פריצת דיסק מותנית

דיסקים שנמצאים בעמוד השדרה משמשים כבולמי זעזועים שמונעים נזק לחוליות שבגב. הדיסקים תומכים בגוף ומאפשרים לו גמישות ותנועתיות בטווח רחב. כאשר קיימת פריצה בדיסק והחלק הפנימי שלו דולף החוצה התוצאה יכולה להיות הופכה של כאב ותסמינים נוספים שיחלו באזור הגב ויכולים להגיע עד לכף הרגל. התסמינים של פריצת דיסק מותנית לרוב מופיעים מבלי סימנים מקדימים והם יכולים להתרחש בזמן ניסיון להרים משא כבד או תנועה סיבובית שיצרה לחץ על הדיסקים ועמוד השדרה. פריצת דיסק מותנית היא בעיה שכיחה לרוב מופיעה אצל אנשים בגילאי שלושים ועד חמישים וניתן לאבחן אותה בקלות.

איך נוצרת פריצת דיסק מותנית?

עמוד השדרה בנוי מחוליות ומעין טבעות שנמצאות בין כל חוליה. טבעות אלה נקראות דיסקים והם מכילים חומר דמוי ג’ל שאובד לאורך השנים וגורם להם להיות פחות גמישים. כתוצאה מכך, הדיסקים הופכים להיות נוקשים ושטוחים יותר ובמידה ומופעל לחץ על עמוד השדרה, הדיסק עלול לבלוט החוצה. הלחץ לעיתים גורם גם לדיסק להיקרע או להיסדק וכאשר מדובר בדיסקים שנמצאים בגב התחתון, באזור עמוד השדרה המותני, הבליטה של הדיסק יוצרת לחץ ודוחפת את עצב עמוד השדרה. התוצאה של הלחץ שנוצר היא תחושת כאב באזור הגב, הישבן והקרנה לאורך הרגל. מטופל שמגיע אל רופא למטרת בדיקה שתאשר לזהות את הסיבה כאב עובר מספר בדיקות כולל צילום רנטגן או MRI על מנת שניתן יהיה לאבחן במדויק את פריצת הדיסק המותנית. לאחר האבחון, ניתן לבנות תוכנית טיפול שתתאים לאופי הבעיה ותאפשר את שיכוך הכאב.

תסמינים של פריצת דיסק מותנית

תסמינים של פריצת דיסק מותנית משתנים בין מטופלים הם נעים מכאב קל באזור הגב והישבן ועד לחור תחושה ונימול בגפיים. פריצת דיסק מותנית לרוב מלווה בכאבים ברגליים שמגיעים מאזור הגב התחתון. כאבי סיאטיקה עלולים להופיע ואז הכאב מקרין לכל אורך הרגל ויכול להגיע עד לכף הרגל. הכאב יכול לבוא לידי ביטוי גם בעצבים ואז התחושה תהיה כמעין צריבה או כאב חד  שמחריף בזמן ישיבה ועמידה לכל אורך הרגל. מיקום התסמינים משתנה בהתאם למיקום של פריצת הדיסק וחומרת המצב כאשר במרבית מן המקרים הכאב יופיע רק בצד אחד של הגוף בין אם מדובר בגב התחתון, ישבן, השוק והירך, כפות הרגליים ובחלק הקדמי או האחורי של הירך. פריצת דיסק מותנית יכולה לגרום גם להופעה של תסמינים נוירולוגיים כמו תחושת נימול, תחושת מחטים ועקצוצים בכפות הרגליים, בהונות או לאורך הרגל. יכול להיות גם קושי בהרמה של כף הרגל בזמן ההליכה או העמידה ואף חוסר יכולת להפעיל משקל על הרגל בעקבות פגיעה נוירולוגית.

כאבים בגב התחתון בעקבות פריצת דיסק מותנית

כאבים בגב התחתון יכולים להופיע במקרים של פריצת דיסק מותנית – הכאב יכול להיות עמום או דווקא לגרום לנוקשות באזור. התכווצויות במקום גם כן יכולות להתרחש כאשר לרוב ניתן להקל על הכאב באמצעות מנוחה ושכיבה על הגב כאשר מונחת כרית מתחת לברכיים שמורידה את הלחץ מהגב. הכאב יכול להחמיר בעת התנועה בין אם מדובר בעמידה או ישיבה ממושכת ולעיתים אף לאחר הליכה יחסית קצרה. הכאב יכול להחמיר גם בעת ניסיון להתכופף קדימה בין אם בזמן ישיבה או עמידה ולהקרין לכל אורך הרגל.

פריצת דיסק מותנית

הליך כירורגי לפתרון פריצת דיסק מותנית

כאשר כאבים ותסמינים של פריצת דיסק מותנית נמשכים זמן רב ופתרונות כמו משככי כאבים, טיפולים אלטרנטיביים (דיקור או שיאצו) או פיזיותרפיה אינם מועילים, נשקלת האפשרות של ניתוח. פריצת דיסק מותנית היא אחת הסיבות השכיחות לביצוע ניתוחים בעמוד השדרה אצל אנשים מבוגרים והיא מבוצעת במקרים קשים כאשר קיימים כאבים חזקים שלא מאפשרים לשמור על תפקוד יומי ברמה סבירה, מתחילים להופיע תסמינים נוירולוגיים כמו חוסר תחושה או נימול ברגליים או קיים אובדן ביכולת לשלוט בתפקוד המעיים ובשלפוחית השתן. האפשרות של הליך כירורגי היא תמיד מוצא אחרון ומנסים למצות עד כמה שניתן אפשרויות אחרות כיוון שבכל ניתוח (ובמיוחד ניתוח שמבוצע בגב) קיימים סיכונים והשלכות ארוכות טווח. במרבית מן המקרים, כאשר מאובחן מקרה של פריצת דיסק מותנית, ניתנת הנחיה לנסות טיפולים לא כירורגיים במשך כשישה שבועות ובמידה ואין שיפור, עוברים לאפשרות של ניתוח.

ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה ומומלץ מזה 25 שנים, חבר באגודה האמריקאית לכירופרקטיקה, החברה האמריקאית לכאבי ראש וחבר האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

כירופרקט מהו?

ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה בעל ניסיון של 25 שנה.
אין סיבה שתשלימו עם הכאב, השאירו פרטים לשיחת ייעוץ.

פנו אלינו

מאמרים נוספים

השאירו פרטים ליעוץ