שיקום לאחר תאונת דרכים

תאונת דרכים, גם קלה יחסית, היא אירוע טראומטי לגוף האדם – הן פיזית והן רגשית. החבלות, הטראומה, הפתאומיות שבתאונה, כולן עלולות לגרום לפגיעות בגב, בצוואר וכמובן בשרירים ומערכת השלד באופן כללי.

טיפול כירופרקטי כתמיכה בשיקום לאחר תאונת דרכים

טיפול כירופרקטי יכול לעזור לטפל במגוון גדול של בעיות בעקבות התאונה החל מצליפת שוט ועד לטראומה כללית:

טיפול בצליפת שוט לאחר תאונת דרכים

צליפת שוט היא מצב בו הצוואר והראש “נזרקים” קדימה בצורה בתאומית ומיד לאחר מכן אחורנית. צליפת שוט בעקבות תאונת דרכים במיוחד חזיתית או בפגיעת רכב מאחור מאוד נפוצה. התנועה החדה והפתאומית גורמת לנזקים לגידים ושרירים ובמקרים חמורים גם לדיסקים בצוואר ואפילו לזעזוע מוח. כאבי שרירים, כאבי ראש, סחרחורות, טשטוש ראיה ומגוון גדול של תסמינים נוספים יכולים להופיע ולהמשיך להכאיב ולהטריד ימים, שבועות ושנים אחרי התאונה המקורית. ללא טיפול, במקרים רבים, התסמינים לא ישתפרו וימשיכו להופיע.

טיפול בפריצת דיסק אחרי תאונה

חבלה בגב היא אחת מתופעות הלוואי הנפוצות ביותר של תאונת דרכים, המכה, גם אם לא חזקה מאוד, עלולה לגרום לנזק לעמוד השדרה במיוחד לדיסקים המחברים בין החוליות. במקרים מסוימים, התאונה מחריפה מצב קיים, במקרים אחרים היא גורמת להופעה של בקע או פריצת דיסק ללא כל היסטוריה של כך. הטיפול בפריצת דיסק לאחר תאונת דרכים לוקח בחשבון לא רק את התוצאה של התאונה – פריצת הדיסק עצמה, אלא גם את הטראומה שהגוף עבר, את ההקשרים בין החוליות הנפגעות לכלל מערכת השלד-שריר. המטרה היא לא רק לטפל בפריצת הדיסק אלא גם להחזיר את כל המערכת לכדי איזון.

כאבי גב ללא מקור ספציפי אחרי תאונת דרכים

לפעמים, כאבי גב מופיעים אחרי תאונת דרכים כביכול, ללא גורם ספציפי. בדיקות הדמיה לא מראות למשל שבר כלשהו או בעיה בדיסקים, אין קרעים בגידים או נזק נראה לשרירים. אך הכאב עודנו שם. הסיבה לכך היא בדרך כלל טראומה של מערכת השרירים והשלד שלא ניתן לאבחן בקלות בעזרת בדיקות הדמיה אך המטופל מרגיש אותה, הכאב שם והוא אמיתי ואינו מרפה, לא נעלם גם אחרי חודשים רבים ודרושה התערבות מקצועית כדי להפסיק אותו.

תמיכה בתהליכי ריפוי אחרי תאונת דרכים

חבלה חזקה כמו בעקבות תאונת דרכים עלולה לגרום לנזקים לרקמות הגוף מכף רגל ועד ראש, הכל תלוי באופי התאונה, חומרתה אך גם במצבים בריאותיים קיימים וגילו של הנפגע. כך או כך, כל טראומה גופנית, גם קלה עשויה להשאיר את אותותיה והגוף זקוק לזמן ותמיכה כדי להגיע לריפוי ולחזור לבריאות. תמיכה בתהליכי ריפוי טבעיים של הגוף כוללת למשל שחרור חסימות המונעות זרימת דם איכותית לאזורים פגועים, שחרור שרירים להשגת יציבה בריאה יותר, מניפולציה של מערכת השלד כדי למנוע כאבים בשל עצבים קפוצים או פגועים ועוד.

שחרור טראומה גופנית “תקועה” וחזרה לבריאות

בכל מצב בו גוף האדם עומד בפני אירוע טראומטי מתרחשת תגובה בלתי רצונית של התגוננות – השרירים מתכווצים, מערכות לא נחוצות מכובות או עוברות למצב “המתנה” (למשל המערכת הרגשית) והגוף שלנו עובר לפוקוס על דבר אחד – הישרדות. טעות היא לחשוב שאחרי שהאירוע הטראומטי נגמר ואנחנו מרגישים טוב יותר הטראומה נעלמת. פעמים רבות, גופנו “נתקע” במצב התגוננות גם אם אנחנו לא מודעים אליו. זאת היא תגובה בלתי רצונית של מערכת העצבים המרכזית שנושאת את הזיכרון של הטראומה. אחת הדרכים לגשת אל מערכת העצבים המרכזית הממוקמת במוח היא דרך עמוד השדרה. בכוחו של כירופרקט מנוסה להחזיר איזון למערכת ו”לשחרר” את הטראומה מן הגוף ולהחזיר איזון למערכת השריר-שלד.

שיקום לאחר תאונת דרכים

איך כירופרקט עוזר בשיקום לאחר תאונת דרכים?

הטיפול הכירופרקטי יעיל במיוחד במקרים של בעיות שלד-שריר, כטיפול לתמיכה בריפוי כללי ולשחרור חסמים גופניים שונים. לאחר תאונת דרכים, אלו בדיוק המערכות שזקוקות לתמיכה, ריפוי ועזרה. הכירופרקט, בעזרת מניפולציות עדינות של עמוד השרדה והשרירים יחזיר למטופל את האיזון, ישחרר אזורים מכווצים ותפוסים, יטפל בבעיות דיסק, בצליפת שוט המאפיינת תאונות דרכים, יקל על חלקים במערכת השלד שעברו פגיעה וישפר את זריקת הדם בגוף לתמיכה בריפוי כללי. בנוסף, הכירופרקט ימליץ על תרגילים לשיפור המצב, על דרכים לנוע, לשבת ולשכב כדי לתמוך בתוצאות הטיפול ושינויים חיוביים לתמיכה בריפוי ושמירה על הבריאות הכללית.

Picture of ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה ומומלץ מזה 25 שנים, חבר באגודה האמריקאית לכירופרקטיקה, החברה האמריקאית לכאבי ראש וחבר האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

כירופרקט מהו?

ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה בעל ניסיון של 25 שנה.
אין סיבה שתשלימו עם הכאב, השאירו פרטים לשיחת ייעוץ.

פנו אלינו

מאמרים נוספים

השאירו פרטים ליעוץ