כאבי גב עליון בהריון - טיפול כירופרקטי בהחלט עוזר

כל אמא יודעת שההיריון הוא התקופה המרגשת והמעצימה ביותר שניתן לחוות. עם זאת, לצד כל ההתרגשות והתחושות החיוביות, זו גם תקופה שמזמנת לאימהות שבדרך לא מעט אתגרים על בסיס יומיומי. אלו ימים מאתגרים שבהם פתאום מופיעות צרבות, בחילות והקאות, שינויים הורמונליים מטרידים את מנוחתה של האם וגם לא מעט בעיות אורתופדיות נגרמות כתוצאה מהשינויים המשמעותיים שהגוף עובר.

אחת הבעיות הנפוצות ביותר בתקופה הזאת היא כמובן כאבים בגב – שיכולים להופיע בגב העליון והתחתון כאחד אך בדרך כלל מורגשים יותר בגב העליון.

אז למה בעצם נוצרים הכאבים האלו דווקא בתקופה הזאת, האם שינויים באורח החיים יעזרו להקל עליהם ומהן הדרכים הכי טובות להיפטר מהם? הנה כל מה שחשוב לדעת כדי לשפר את איכות החיים בתקופה המרגשת הזאת, כדי שתוכלי להתרכז במה שחשוב באמת לקראת הולדת התינוק או התינוקת שלך.

הסיבות לכאבי גב עליון בהריון

כאבי גב בהיריון יכולים להופיע לכל אורכה של התקופה הזאת, אך הם נפוצים בעיקר החל מהשבוע ה-16 והלאה, כלומר הטרימסטר השני להיריון. על פי ההערכות, לא פחות ממחצית מהנשים ההרות צפויות לחוש כאבים כאלו. הכאבים הבולטים יכולים להשפיע על הגב העליון והשכמות, אך נשים רבות חוות גם כאבים בגב התחתון. ישנם גם כאבים נפוצים שיכולים להופיע באזור האגן.

הסיבות המרכזיות לתחושת הכאב כוללות כמובן את השינויים במשקל שמייצרים עומס לא צפוי על הגב. בעבור נשים רבות, הגב בדרך כלל לא נדרש להתמודד עם עומסים כאלה בעבר ולכן השרירים שבו לא מורגלים לתמוך במשקל החדש שהתווסף.

בנוסף, השינויים הפיזיולוגיים גורמים לנשים רבות לשנות את היציבה שלהן כתוצאה משינוי מרכז הכובד של גופן. מצב כזה עלול לגרום לנעילה של חגורת הכתפיים והגב העליון בצורה שמוסיפה מתח רב למערכת החוליות והשלד בגוף האישה.

ולסיום, כולנו יודעים שבהיריון מתרחשים גם שינויים הורמונליים משמעותיים שייעודם הוא להכין את הגוף ללידה. אחד ההורמונים המעורבים בתהליך הזה נקרא “רלקסין” וכפי ששמו מרמז, הוא גורם להרפיית השרירים והרצועות בגופך. בעוד שהפעולה הזאת מסייעת בלידה, היא עלולה להחליש את הגב ולהפוך אותו רגיש ופגיע יותר.

ממה נגרמים כאבים חזקים באמצע הגב שמקרינים לצוואר?

כאב הוא תחושה שמועברת באמצעות זרמים חשמליים מכל איברי הגוף אל המוח. האותות החשמליים האלו עוברים כידוע בעזרתה של מערכת העצבים שלנו שהיא למעשה רשת התקשורת המתקדמת והענפה שממוקמת מתחת לעור של כולנו.

כאבי גב, בייחוד העוצמתיים והמשמעותיים ביותר שבהם, יכולים להיגרם בין היתר ממיקום לא נכון של החוליות בגוף או דלקת שמתפשטת באזור שבו מורגש הכאב. הגורמים לכך יכולים להיות הסיבות שמנינו קודם, או סיבות אחרות שמשתנות מאישה לאישה.

דלקות אי שנוי במנח החוליות יכולים להפעיל לחץ על מערכת העצבים בצורה שתורגש לא רק באזור הכואב – אלא לעיתים גם תקרין לאזורים אחרים בגוף ותיצור אי נוחות, סבל וכאב. כאשר מדובר בכאבים בגב העליון בתקופת ההיריון, האזור הנפוץ ביותר שהכאב יוקרן אליו הוא הצוואר. עם זאת, הוא יכול להקרין גם לשכמות, לכתפיים ולזרועות.

במצב כזה, חשוב מאוד לטפל במקור הכאב כדי להשיג הקלה גם בתחושה הזאת וגם בשורה ארוכה של תסמינים נלווים שיכולים להופיע בעקבותיו אם נתעלם מהבעיה וניתן לה להחמיר.

מה כדאי לעשות כשהכאב מופיע?

ראשית, חשוב לעדכן את הרופא המטפל באשר לכאב, עוצמתו והתדירות שלו. ייתכן כי הרופא יפנה אותך לביצוע צילום CT או רנטגן שיעזור לאתר את מקור הכאב ולהעריך מהי הדרך הנכונה ביותר לטפל בו.

הטיפול בכאבי גב, בטח בתקופה רגישה ומטלטלת כמו היריון, לא כולל ברובם המוחלט של המקרים ניתוח או התערבות רפואית מסוג אחר. מחקרים מצאו כי הדרך היעילה ביותר להקל על הכאב או להיפטר ממנו לחלוטין עוברת דרך שני כלים מרכזיים – טיפול כירופרקטי מקצועי ושיפור בהרגלים ובאיכות החיים. זו מלחמה שמתנהלת בשתי חזיתות וכדי לנצח בה חשוב לדבוק בשני המרכיבים האלו יחד.

המלצות מטופלים

ד”ר כהן פתר לי בטיפול יחיד כאבי גב שסחבתי זמן רב. הראה לי תרגילים מתאימים ובאופן כללי איש עדין ואדיב מאוד.

Michal Chai ‎

הגעתי לד”ר שלמה כהן עקב כאבי גב.והייתי מרוצה מאוד מטיפולו המסור.

דבורה דעוס

איך טיפול כירופרקטי מסייע להקל על כאבי גב בהיריון?

כירופרקטיקה היא מקצוע פרא-רפואי והמומחים שעוסקים בה מכירים את מערכת השלד והעצמות על בוריה ויודעים כיצד לבצע שינויים שיטיבו עם מצבך הרפואי, יקלו על כאבי הגב ויפתרו גם שורה של בעיות נלוות שיכולות להיגרם כתוצאה מהכאבים האלו.

במהלך טיפול כירופרקטי, ד”ר שלמה כהן מפעיל מניפולציות עדינות על מערכת השלד ועמוד השדרה כדי לשחרר מממנה לחצים ולהקל על העומס שהיא מייצרת על מערכת העצבים. הניסיון הרב שצבר בעולם הכירופרקטיקה לימד את ד”ר כהן שרוב הבעיות שנובעות מכאבים כרוניים מושפעות מחסימות שונות במערכת השלד והשדרה. לכן, כשמשחררים את העומס הזה – זה ברוב המקרים מתבטא בהקלה מיידית בתחושות הלא נעימות, בכאב, בתסכול ובחולשה.

לפני הטיפול מתבצע תשאול מעמיק שכל תפקידו הוא לסייע לד”ר כהן לגבש תמונה מקיפה ומדויקת ככל שניתן של מצבך הרפואי. כדי להפוך את התהליך ליעיל ולסייע לשפר סיכויי ההצלחה שלו – חשוב לשתף בשלב הזה בכל מידע שיכול לעזור – לרבות היסטוריה רפואית, מחלות רקע, אשפוזים ועוד. מומלץ להביא לטיפול גם צילומים שעשית בעבר, סיכומי ביקורים אצל רופאים וכל מסמך אחר שיכול לשפוך אור על מצבך הפיזיולוגי.

לאחר מכן יחל השלב המעשי בטיפול שכולל קודם כל בדיקה של השרירים כדי להבין אם הם חלשים, מכווצים או מפעילים לחץ על מערכת העצבים. לסיום תתבצע הפעלה של מניפולציות עדינות על עמוד השדרה ומערכת השלד שכאמור נועדה להפחית את הלחץ שהן מייצרות על עצבים ורקמות אחרות באזור. הטיפול לא צפוי להיות כואב ואת לא אמורה לחוש אי נוחות במהלכו.

מתי להגיע לטיפול כירופרקטי ולמה זה חשוב?

חשוב להבין כי טיפול כירופרקטי אומנם עשוי להיות יעיל בהפגת הכאב – אך לא מדובר בפיתרון קסם שיעבוד בכל מצב. כדי שהטיפול יהיה יעיל – או לכל הפחות כדי לשפר את סיכויי ההצלחה שלו – חשוב לבצע אותו כמה שיותר מהר לאחר הופעת הכאבים המשמעותיים הראשונים. ככל שנקדים לבצע את הטיפול הזה – כך יגברו הסיכויים שהוא יהיה מועיל ויצליח להפיג את הכאב.

שיעורי בית לשיפור תוצאות הטיפול

אחד הדברים החשובים ביותר שיעזרו להפחית את הכאבים הוא כאמור שיפור איכות החיים וביצוע פעולות פשוטות שיעזרו להשיג הקלה. באופן גורף, מומלץ להקפיד על מנוחה בתקופה הזאת, להפחית גורמי סטרס, להשתמש בחגורות אורתופדיות ובתמיכה מתאימה לגב וכן להתאים את תנוחת השינה שתיטיב עם גופך. בנוסף, ניתן להשתמש בכריות חימום או קירור, להקפיד יותר מהרגיל על יציבה נכונה וכן לבצע תרגילים פשוטים שיחזקו את הגב ויקלו על הכאב.

חשוב להבין כי בהקשר הזה אין תרגילים מסוימים שיתאימו לכל הנשים. בתום כל טיפול כירופרקטי, ד”ר שלמה כהן מגבש שורה של המלצות בהתאמה אישית שיעזרו לנצח את הכאב ולשפר את פעילות החוליות והשרירים. מומלץ להיזהר מהמלצות גורפות לתרגילים מהרשת שאמורות להתאים לכולן – ולהקפיד על ביצוע התרגילים שהותאמו לך אישית וימנעו פגיעה נוספת בגופך.

את ההמלצות האלו, לצד השינויים הקטנים אך המשמעותיים באורח החיים – מומלץ מאוד לאמץ בחודשים הקרובים כדי להבטיח שההיריון באמת יהיה התקופה היפה הזאת שתזכרי לטובה עוד שנים ארוכות ותשאיר אותך עם טעם לעוד.

ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה ומומלץ מזה 25 שנים, חבר באגודה האמריקאית לכירופרקטיקה, החברה האמריקאית לכאבי ראש וחבר האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

השאירו פרטים ליעוץ