כאבי גב עליון

לגב העליון (עמוד השדרה החזי, 12 החוליות בין בסיס הצוואר ועד לגבול התחתון של כלוב הצלעות) תפקיד מהותי בייצוב עמוד השדרה והצלעות אשר יחד מגינים על הריאות, הלב ואיברי החזה הפנימיים.
לכן, הוא פחות גמיש מחלקים אחרים בעמוד השדרה ונוטה לסבול פחות מבעיות שלד.

יחד עם זאת, כ-15% מהאנשים יסבלו מכאבי גב עליון בשלב כלשהו בחייהם.
בדרך כלל מדובר במצב זמני שעובר כאשר השרירים חוזרים לאיזון בעקבות מנוחה, אך מה עושים כשהכאבים חוזרים? למה בעצם כואב הגב העליון? יש סיבה לדאגה? איך מטפלים בכאב כרוני בגב העליון והאם ניתן למנוע אותו?

נתחיל עם הבסיס, למה כואב לי הגב?

כאבי גב באופן כללי יכולים להיגרם ממגוון סיבות הקשורות למערכת השריר-שלד בגופנו.
אחת הסיבות הנפוצות ביותר הן בעיות דיסק – בלט/בקע/פריצת דיסק או ניוון הדיסקים המחברים בין חוליות עמוד השדרה.
מדובר בסיבה נפוצה מאוד לכאבים בגב התחתון.
אך הגב העליון, עמוד השדרה החזי, שונה במבנה שלו ופחות רגיש לבעיות דיסק. בגלל המבנה הקשיח שלו, המפרקים שבו נעים פחות ולכן פחות רגישים לבעיות של בקע, בלט או פריצת דיסק.

למרות קשיחותו היחסית, הגב העליון יכול לסבול מטראומה חיצונית (תאונה, נפילה מגובה, חבלה וכד’), דלקות פרקים ושינויים הורמונליים המשפיעים על השרירים (בהמשך). אך הסיבות הנפוצות ביותר לכאבי גב עליון הן החלשות השרירים ועייפות שריר.

שרירים שלא “רגילים” לעבוד נחלשים ומתנוונים. עצם ההחלשות שלהם יכולה לגרום לכאב.
עייפות שרירית בעקבות ביצוע פעולות חזרתיות לאורך זמן או אימוץ השרירים אחרי תקופה ארוכה של מנוחה יכולים לגרום להתכווצות שלהם ולכאב – מה שמכונה בפשטות “גב תפוס”.
אם נוסיף לאלו את העובדה שמרביתנו מבלים שעות על גבי שעות בישיבה מול מחשב, הקלדה, נהיגה, ומאמצים את השרירים שלנו בתנוחות שלא טבעיות להם לא מפתיע שאנשים רבים כל כך מתלוננים על כאבים בגב העליון.

למה מופיעים כאבי גב עליון בהריון?

רוב השיח על כאבי גב בהריון מתמקד באופן לא מפתיע בגב התחתון. בזמן ההריון, השינויים הן במשקל הגוף והן בפיזור שלו, הלחץ על עצמות האגן והבטן הגדלה משפיעים על עמוד השדרה התחתון וגורמים לכאבים באזור.

אך נשים רבות מדווחות דווקא על כאבי גב עליון באמצע הגב סמוך לעמוד השדרה, בצוואר, בשכמות ועד הזרועות.
הסיבה לכך היא השינויים במבנה הגוף בהריון שגורמים לשינויים ביציבה הכללית של הגוף.
בנוסף, בהריון, במיוחד בטריימסטר השלישי ולקראת הלידה מתרחשים שינויים הורמונליים משמעותיים מאוד.
אחד מהשינויים הוא שחרור של ההורמון רילקסין שמטרתו להרפות את השרירים ולהכין את הגוף ללידה הקרבה.
הרפיית השרירים בזמן הלידה היא חיובית כמובן, אך בזמן ההריון היא עלולה לגרום להחלשות השרירים בגב – התוצאה היא כאבי גב עליון וצוואר.

מה לעשות כשמתחיל לכאוב לי הגב? איך להקל על הכאבים?

אם אתם עושים פעילות מאומצת כלשהי ומתחיל לכם כאב בגב העליון זה הזמן למנוחה ומתיחות שריר עדינות.
אם הכאב מופיע בזמן מנוחה זה הזמן לשנות תנוחה ולהזיז מעט את הגוף. אם הכאב ממשיך או מתגבר תוכלו להיעזר בקומפרסים קרים או חמים להקלה מידית.

תוכלו לנסות גם מכשירי עיסוי, משחות מקררות או מחממות ומקלחת חמה לשחרור שרירים מכווצים ותפוסים ולהקלה גם על על כאבי גב וחזה וכאבי צוואר המתלווים לכאבי גב עליון. 

המלצות מטופלים

ד”ר כהן שלום. בזכותך אני לא סובלת מכאבי גב והולכת ישר. המון תודה!

אוקסנה מושקוביץ

רוצה להודות לד”ר שלומי כהן על שסן הטיפולים שלו. פניתי אליו עם כאבי גב והרגשתי הקלה כבר מהטיפול הראשון. מתכוונת להמשיך בטיפולים איתו. רופא מקצועי עם נתינת יחס מתאים למטופל ואמפתי. ממליצה בחום!

אלה מלכין

מתי כאבי גב עליון מצדיקים פניה לרופא?

ישנם מספר מצבים בריאותיים שלא קשורים למערכת השריר-שלד ויכולים לגרום לכאבי גב עליון חזקים כמו למשל בעיות לב (מאפיין במיוחד כאבי גב עליון צד שמאל), מחלת כליות ואבנים בכליות, בעיות של מערכת העיכול העליונה (מאפיינים כאבי גב עליון באמצע) והפרעות סיסטמטיות כמו דלקת פרקים או פיברומיאלגיה.

חשוב לדווח לרופא המשפחה אם מדובר בכאב חזק, במיוחד כאב ממוקד שאינו מרפה ולו כדי לשלול מצבים בריאותיים מורכבים.
יש לפנות מיד לרופא אם מדובר בכאב שלא מפסיק גם אחרי טיפולים שמרניים או מתגבר, מלווה בחום ו/או איבוד תחושה.
כמובן שרוב המקרים של כאבי גב עליון כן קשורים למערכת השריר-שלד ולא דורשים התערבות רפואית.

האם אפשר למנוע כאבי גב עליון? איך שינויים באורח החיים יעזרו לכאבי הגב שלי?

מניעת הכאבים תלויה בסיבה שלהם – אם הסיבה היא בעיה כרונית מערכתית כמובן שיש לטפל בשורש הבעיה. אם מדובר בשינויים במערכת השריר-שלד בעקבות הגיל, חבלה או טראומה, הריון ולידה, אימוץ יתר של השריר או ניוון שלו שינויים באורח החיים יכולים לעשות פלאים.

תרגילים לשמירה על גמישות השרירים, פעילות גופנית מתונה על בסיס קבוע, שמירה על משקל גוף תקין, שתיית מים מרובה ומודעות לדרך בה אנחנו יושבים, עובדים, נוהגים ובאופן כללי ליציבה שלנו יעזרו למנוע את הופעתם של כאבי גב עליון וחזה, כאבי גב תחתון וכאבי צוואר.

איך כירופרקט יכול לעזור? מה קורה בזמן הטיפול?

המטרה של טיפול כירופרקטי היא לשחרר לחצים על הרקמות הרכות והעצבים שנוצרים בגלל בעיות שריר-שלד.
הטיפול אינו כואב, אינו פולשני, נמשך כ-15 עד 30 ד’, נעשה בשכיבה או ישיבה ולא דורש הכנות מיוחדות.
בידיו של כירופרקט מקצועי ועם ניסיון, אפשר לא רק לקבל הקלה בכאב אלא גם לתקן בעיות שריר-שלד שגורמות לכאבים כרוניים.

לפני הטיפול הרופא הכירופרקט יאבחן את מקור הבעיה – האם מדובר בשריר תפוס בגב? האם מדובר דווקא בשרירים רפויים מידי וחלשים? האם ישנו לחץ בעקבות מתח שרירי על רקמות סמוכות? לאחר האבחון הרופא הכירופרקט יבצע מניפולציות עדינות בעמוד השדרה שמטרתן לשפר את זרימת הדם באזור ולהחזיר את עמוד השדרה לאיזון.

לפעמים ידרשו כמה מפגשים עד לשיפור משמעותי ולעיתים טיפול יחיד יספיק. אחרי הטיפול, הכירופרקט המומחה יתאים לכל מטופל תכנית לשמירה על תוצאות הטיפול שתכלול גם תרגילים שיש לבצע וגם יבחן יחד איתו את אורחות חייו והיכן ניתן לבצע שינויים שיקלו על הלחץ והמתח בגב כדי למנוע את חזרת הכאב.

ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה ומומלץ מזה 25 שנים, חבר באגודה האמריקאית לכירופרקטיקה, החברה האמריקאית לכאבי ראש וחבר האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

השאירו פרטים ליעוץ