כאבי גב כרוניים

כולנו עלולים לסבול מכאב גב קל בשל פעילות גופנית מאומצת במיוחד, ישיבה מרובה מידי וכדומה. אך מה קורה כאשר הכאב אינו עובר? אינו מרפה ואפילו מחמיר לאחר מנוחה? כאשר עוברים שבועות וחודשים אך הכאב עדיין שם? ייתכן ומדובר בכאבי גב כרוניים שדורשים אבחון וטיפול מקצועי. הסיבות לכאבי גב כרוניים מגוונות אך החדשות הטובות הן שבמרבית המקרים ניתן להגיע להקלה משמעותית ואפילו לפתרון הבעיה באמצעות טיפול לא פולשני ואפקטיבי.

מה הם כאבי גב כרוניים? איך הם שונים מכאבים רגילים?

המונח “כרוני” מתאר מצב קבוע, כאבי גב כרוניים הם כאבים שנוכחים במשך תקופה ארוכה (למעלה מחודש) באופן קבוע או באים והולכים לפרקים אך אינם עוברים לחלוטין. לא מדובר על כאב גב אקראי שעובר לאחר יום-יומיים של מנוחה אלא על מצב טורדני שעשוי במקרים רבים לשבש את חייו של המטופל באופן משמעותי. החיים עם כאבי גב כרוניים עשויים להיות מאתגרים והמצב דורש התייחסות וטיפול.

מה גורם לכאבי גב כרוניים?

לכאבי גב כרוניים מספר סיבות אפשריות:

כאבי גב כרוניים לאחר הריון ולידה

הריון ולידה הם אירועים משמחים ללא ספק אך הם מלווים בשינויים ניכרים בגופה של האישה ההרה. במהלך ההיריון, עצמות האגן מתרחבות ונעות, ישנה השפעה על עמוד השדרה בשל משקל הבטן ההרה וכמובן שעצם תהליך הלידה משפיע על מערכת השלד. אם נוסיף לכך את העובדה שלזריקת האפידורל עשויות להיות תופעות לוואי ארוכת טווח אן זה מפתיע שנשים רבות מתלוננות על כאבי גב במהלך ההריון.

כאבי גב כרוניים בעקבות פציעה

תאונת דרכים, נפילה חזקה, חבלה כלשהי בגב – כל אלו עשויים לגרום לפגיעה במערכת השריר-שלד ולכאבי גב כרוניים. בכל מצב בו ישנה תזוזה של חוליות עמוד השדרה, של הדיסקים המחברים ביניהם ו/או לחץ על עצבים מרכזיים התוצאה עשויה להיות כאב כרוני. אמנם מערכת השלד שלנו חזקה ולא נפגעת בקלות אך היא בהחלט יכולה לצאת מאיזון בשל חבלה חזקה.

כאבי גב כרוניים בשל פריצת דיסק

בלט, בקע ופריצת דיסק הם מצבים בהם הדיסק המחבר בין חוליות עמוד השדרה זז ממקומו ולוחץ על עצבים באזור. מדובר על מצב כואב מאוד המתאפיין בכאבים עזים שאינם מרפים עד לכדי חוסר יכולת לקום וללכת. פריצת דיסק היא השלב האחרון והחמור ביותר מבין השלושה, כאשר הדיסק נפרץ ישנו חשש לא רק ללחץ על עצבים באזור אלא גם לפגיעה בחוליות עמוד השדרה. כאבי גב כרוניים בשל פריצת דיסק נפוצים יותר מאי פעם בעיקר בגלל ישיבה ממושכת ופציעות מתמשכות.

כאבי סיאטיקה (אישיאס)

העצב הסיאטי עובר מאזור האגן דרך עמוד השדרה ואל החלק התחתון של גוף האדם. זהו עצב מרכזי שתפקידו חשוב מאוד בעיקר בהעברת מסרים עצביים מן המוח אל הרגליים והאגן. כאבי גב כרוניים המלווים בכאבים ברגליים, באזור הגב התחתון, באגן, כולל נימול ברגליים ותחושת כאב עזה לפרקים עשויים להצביע על לחץ המופעל על העצב הסיאטי. הסיבה היא לרוב פריצת דיסק אך פגיעה בעצב הסיאטי יכולה להתרחש גם מחבלה, מפציעה מתמשכת או בשל סיבות אחרות.

סיבות מערכתיות

במקרים מסוימים, בעייה בריאותית מערכתית היא האחראית לכאבי גב שאינם מרפים. כך למשל כאבי גב עליון עשויים להיות אינדיקציה לבעיות במערכת הנשימה. מספר מצבים בריאותיים משפיעים על מערכת השלד ועלולים להיות גורם לכאבים גב כרוניים לדוגמא אוסטיאופורוזיס, סכרת, בעיות בכלי דם ולחץ דם גבוה, BMI גבוה באופן קיצוני ועוד.

כאבי גב כרוניים

כיצד מטפלים בכאבי גב כרוניים?

הרפואה המודרנית מציעה מספר פתרונות לכאבי גב כרוניים חלקם כוללים טיפולים כמו פיזיותרפיה ואחרים כוללים פתרונות כירורגיים. אך למרבה הצער, לרוב, אנשים הסובלים מכאבי גב כרוניים מטופלים פשוט במשככי כאבים. כאשר הסיבה לכאב אינה קלה לפתרון, כאשר ישנו כאב חד שמפריע לשגרת החיים, רופאים רבים לא מהססים לרשום משככי כאבים, לעיתים חזקים ביותר למטופליהם. הבעיה היא כמובן שאלו לא פותרים את הסיבה לכאב אלא רק ממסכים אותו. כירופרקט לעומת זאת, יכול לטפל בשורש הבעיה לכאבי כאבי גב כרוניים. בעזרת מניפולציה עדינה של עמוד השדרה ומערכת השריר-שלד ניתן להגיע להקלה משמעותית בכאב, לאיזון טוב יותר של מערכת העצמות ולשפר משמעותית את איכות החיים.

Picture of ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה ומומלץ מזה 25 שנים, חבר באגודה האמריקאית לכירופרקטיקה, החברה האמריקאית לכאבי ראש וחבר האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

כירופרקט מהו?

ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה בעל ניסיון של 25 שנה.
אין סיבה שתשלימו עם הכאב, השאירו פרטים לשיחת ייעוץ.

פנו אלינו

מאמרים נוספים

השאירו פרטים ליעוץ