כאבים בעצם הזנב בהריון

עצם הזנב היא העצם הזעירה ביותר שנמצאת בתחתית עמוד השדרה. העצם היא מעין זנב שצומח אצל העובר בשבועות הראשונים של ההיריון ונעלם בערך בשבוע השמיני של ההיריון. על אף גודלה הקטן של העצם, היא מהווה גורם להופעה של כאבים בדרגות שונות באזור האגן, הגב התחתון וגם בירכיים במהלך תקופה ההיריון, בלידה ואחריה.

מהי עצם הזנב?

עצם הזנב היא עצם זעירה שמצטרפת אל עצמות האגן בקצה התחתון של עמוד השדרה. החיבור שנתמך על ידי חמש רצועות נקרא סימפיזה הסקרוקוקציגיאלית. עצם הזנב מחוברת גם לרצועת האורך הקדמית ולרצועת עמוד השדרה. כל הרצועות הללו עוברות לאורך עמוד השדרה ומגיעות עד לבסיס הצוואר והקרקפת. מרבית התנועות שאנו עושים אינן מלוות בכאב בגלל הגמישות של אותם חיבורים. למרות שמדובר בעצם מאוד קטנה, מחוברים אליה לא מעט שרירים קטנים שהופכים אותה לחלק מהותי מהתזוזה של הגוף. בצד האחורי של הגוף, העצם מתחברת לשריר גדול ומהותי שמסייע לפעילות הירך והוא נקרא שריר ה – .gluteus maximus בצד הקדמי של הגוף, העצם מתחברת לעשרה שרירים (חמישה מכל צד) ואלה תומכים ברצפת האגן האחורית. החיבור לרצפת האגן הוא שונה בין גברים ונשים כאשר אצל גברים הוא מכוון קדימה ואצל נשים כלפי מטה – מבנה זה מסייע לנשים בזמן הלידה כיוון שהוא יוצר מרחב גדול יותר עבור התינוק.

מה החשיבות של עצם הזנב?

עצם הזנב היא מאוד חשובה כיוון שהיא מהווה מערכת שתומכת ביציבות של הגוף. היא יוצרת איזון ויציבות ומסייעת בחלוקת משקל הגוף. עצם הזנב גם עוזרת לנו לעבור בקלות מתנוחת עמידה לישיבה. כיוון שהעצם מחוברת לשרירי רצפת האגן היא מהווה גורם מרכזי שמשפיע על יציבות וחוזק רצפת האגן. היא תומכת בתנועת פי הטבעת, מקלה על תנועות המעיים, תומכת באזור הנרתיק ועוזרת לנו בהליכה ובזמן ריצה.

כאבים בעצם הזנב בזמן ההיריון

הופעה של כאב בעצם הזנב היא שכיחה יותר באופן ניכר אצל נשים ביחס לגברים. הופעת הכאב יכולה להיות תוך כדי ההיריון, בזמן הלידה ואחריה. הסיבות העיקריות להופעה של כאבים בעצם הזנב בזמן ההיריון כוללות שינויים בגוף בזמן ההיריון, המיקום של התינוק, תפקוד רצפת האגן והרגלים לא בריאים כתוצאה מהמבנה הפיזי שמשתנה במהלך ההיריון. גוף האישה עובר לא מעט שינויים במהלך ההיריון ומרבית הנשים מעידות על שינוי בעקומת הגב התחתון. השינוי במרכז הכובד ואובדן כוח הליבה במהלך ההיריון הם בלתי נמנעים כיוון ששרירי הבטן נמתחים בצורה נרחבת על מנת לפנות מקום לתינוק. המיקום של התינוק גם הוא יכול לגרום לכאבים ותחושת אי נוחות במקרים שבהם ראש התינוק דוחף את עצם הזנב. חולשה או עווית ברצפת האגן יכולה אף היא לגרום לתחושת כאב כיוון שהמשמעות היא ששרירי עצם הזנב אינם עובדים בשיתוף פעולה אחד עם השני. במקרים אלה חשוב לראות מומחה ברצפת אגן שיידע לאבחן את הבעיה ולתת מגוון פתרונות שיוכלו לסייע בהקלה על הכאבים. ההרגלים שנוצרים בזמן ההיריון גם הם מהווים סיבה לכאב. בגלל השינוי הפיזי שהגוף עובר, נשים רבות נוטות לשבת למשל כשהן מגלגלות את האגן לאחור ואז הישיבה לא זקופה ומתבצעת באופן ישיר על עצם הזנב. העמידה גם היא מושפעת כיוון שהבטן מושכת קדימה ועמוד השדרה אינו ישר.

כאבי עצם הזנב בשלב הלידה ואחריה

כאבים בעצם הזנב יכולים להופיע לאחר הלידה בין אם מדובר בלידה רגילה או בניתוח קיסרי כיוון שרצפת האגן מושפעת מהתהליך. הכאבים יכולים להופיע גם בזמן הלידה כיוון שאחד השרירים אשר מתחברים לעצם הזנב יכול לחוות מתיחה והתרחבות יתר והוא קשור באופן ישיר לצניחה של איברי האגן. השריר עדיין יכול לתפקד אך המתיחה שלו לעיתים מגיעה לכחמישים אחוז יותר מכפי שהיה לפני הלידה. כיוון שבמהלך הלידה, הנרתיק, הרצועות והשרירים צריכים להימתח על מנת ליצור מרווח בתעלת הלידה שממנה התינוק ייצא, היציבות הגב התחתון מתערערת וכל האזור עובר מתיחה. פתיחת האגן היא חיונית עבור תהליך הלידה אך היא עלולה לגרום לכאבים במידה והיא אינה נעשית בצורה מאוזנת או שהיא מתוחה יתר על המידה. נשים שעוברות ניתוח קיסרי גם כן יכולות לחוות כאבים בעצם הזנב לאחר הלידה. כאבים אשר קשורים להידבקות רקמות צלקת לאחר הלידה הן שכיחות והמשיכה של אותן רקמות יכולה להיות נרחבת ולגרום לכאבים בגב העליון, התחתון, בירכיים ובאזור עצם הזנב.

כאבים בעצם הזנב בהריון

כיצד מטפלים בכאבי עצם הזנב בזמן היריון?

לכל מקרה של כאבים בעצם הזנב בהריון טיפול מסוג שונה שיכול להקל על המטופלת. טיפולי שיאצו, דיקור ואף טיפולים אצל כירופרקט יכולים להקל באופן משמעותי על הכאבים. כיוון שהכאבים בעצם הזנב קשורים להתקשחויות של השרירים, הרצועות והגידים, טיפולים אלה יכולים להפחית את הכאב דרך שיקום התנועה הטבעית של השרירים. אימוני רצפת האגן גם הם יכולים לסייע בהקלה על הכאב כיוון שהם תורמים ליציבות האגן ויוצרים תיאום בין שני הצדדים. שינוי ההרגלים כתוצאה מההיריון (פעולה שמצריכה רק מודעות של המטופלות לאופן שבו הן מבצעות פעולות יומיומיות) יכול גם הוא להפחית מעוצמת הכאב. לפעמים שינויים קלים ביותר כמו האופן שבו קמים מהמיטה, מתיישבים על האסלה, נעמדים לאחר ישיבה ומתכופפים על מנת להרים חפץ כלשהו יכולים לעזור. ישנם תרגילי נשימה שגם ניתן לבצע תוך יצירת לחץ תוך בטני מתון שיתמוך בשאר הגוף. בכל פעם שאנו לוקחים נשימה, שרירי הגב, הבטן ואף רצפת האגן צריכים לנוע יחד איתנו בעדינות כלפי מטה והחוצה. תרגילים נוספים שמקלים על כאבים בעצם הזנב בזמן ההיריון וקשורים לחיזוק של שריר ה – gluteus maximus כוללים קפיצות רוחביות, סקוואטים על רגל אחת, קפיצות מדרגה ועוד.

Picture of ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה ומומלץ מזה 25 שנים, חבר באגודה האמריקאית לכירופרקטיקה, החברה האמריקאית לכאבי ראש וחבר האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

כירופרקט מהו?

ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה בעל ניסיון של 25 שנה.
אין סיבה שתשלימו עם הכאב, השאירו פרטים לשיחת ייעוץ.

פנו אלינו

מאמרים נוספים

השאירו פרטים ליעוץ