גלי הלם לפריצת דיסק

עמוד השדרה בנוי מחוליות שביניהן מפרידים דיסקים. הדיסקים מכילים חומר רך דמוי ג’לי וסביבם מעטפת קשיחה יותר. פריצת דיסק היא מצב שבו נוצר קרע במעטפת החיצונית והחומר דולף החוצה. פריצות דיסק יכולות להופיע באזורים שונים בעמוד השדרה אך הן נפוצות באזור הצוואר ובגב התחתון. כתוצאה מפריצת הדיסק יכולה להתפתח תחושת כאב או נימול שמקרינים גם לגפיים. ישנם דרכים שונות לטיפול ואחת מהן היא באמצעות גלי הלם לפריצת דיסק.

פריצת דיסק – מדוע זה קורה?

פריצת דיסק יכולה להתרחש כתוצאה מהתנוונות לאורך השנים או כתוצאה מטראומה. לאורך השנים, הגמישות של הדיסקים פוחתת וקיים סיכון לקרע ומתיחה. הרמה של משאות כבדים תוך שימוש בשרירי הגב במקום בשרירי הרגליים יכולה גם היא לגרום לפריצת דיסק. מטופלים בעלי עודף משקל יכולים לסבול מפריצת דיסק בעקבות הלחץ הנוסף שנוצר על הגב התחתון. עבודה שמצריכה מאמץ פיזי ופעולות חוזרות של הרמה, משיכה או דחיפה גם כן מעלים את הסיכון. עבודה שמצריכה בילוי זמן רב בישיבה (בין אם במשרד, בנהיגה או בכל מסגרת אחרת) יוצרת גם היא לחץ על עמוד השדרה. ישנם מחקרים שגם מראים נטייה גנטית לפיתוח בעיות בעמוד השדרה כמו פריצת דיסק.

סימפטומים של פריצת דיסק

מרבית המקרים של פריצת דיסק מתרחשים כאמור בגב התחתון אך זה יכול לקרות גם באזור הצוואר. הפריצה של הדיסק יוצרת לחץ על העצבים ובהתאם לכך הכאבים מופיעים באותו אזור. במרבית מן המקרים המאובחנים של פריצת דיסק, הכאב והסימפטומים יופיעו וישפיעו רק על צד אחד של הגוף. לא כל מטופל שמאובחן עם פריצת דיסק חווה את הסימפטומים ולעיתים המצב מתגלה במקרה. במצב שבו המטופל כן חווה תסמינים, הם יכולים לכלול:

•           עקצוצים, נימול וחוסר תחושה – מטופלים עם פריצת דיסק פעמים רבות חווים חוסר תחושה או דווקא תחושת עקצוץ באזורים שונים בגוף כתוצאה מפגיעה בעצבים.

•           כאבים בגפיים – כאשר פריצת הדיסק היא בגב התחתון, נוצרת הקרנה של הכאב אל אזור הישבן, הירכיים והשוקיים. הכאב יכול להגיע גם אל כפות הרגליים. מקרים של פריצת דיסק באזור הצוואר לרוב ילוו עם סימפטומים של כאבים בכתפיים ובזרועות. עוצמת הכאב יכולה לעלות בעת מעבר בין תנוחות או אפילו בזמן שיעול או התעטשות. מטופלים לרוב נוטים לתאר את הכאב כתחושה שורפת או צורבת שעוברת בגפיים.

•           חולשה – בעקבות הפגיעה בעצבים, השרירים באזור נחלשים וזה יכול להקשות על היכולת להחזיק או להרים חפצים.

כיצד מאבחנים פריצת דיסק

על מנת לאבחן פריצת דיסק הכירופרקט יבצע בדיקה גופנית כשהמטופל שוכב על מיטה ומניע את רגליו על מנת לזהות את המיקום המדויק שממנו מגיע הכאב. הכירופרקט יבצע גם בדיקה נוירולוגית שתבחן את יכולת ההליכה של המטופל, חוזק שריריו, רגישות ורפלקסים. במידה וקיים חשד לפריצת דיסק, הכירופרקט יבקש מהמטופל לבצע בדיקות הדמיה שונות. צילום רנטגן אינו מאפשר לזהות מקרה של פריצת דיסק אך ניתן באמצעותו לשלול מצבים של גידול, זיהום או התחלה של עקמת. בדיקת CT תאפשר לכירופרקט לראות תמונות חתך של עמוד השדרה והמבנה שלו ולזהות האם מדובר בפריצת דיסק. בדיקת הדמיה נוספת MRI – בדיקה שמתבצעת באמצעות שדות מגנטיים חזקים שמאפשרים ליצור תמונה של המבנה הפנימי של עמוד השדרה. הבדיקה תזה את המיקום המדויק של פריצת הדיסק ואף את העצבים שמושפעים כתוצאה מכך. אפשרות נוספת היא בדיקת מיאלוגרפיה שבה מזריקים צבע אל נוזל עמוד השדרה ובאמצעות בדיקת  CT ניתן לראות האם קיים לחץ על עמוד השדרה או העצבים בעקבות פריצת דיסק.

טיפול בפריצת דיסק באמצעות גלי הלם

קיימים כיום מגוון פתרונות אך טיפול גלי הלם לפריצת דיסק אצל כירופרקט מומחה נחשב לאחד היעילים שמביא לתוצאות הטובות ביותר. הטיפול באמצעות גלי הלם מסייע למטופל בתפקוד היומי ויכול להחזיר לו את הניידות. גלי ההלם מפרקים את רקמת הצלקת באזור הפגוע ומאפשרים לשרירים ולמפרקים לנוע בחופשיות ובטבעיות. פעולת גלי ההלם מעודדת את תהליך הריפוי הטבעי של הגוף ומאפשרת ליצור איזון ביציבה וטונוס השרירים של המטופל. טיפול גלי הלם לפריצת דיסק יכול להיות גם משולב עם הליך שמאפשר להכניס חזרה אל עמוד השדרה חומרים מזינים שזלגו החוצה בעקבות פריצת הדיסק תוך שימוש בדחיסה של עמוד השדרה ומשקל הגוף על אזור הצוואר או הגב התחתון.

גלי הלם לפריצת דיסק