כאב גב מקרין לרגל

כאבי גב הם מצב שכיח שאנשים רבים חווים. כאבים בגב שמקרינים לרגליים יכולים להשפיע באותה מידה על נשים וגברים כאשר עוצמת הכאב בשלב ההתחלתי היא לרוב קלה ויכולה להגיע עד לרמות מאוד גבוהות שמצריכות טיפול רפואי. כאי גב עם הקרנה לרגליים יכולים להיגרם בגלל מגוון סיבות כמו מתיחה בשריר או אף סיבות חמורות יותר כמו פריצת דיסק. התסמינים המתלווים לכאבי גב יכולים להיות גם תחושת צריבה לאורך הרגליים, תחושת עקצוץ, רגישות בעת מגי ואף מגבלה בניידות.

מהן הסיבות לכאבי גב שמקרינים לרגל?

כאבי סיאטיקה

סיאטיקה הם כאבים עצביים שנוצרים כתוצאה מטראומה וגירוי של העצב הסיאטי שמתחיל באזור הישבן ויורד ומגיע לברך. העצב הסיאטי הוא ארוך ועבה ומתחלק לחמישה שורשי עצבים – שלושה בחלק התחתון של עמוד השדרה (עצם הזנב) ושניים באזור הגב התחתון (עמוד השדרה המותני). חמשת העצבים יוצרים עצב סיאטי בשני צידי הגוף אשר עובר דרך הירכיים, הישבן, לאורך הרגל ועד לברך. מתחת לברך העצב הסיאטי מסתעף ואז ישנם עצבים שיורדים לאורך הרגל עד לבהונות. פגיעה בעצב הסיאטי היא לא שכיחה אך קשר מדברים על כאבי סיאטיקה מתארים כאב שמתחיל באזור הגב התחתון ומקרין לכל אורך הרגל. הכאב יכול לנבוע מפגיעה בעצב כמו גירוי, דחיסה או דלקת בעצב באזור הגב התחתון. הכאב מופיע ברמות שונות מקל לחמור מאוד והוא נע בין האזורים השונים שבהם העצב ממוקם. המשמעות היא שהכאב יכול להתחיל בגב התחתון ולנוע לאורך הישבן והירכיים ולהקרין לרגליים. כאבי סיאטיקה יכולים גם לגרום לחולשה או לחוסר תחושה ברגליים ואף לתחושות עקצוץ וצריבה שמגיעות לכף הרגל והבהונות. תסמינים של כאבי סיאטיקה יכולים להיות כאמור כאב שמקרין מאזור עמוד השדרה התחתון אל הרגל, כאב חד לאורך העצב, חולשה בשרירים, תחושת צריכה ומקרים חמורים ומורכבים אף בעיות שקשורות לתפקוד שלפוחית השתן והמעיים. הטיפול בכאבי סיאטיקה הוא מגוון ועבודה של שיפור היציבה והתמדה בפעילות גופנית יכולים להקל על התסמינים. במקרים שבהם המטופל אינו חש בהקלה, הרופא המטפל יכול לרשום תרופות נוגדי דלקת או מרפי שרירים על מנת להפחית את הכאב ותחושת האי נוחות שלעיתים מגבילים את המטופל מלנהל שגרת חיים תקינה. במקרים יותר חמורים, הרופא יכול גם לבצע הזרקה של סטרואידים מסביב לעצב הסיאטי על מנת להקל על תחושת הכאב. כאשר כל הטיפולים הללו לא עוזרים, נשקלת האפשרות של הליך כירורגי לפתרון הבעיה.

פריצת דיסק מותני

פריצת דיסק שנוצרת באזור הגב התחתון אשר נקראת פריצת דיסק מותני מתרחשת במקרים שבהם החומר דמוי ג’לי שקיים בין הדיסקים יוצא החוצה אל עמוד השדרה בגלל קרע או שחיקה. פרימת הדיסק יוצרת לחץ על העצבים בעמוד השדרה וכתוצאה מכך יכולים להופיע כאבים, חולשה ולעיתים אף חוסר תחושה באזור הגב (עם הקרנה לרגליים). פריצת דיסק מותני מלווה בתסמינים נוספים הכוללים כאבי גב מתמשכים שמחמירים כאשר המטופל עומד, משתעל או מתעטש, חולשה בשרירי הרגליים, דחיסה בעמוד השדרה, עוויתות בגב, חוסר תחושה ברגליים ובכפות הרגליים ופגיעה ברפלקסים שבברך ובקרסול. הטיפולים במקרה של פריצת דיסק מותני נקבעים בהתאם לחומרת הפגיעה כאשר במקרים קלים יותר, ההמלצה שניתנת על ידי הרופא למטופל תהיה מנוחה, משככי כאבים, כירופרקטיקה וטיפולים אלטרנטיביים (כמו דיקור או שיאצו). במקרים חמורים יותר, הרופא יכול להמליץ על הליך כירורגי שיטפל בפריצת הדיסק.

תסמונת פיריפורמיס

הפיריפורמיס הוא שריר יחסית קטן דמוי רצועה שנמצא בחלק העליון של מפרק הירך והוא מסייע ביציבות של מפרק הירך ומאפשר לנו להרים ולסובב אותה הרחק מהגוף. תסמונת פיריפורמיס היא הפרעה נוירולוגית שגורמת לשריר הפיריפורמיס לדחוס את העצב הסיאטי. במקרים אלה יופיעו תסמינים הכוללים הקרנה של הכאב מאזור הגב התחתון אל הרגל התחתונה, תחושת עקצוץ וחוסר תחושה באזור הישבן. הטיפוח במקרה של תסמונת פיריפורמיס כולל נטילת משככי כאבים והימנעות ממנחים מסוימים שגורמים לכאב וביצוע פעילות גופנית מאומצת. כאשר מטופל מאובחן עם תסמונת פיריפורמיס, הרופא יכול להמליץ על מנוחה, פיזיותרפיה וקומפרסים חמים וקרים וכאשר אפשרויות אלה לא מקלות על תחושת הכאב של המטופל, נבדקת האפשרות של ניתוח.

ארכנואידיטיס

הארכנואיד הוא קרום שמגן על העצבים בחוט השדרה וכאשר נוצרת דלקת או גירוי של הארכנואיד, תחושת כאב עלולה להתעורר. מטופלים שמאובחנים עם ארכנואידיטיס חווים כאבים בגב התחתון שמקרינים לרגליים. תסמינים נוספים כוללים חוסר תחושה ועקצוץ בכפות הרגליים, התכווצויות שרירים, עוויתות ותפקוד לקוי של שלפוחית השתן והמעיים. הטיפול במקרים של ארכנואידיטיס הוא בעיקר באמצעות משככי כאבים, פיזיותרפיה ופעילות גופנית. לא ניתן לפתור מצב זה באמצעות הליך כירורגי כיוון שהניתוח עלולה לעלות את הסיכון להיווצרות של רקמת צלקת.

כאב גב מקרין לרגל

טיפול בכאבי גב תחתון שמקרינים לרגליים

על מנת להתאים טיפול למקרים שבהם מטופל מתלונן על כאבי גב שמקרינים לרגליים, הרופא מבצע בדיקה פיזית ובוחן תוצאות של מספר בדיקות כמו צילום רנטגן, MRI ועוד על מנת לשלול מצבים רפואיים רציניים שמצריכים התערבות רפואית. בשלב הראשוני ההמלצה היא על כמה ימי מנוחה, קומפרסים חמים וקרים, משככי כאבים, פעילות גופנית, פיזיותרפיה ומתיחות. כאשר אפשרויות אלה אינן מקלות על המטופל, ניתן לשלב סוגי טיפולים לא כירורגיים נוספים על מנת להפחית ברמת הכאב שתאפשר למטופל להתנהל בצורה תקינה בחיי היום יום. ניתוחים כמו כריתת דיסק (שבאמצעותו מפרקים את שק עמוד השדרה או עצבים בודדים של עמוד השדרה) או ניתוח למינקטומי לא תמיד מסייעים להפחתה ברמת הכאב. כאשר מדובר בכאבי גב תחתון כרוניים שמקרינים לאזור הרגליים ושלא מגיבים לטיפולים סטנדרטיים, מתבצעות עוד בדיקות והערכה נוספת באמצעות דיסקוגרפיה (שבוחנת האם הדיסקים הם המקור לכאב) ואז נבחנות אפשרויות טיפול נוספות והליכים כירורגיים.