דיקור יבש /מערבי – דיקור תוך שרירי

דיקור יבש הידוע גם כדיקור מערבי או דיקור תוך שרירי הוא כלי טיפולי הנמצא בשימוש ברפואה המערבית. המטרה של הטיפול היא הפחתת כאב, תמיכה בשיקום שריר וטיפול בפציעות. אך מהו דיקור יבש/מערבי וכיצד הוא שונה מדיקור סיני? איך זה עובד ולמי מומלץ טיפול בשיטה?

מהו דיקור יבש/מערבי ואיך זה עובד?

דיקור יבש או דיקור מערבי היא שיטת טיפול להפחתת כאב, טיפול בבעיות שריר ותמיכה בשיקום. בשיטה מוחדרות מחטים קטנות אל נקודות טריגר ונקודות מיופציאליות (במעטפת השריר). נקודות טריגר נוצרות כאשר סיבי השריר הופכים למתוחים ומשפיעים על כלי הדם הקטנים באזור. במצב זה השריר אינו מקבל אספקת דם תקינה ותנועתו מוגבלת או גורמת לכאב. נקודות טריגר נפוצות נמצאות בצוואר, בגב העליון והתחתון, בישבן, בשרירי התאומים והירכיים. על ידי החדרת המחט לנקודות הטריגר ונקודות נוספות בשרירים ניתן לשפר את זרימת הדם לאזור ולעזור לשריר להשתחרר, להשתקם ולהבריא. המנגנון מערב שחרור אנדורפינים, פעולת כיווץ של השריר, פעילות חשמלית תוך שרירית ועצבית ושינויים מכניים בשריר.

מה ההבדל בין דיקור סיני לדיקור יבש/מערבי?

דיקור סיני היא שיטת טיפול מסורתית המתבססת על הרעיון של מרידיאנים – ערוצי אנרגיה. השיטה אינה מוכרת כחלק מהרפואה המודרנית אלא שייכת לתחום הטיפולים האלטרנטיביים. לאומת זאת, דיקור מערבי הוא חלק מהרפואה המערבית ומתבסס על אנטומיה של השריר ונתמך על ידי מחקרים מדעיים רפואיים. בשתי השיטות נעשה שימוש במחטים סטריליות המוחדרות בעזרת לחיצה עדינה. בעוד שדיקור סיני מבוצע על ידי מטפלים אלטרנטיביים, דיקור מערבי מבוצע על ידי פיזיותרפיסטים רופאים, כירופרקטים ואוסטאופתים מוסמכים.

למי מומלץ טיפול בדיקור יבש/מערבי?

דיקור מערבי מומלץ למי שסובל מכאבי שריר או שלד, הוא יעיל לטיפול ותמיכה בשיקום במגוון מצבים למשל:

מהן הטכניקות המשמשות לטיפול בשיטה?

לאחר אבחון ותשאול מקיף, המטפל יבחר את הטכניקה המתאימה ביותר להנחת המחטים. הטיפול עצמנו מבוסס על החדרת מחט דקיקה אל השריר אך ישנן מספר אפשרויות כולל השארת המחט באותה נקודה למשך כ-15 דקות, החדרת המחטים סביב הנקודה או הוצאה מידית של המחט. לכל טכניקה מטרה שונה במקצת והשימוש בטכניקה כזו או אחרת תלוי בשיקול לדעתו המקצועי של המטפל.

איך זה מרגיש? האם הטיפול כואב?

משך הטיפול בדיקור יבש הוא כ-30 דקות או יותר ומשלב גם טיפול פיזי כמו כירופרקטיקה או פיזיותרפיה למשל. הטיפול אינו כואב אך החדרת המחט יכולה להיות מורגשת, במיוחד בנקודות טריגר רגישות במיוחד. כאשר המחט מוחדרת לשריר תיתכן תנועת כיווץ בלתי רצונית, התגובה בהחלט רצויה והיא חלק מטכניקות הטיפול. לאחר הטיפול תיתכן תגובה מידית – הקלה בכאב, שיפור בטווח תנועה וכד’. במשך כ-72 שעות לאחר הטיפול תיתכן רגישות מקומית באזור ואפילו שטף דם מקומי קל אלו יעברו מעצמם ללא כל התערבות.

דיקור יבש/מערבי כחלק מארגז הכלם של הכירופרקט

הטיפול הכירופרקטי מבוסס על איזון מערכת השריר-שלד על ידי מניפולציות מדויקות. הטיפול נעשה על ידי הכירופרקט. אך בנוסף לטיפול עצמו כירופרקטים רבים משלבים גם שיטות נוספות לתמיכה בשיקום מערכת השרירי שלד כמו גלי הלם, תרגילים פיזיותרפיים וגם דיקור מערבי. דיקור מערבי הוא חלק מארגז הכלים של הכירופרקט ומשלב בתהליך הטיפולי הכולל.

דיקור יבש