5 סיבות להרגשת נימול ברגליים

הרגשת נימול היא מצב שבו אדם מאבד תחושה בחלק מסוים בגוף. לעיתים תחושת הנימול ממוקדת באזור אחד בגוף ולעיתים נוצרת תחושה של עקצוץ לכל אורך הגוף. תחושת נימול בידיים או ברגליים היא מצב שכיח שלרוב מופיע כתסמין ומעיד על בעיה רפואית אחרת שמצריכה טיפול. במקרים מסוימים, תחושת הנימול עלולה להוות אפילו כסממן לפני מצב רפואי שעלול להתרחש כמו שבץ מוחי. על מנת לקבוע את הסיבה שבגללה נוצרה תחושת נימול, יש להגיע לבדיקה רפואית ולעבור מספר בדיקות.

הסיבות להרגשת נימול ברגליים

תחושת נימול – בעיות בזרימת הדם

תחושת נימול ברגליים יכולה להיות תוצאה של בעיות בזרימת הדם לאזור הגפיים. בעיות אלה יכולות להיות תוצאה של מום עורק ורידי (מצב שבו העורקים והורידים סבוכים), מחלת בורגר (מאופיינת בדלקת חריפה וקושי בקרישת הדם בעורקים ובוורידים), פקקת ורידים (מצב שבו קריש דם באזור הרגל משתחרר ומגיע לאזורים שונים ויכול לגרום לתסחיף ריאתי, התקף לב או שבץ). בעיות בזרימת הדם יכולות להיות גם תוצאה של כוויות קור וחשיפה ממושכת לטמפרטורות נמוכות במיוחד ואף תוצאה של מחלת עורקים היקפית שבמהלכה כתוצאה מהצטברות של שומן וכולסטרול בעורקים, הם הופכים להיות צרים יותר ותנועת הדם לגפיים היא מוגבלת.

סיבות אורתופדיות ונוירולוגיות שגורמות לתחושת נימול

מצבים אורתופדיים שגורמים לפגיעה בעצבים ומצבים נוירולוגיים יכולים לגרום לתחושת נימול ברגליים. פציעות גב שונות, פריצת דיסק, שבר בעצם, אוסטאופורוזיס, תזוזה של חוליה בגב ולחץ עצבי שנוצר כתוצאה מכך ואף מחלת דיסק ניוונית יכולים לגרום לתחושת הנימול. מצבים נוספים שעלולים לגרום לתחושת הנימול יכולים להיות פציעה באזור הצוואר, גידול באזור עמוד השדרה, מחלת הזאבת (שגורמת למערכת החיסונית לתקוף את הגוף), תת פעילות של בלוטת התריס, נוירופתיה היקפית או נוירופתיה סוכרתית, הרעלת עופרת, הפרעה נוירולוגית שגורמת להתפתחות של דלקת בעמוד השדרה ומחסור חמור בוויטמין B12. תחושת הנימול יכולה גם להיות תוצאה של גידול היקפי שצומח ליד וובתוך העצבים ששולטים בשרירים ברגליים. במרבית מן המקרים, גידול זה אינו סרטני אך הוא יכול לגרום לתחושת כאב ולנזק עצבי. במידה ואכן קיים גידול, לרוב תחושת הנימול תהיה רק חלק מהתסמינים והאזור יהיה גם נפוח, תהיה חולשה בשרירים ויהיה קושי בשמירה על שיווי המשקל. במצב זה, המטופל יגיע לביקורות קבועות אצל הרופא על מנת שיהיה ניתן לעקוב אחר גודלו של הגידול ובמקרים מסוימים, הרופא יכול להמליץ על הליך כירורגי להסרת הגוש ואף טיפולי כימותרפיה או הקרנות על מנת להקטין אותו.

תחושת נימול – בעיה בעצב הסיאטי

העצב הסיאטי עובר מאזור עמוד השדרה התחתון לכל אורך הירכיים והישבן ומגיעה עד לקצה של הרגליים. במקרים שבהם נוצר לחץ על העצב הסיאטי, עלולה להופיע תחושת נימול ברגליים. ברוב המקרים, הפגיעה מתרחשת רק בצד אחד של הגוף ותחושת הנימול מחמירה ככל שהמטופל יותר מבוגר, בעל משקל עודף (יוצר לחץ רב יותר על העצב) ובמצבים של ישיבה ממושכת. פגיעה בעצב הסיאטי יכולה להיות מלווה בתסמינים נוספים מלבד תחושת הנימול כמו כאב שמתחיל באזור הגב התחתון ומגיע לחלק האחורי של הרגל ולעיתים ניתן לחוש בו לכל אורך הרגל ועד לקצה של האצבעות. תסמינים נוספים יכולים להיות כאב שמתגבר בזמן שיעול או התעטשות, חולשה בשרירים ואף תחושת עקצוץ. במקרים קלים יותר, הכאב לרוב חולף מעצמו אך במידה והוא נמשך למעלה משבוע, הופיע לאחר פציעה או שגורם גם לקושי בשליטה על פעילות המעיים ושלפוחית השתן, יש לגשת בדחיפות לבדיקה אצל רופא. במרבית המן המקרים, ניתן להפחית מרמת הכאב באמצעות תרופות אנטי דלקתיות, פיזיותרפיה ואף טיפולים אלטרנטיביים כמו דיקור ושיאצו.

תחושת נימול כתוצאה מסכרת

כאשר נמדדת רמה גבוהה של סוכר בדם לאורך תקופה ארוכה, זה עלול ליצור נזק בעצבים שבגוף. תחושת הנימול לרוב תתחיל באזור אצבעות הרגליים ותתחיל להתפשט לכיוון מעלה. תחושת הנימול תופיע בשתי הרגליים וללא טיפול מתאים והקפדה על תזונה מותאמת לחולי סכרת, התחושה עלולה לטפס ואף להגיע לזרועות (יש מטופלים שמדווחים שבלילה תחושת הנימול מחמירה). כאשר תחושת הנימול מופיעה כתוצאה של בעיות רמת סוכר בדם, תסמינים נוספים יכולים להופיע כמו בעיה באיזון שיווי המשקל, הופעה של פצעים בכף הרגל, התפתחות של זיהומים ברגל, חולשה בשרירים, כאבים חזקים ברגליים, תגובת רפלקסים חלשה (לרוב באזור הקרסול) ורגישות גבוהה גם בעת מגע עדין באזור. במידה וחולה סכרת מתחיל להרגיל תחושת נימול באזור הרגליים, עליו ליצור קשר באופן מידי עם הרופא המטפל. יכול להיות שהמטופל יזדקק לשינוי בטיפול התרופתי על מנת שיהיה ניתן לאזן את רמת הסוכר בדם. מטופלים חולי סכרת צריכים להקפיד שלא להיפצע בגפיים כיוון שהסיכוי לדימום מוגבר והחלמה איטית הוא גבוה. פציעות פשוטות שמתרחשות בתדירות גבוהה אצל חולי סכרת יכולים לבסוף להוביל לכאבים במפרקים.

סיבות לתחושת נימול ברגליים

תחושת נימול כתוצאה מטרשת נפוצה

תחושת נימול היא סימפטום שכיח שמופיע בשלבים המוקדמים של טרשת נפוצה. מערכת החיסונית של מטופל שמאובחן עם טרשת נפוצה אינה פועלת כראוי ובמקום להגן על הגוף של המטופל מפני חיידקים וזיהומים, היא תוקפת את מערכת העצבים. תחושת הנימול ברגליים יכולה להיות בדרגות שונות והיא יכולה להיות תחושה עדינה של עקצוץ ולהגיע עד למצב שבו המטופל מתקשה להזיז את הרגל ולהתנייד בכוחות עצמו. בנוסף לתחושת הנימול, מטופלים עם טרשת נפוצה יכולים לחוות תסמינים נוספים כמו עייפות מוגברת, סחרחורות, בעיות בראייה, חולשה, נוקשות או התכווצויות שרירים ואף שינויים קיצוניים במצב הרוח. תחושת הנימול שנובעת במצבים של טרשת נפוצה באה והולכת וניתן באמצעות שימוש בסטרואידים (תחת מרשם) לקצר את משך הזמן שזה נמשך.