותר. המכשור שממנו יוצאים גלי ההלם יונח על האזור הכואב וגלי האלה הם יועברו אל הרקמות. טיפול בגלי הלם לרוב לוקח בין חמש לעשר דקות בהתאם לאזור שבו מטפלים. הטיפול עלול להיות מלווה בתחושת אי נוחות שעלולה להגיע עד כדי כאב ולכן חשוב לדווח למטפל על מנת שיוכל לבצע התאמה של עוצמת גלי ההלם.

ההשפעות של הטיפול בגלי הלם

טיפולים בגלי הלם נחשבים למאוד בטוחים כאשר תופעות הלוואי העיקריות הן כאב שמתרחשת בעת מריחה של ג’ל באזור הכואב, גירוי עצבי וגירוי בעור לאחר הטיפול (נפיחות או אדמומיות שחולפת לאחר זמן קצר). מרבית המטופלים מציינים כי הטיפול אינו נעים אך הוא בהחלט נסבל וגורם רק לתחושת אי נוחות. ניתן כאמור להפחית מעוצמת גלי ההלם במידה והמטופל אינו מסוגל לשאת את רמות האנרגיה הגבוהות וישנם מקרים בהם הטיפול לא יספק למטופל את ההקלה שהוא זקוק לה ובמקרים בודדים הטיפול אף עלול להחמיר את הסימפטומים מהם הוא סובל.

למה לצפות לאחר הטיפול?

אין צורך במנוחה לאחר ביצוע טיפול בגלי הלם במקרים של פציעות ספורט. המטופל יכול לעמוד על רגליו ולחזור לשגרת חייו. אם בכל זאת קיימת תחושה של אי נוחות בעקבות הטיפול, ניתן ליטול משככי כאבים אך חשוב להקפיד שלא ליטול כדורים נוגדי דלקת או למרוח קרמים מסוגים שונים על מנת למנוע את האפשרות של הפרעה ועיכוב תהליך ההחלמה. למטופלים שעברו טיפול גלי הלם לפציעות ספורט מומלץ להימנע מפעילות באינטנסיביות גבוהה למשך כיומיים ממועד הטיפול ויש להקפיד על תוכנית השיקום שהותאמה במיוחד למטופל במקביל לביצוע הטיפולים בגלי הלם. לפני כל טיפול, הכירופרקט יבצע הערכה על קצב ההתקדמות של ההחלמה כאשר בתום כל המפגשים יבצעו הערכה מחודשת של רמת הכאב ויכולת התפקוד של המטופל ויסייעו לו לתכנן את השלבים הבאים באופן שבו הוא מתנהל.

יעילות הטיפול של גלי הלם לפציעות ספורט

ישנם מחקרים רבים שמראים שיפור משמעותי ותהליך ריפוי עד החלמה מלאה אצל מטופלים בגילאים שונים שעברו טיפול גלי הלם במקרים של פציעות ספורט. התוצאות וההשפעות של טיפול בגלי הלם הן לא תמיד מיידיות אך ככל שהרקמות הפצועות מחלימות כך ניתן לחוש בשיפור מהותי יותר וקלות בהתנהלות היומיומית. יעילות הטיפול של גלי הלם עולה במיוחד במקרים שבהם המטופל משלב את הטיפולים עם פיזיותרפיה במיוחד כאשר מדובר במקרים של פציעות ספורט. על מנת לייעל את התוצאות של הטיפול, מומלץ למטופל גם להתייעץ עם מומחה שמתמקד בפציעות ספורט שיוכל לנתח את דפוס התנועה שלא בזמן האימונים, ישפר את הטכניקה שלו וימנע פציעות נוספות.

גלי הלם לפציעות ספורט