כאבי אישיאס (סיאטיקה)

בישראל, כשאנשים סובלים מכאבים משמעותיים באזור האגן או מכאבים בגב התחתון שמקרינים לרגליים – מתייחסים לתופעה ככאבי אשיאס. חשוב להבין כי זהו מונח לא מדויק וההגדרה הנכונה של המצב הרפואי הזה היא סיאטיקה. אלו כאבים משמעותיים שנובעים מלחץ שמופעל על העצבים באזור האגן בגוף האנושי.

התופעה יכולה לגרום לאי נוחות רבה, לכאבים כרוניים וגם לקשיים משמעותיים בתפקוד. אנשים רבים חיים עם הכאב הזה מתוך אמונה שאין יותר מדי מה לעשות כדי להפיג אותו – אך למעשה יש הרבה פעולות שניתן לעשות כדי להקל עליו ואפילו להעלים אותו לחלוטין.

כדי לעשות זאת, ראשית נכיר את התופעה הזאת, נבין מה זה בדיוק סיאטיקה או אשיאס, מדוע זה קורה ומהם הטיפולים היעילים ביותר להתגברות על הבעיה.

סיאטיקה (כאבי אשיאס): למה זה קורה?

כאמור, שמה המקצועי של התופעה הזאת הוא סיאטיקה אך בישראל היא ידועה יותר בשפת העם כ”כאבי אשיאס”. זוהי תופעה שבאה לידי ביטוי בכאב משמעותי בגב התחתון שיכול להקרין גם לאזורים שונים ברגל או באגן. התופעה נפוצה מאוד אצל אנשים שנוטים להרים משאות כבדים ויכולה להתפתח בהדרגה או להופיע כהתקף חד ופתאומי שאנשים מתארים כמו תחושה ש”יורים בך”.

לעיתים הכאב יופיע לבדו בעוצמות שונות, אולם לעיתים הוא יהיה כרוך גם בתופעות לוואי נוספות כמו לדוגמה נימול ברגליים, חולשה או חוסר תחושה בכף הרגל. חלק מהאנשים גם יתקשו ללכת ולנהל אורך חיים תקין לצד הבעיה האורתופדית הנפוצה. במקרים קיצוניים זה יכול להוביל גם לפגיעה בשלפוחית השתן או במעיים. במקרים כאלו הבעיה מחייבת בירור רפואי בהקדם האפשרי.

כמה זה נפוץ?

סיאטיקה, המכונה כאמור כאבי אישיאס, היא תופעה נפוצה יותר משאנחנו נוטים לשער, כאשר היא מאובחנת יותר אצל נשים, אך גם אצל לא מעט גברים. על פי ההערכות, כ-8 אחוזים מכלל האנשים בעולם יסבלו ממנה בשלב כזה או אחר, כאשר שכיחותה עולה בקרב אנשים מבוגרים – החל משנות ה-40 לחייהם. כמו כן, היא נפוצה אצל ספורטאים ואנשים שכאמור סוחבים משקלים כבדים לאורך זמן בעבודות פיזיות מאתגרות.

מה המקור לכאבים האלו?

בחיבור בין עמוד השדרה לאגן שלנו ישנו עצב שנקרא “עצב השת” ומחבר בין עמוד השדרה לחלקו התחתון של הגוף. זהו עצב חיוני ביותר שמעביר מסרים מהמוח לפלג הגוף התחתון והוא חשוב מאוד לתפקוד השוטף שלנו. כאשר מופעל על העצב הזה לחץ כלשהו, זה עלול לגרום לכאבים שיופיעו כאמור בכמה אזורים בגוף. זאת בגלל התפקיד של העצב בהעברת מסרים לכל כך הרבה איברים באזור זה.

סיאטיקה, שידועה בכינויה “אשיאס”, היא למעשה מצב שבו לחץ כלשהו מופעל על העצב הזה ומוביל לכאב. הלחץ יכול להיגרם מסיבות שונות, כאשר אחת הבולטות שבהן היא פריצת דיסק בגב התחתון. למעשה, על פי ההערכות, לא פחות מ-90 אחוזים מהמקרים של סיאטיקה קשורים בפריצת דיסק שמפעילה לחץ על עצב השת או על העצב השידרתי שבקצה עמוד השדרה שלנו.

במקרים נדירים, הבעיה הזאת יכולה להיגרם כתוצאה מהפרעות נדירות יותר כמו גידולים באגן, שינויים שנגרמים לאזור זה בתקופת ההיריון או מצב רפואי שגורם להיצרות של עמוד השדרה. בכל מקרה, בכל פעם שאתם מרגישים כאב באזור האגן, הרגליים או הגב התחתון שלא חולף אחרי זמן מה – חשוב להגיע בהקדם לאבחון ולהתאמת טיפול שיטיב עם מצבכם.

איך מתבצע אבחון הבעיה?

אבחון של סיאטיקה או אשיאס הוא בדרך כלל די פשוט. ניתן לבצע את מה שמכונה בשפה המקצועית “מבחן יישור הרגל” – שבו המטופל מיישר את רגלו ומרים אותה כלפי מעלה כשהוא נמצא במצב שכיבה. הזווית שבה נמצאת הרגל כשהאדם סובל מכאבים עוזרת להבין איפה בדיוק התרחשה הפגיעה וכיצד ניתן לטפל בה בצורה היעילה ביותר.

עם זאת, במקרים שבהם יש חשד לפגיעה עמוקה יותר, כמו כאמור במקרה של גידול שגורם לכאבים ולבעיות אחרות באזור זה – יש לבצע גם הערכה רפואית שכוללת צילום CT או MRI. הבדיקות האלו יעזרו לגבש תמונה קלינית מדויקת יותר של מצבכם הרפואי, לשלול הימצאות מחלות משמעותיות יותר ולשפר את הטיפול שניתן לכם כדי להתגבר על הכאב.

המלצות מטופלים

את ד”ר כהן פגשתי אחרי שנים של אורח חיים בהן סבלתי מכאבים בגב התחתון שהיו מתעוררים לפחות פעם בחודש ומגיעים לרמה בה הייתי מרותקת למיטה ורק זריקה היתה מחזירה אותי לתפקוד. אחרי סדרת טיפולים הכאבים והמוגבלות נעלמו ומאז אני מבצעת אצלו “טיפול משמר” אחת לחודש. מאז מתפקדת הרבה יותר טוב. חשוב לי להגיד שד”ר כהן הינו אדם מקצועי,רגוע ונעים הליכות.

אהובה פורת

עשית לי מספר טיפולים שעזרו לי והקלו על כאבי הגב. מלבד היותך מקצועי, אתה אדיב, בעל תודעת שרות וטיפולך בפציינט ראוי לשבח. תודה.

יעל אדרי

סיאטיקה (אשיאס): לטפל לפני שיהיה מאוחר

חשוב להבין כי בכל מצב שבו מתמודדים עם כאבים כרוניים מכל סוג ובייחוד בכאבים באזור האגן, הגב התחתון והרגליים – ככל שנקדים לטפל בבעיה כך יהיה קל יותר לעשות זאת ונגביר את הסיכוי להתגברות מוחלטת עליה.

לכאבים כרוניים בדרך כלל יש שני מצבים שונים. הראשון הוא אקוטי – שבו הכאב נוכח, בולט ומשמעותי. השני הוא כרוני – שבו הכאב אמנם חלש יותר – אך מלווה את האדם לאורך זמן רב. אם נטפל בבעיה כשהיא עוד בשלב האקוטי שלה – קיים סיכוי גבוה יותר להתגבר עליה ולכן חשוב לפנות לטיפול בהקדם האפשרי.

בדרך כלל, כדי לטפל בכאבים כאלו, רבים יפנו למשככי כאבים. התרופות האלו אמנם מסייעות להשיג הקלה מסוימת בכאב, אך הן לא עוזרות לטפל בבעיה העמוקה שגורמת לו וככל הנראה לא יביאו לשיפור במצב בטווח הארוך. יותר מכך, השימוש במשככי כאבים עלול למסך אתכם בצורה שתעכב את הפנייה לטיפול – דבר שכאמור יכול לגרום נזק ארוך טווח ולהגביר את הסיכון שהבעיה תהפוך כרונית ומורכבת יותר לטיפול.

טיפול כירופרקטי בסיאטיקה (אשיאס): למה לצפות במהלכו?

טיפול כירופרקטי ידוע כגורם יעיל ביותר להתגברות על כאבים שנובעים מפריצת דיסק או מלחץ לא רצוי על עצבים – שכאמור מהווים את הסיבות השכיחות והמרכזיות לסיאטיקה או אשיאס. המטרה של הטיפול הזה היא להפחית את המתח מחוט השדרה כדי להוריד את הלחץ שמופעל על העצבים ולהשיג הקלה בכאב.

הטיפול בסיאטיקה או אשיאס נעשה בשיטה שנקראתNetwork Spinal Analysis או בקיצור NSA.

במסגרת הטיפול, הכירופרקט מפעיל מניפולציות עדינות וממוקדות בנקודות בחוט השדרה שידועות ככאלו שיכולות להפעיל את הלחץ על העצבים שגורמים לכאב. בדרך זו ניתן להשיג הקלה בכאב בצורה שאינה כואבת, לא פולשנית ואף עשויה להיות די נעימה למטופל. זהו טיפול מהיר ופשוט שנמצא יעיל בהפגת הכאב למטופלים רבים.
בנוסף להקלה בכאבים בגב התחתון וברגליים, במקרים רבים הטיפול הממוקד אף מצליח לשפר את ההרגשה בהיבטים נוספים – לרבות שיפור היציבה, שיפור לחץ הדם וזרימת הדם ואף חיזוק מערכות חיוניות כמו העיכול והחיסון.

תרגילים לטיפול בסיאטיקה (אשיאס): כך תשפרו את תוצאות הטיפול – לחצו כאן לתרגילים

הטיפול הכירופרקטי בסיאטיקה אמנם עשוי להיות יעיל ביותר להפגת הכאב – אך חשוב להבין שמדובר רק בחצי הדרך לפיתרון הבעיה. את החצי השני המטופלים עושים בעצמם ובביתם בעזרת שיפורים קטנים אך משמעותיים בחיי היום יום שלהם.

כדי לעשות זאת, חשוב להקפיד על יציבה נכונה, תנוחת שינה מתאימה, תרגילים שיאפשרו תנועה בריאה יותר של הגוף וגם דרכים להפגת מתח נפשי וחרדה. אם זה נראה לכם מסובך – אל תדאגו – ד”ר שלמה כהן ידריך אתכם איך לעשות זאת צעד אחר צעד ובקלות.

בתום כל טיפול, ד”ר כהן מעניק למטופליו המלצות שהותאמו להם בקפידה ומנחות אותם כיצד לפעול לשיפור הבריאות ואיכות החיים שלהם. ההמלצות האלו, חשוב להבין, לא מתאימות לכולם ונתפרות בהתאם לצורך הפיזיולוגי הייחודי של כל אחד. לכן מומלץ מאוד לעקוב אחריהן במלואן כדי להביא לשיפור משמעותי בחיים ולהיפרד מהכאב אחת ולתמיד.