מהו עצב האישיאס / הסיאטיקה

העצב הסיאטי הוא העצב הגדול ביותר בגוף האדם שמורכב מאיחוד של חמישה שורשי עצבים שנמצאים בעמוד השדרה התחתון. העצב הסיאטי עובר לאורך הישבן אל חלק האחורי של הירך ומשם מגיע עד לערב וסוליית כף הרגל. העצב מהווה את החיבור שבין חוט השדרה לבין העור והשרירים של הירך, הרגל וכף הרגל. כאבים שהמקור שלהם מגיע מעצב האישיאס מכונים בשם כאבי סיאטיקה כאשר הסימפטומים שלהם לרוב מורגשים לכל אורך נתיב העצב.

מה משפיע על עצב האישיאס?

כאבים בעצב האישיאס נוצרים כתוצאה מגירוי, דחיסה או דלקת שמתפתחים באזור הגב התחתון. מקור הכאבים נובע משורשי העצבים המותניים וישנם מספר גורמים שיכולים להשפיע על הופעה ורמת החומרה של סיאטיקה וביניהם דחיסה מכנית של העצב או הפעלת כוח פיזי ישיר על העצב. כוח פיזי שמופעל נוצר במספר מקרים כמו פריצת דיסק, היצרות פורמינלית, חוסר יציבות סגמנטלית ואף צמיחה של גידולים או ציסטות בעמוד השדרה התחתון והאגן. פריצת דיסק באה לידי ביטוי בבליטה וגירוי או דחיסה של שורש העצב וכתוצאה מכך נוצר כאב באזור. היצרות פורמינלית (הפתח הבין חולייתי שדרכו עובר העצב הסיאטי) עלולה גם היא לגרום לדחיסה או גירוי של העצב הסיאטי וכך גם עיבוי של מפרקי הפנים והרצועות או ניוון של אזורים בעמוד השדרה התחתון. כאשר נוצרת חוסר יציבות סגמנטלית (החלקה של חוליה לזו שמתחתיה או פריקה של חוליה אחת לחלוטין) יכול להיווצר לחץ ודחיסה על שורשי עצב האישיאס וכתוצאה מכך התפתחות של כאבי סיאטיקה.

השפעת מערכת החיסון וחומרים כימיים על עצב האישיאס

חומרים כימיים שמוחדרים לגוף באופן מלאכותי יכולים לגרום לגירוי או התפתחות של דלקת בעצב הסיאטי. חומרים אלה כמו חומצה היאלורונית או חלבון שדולף במקרים של פריצת דיסק יכולים לגרום לרקמות עצב לצמוח בתוך הדיסק ולחדור את השכבות החיצוניות והפנימיות – פעולה זו יכולה לגרום לכאבי סיאטיקה. מערכת החיסונית גם היא יכולה להשפיע על רמת הכאב של סיאטיקה כאשר נוצרת חשיפה אל חומר שקיים בתוך הדיסק במקרים של פריצת דיסק. קיימת הפרשה מוגברת של חומרים כגון גליקוספינגוליפידים ונוירופילמנטים דרך מערכת החיסון כתוצאה של מפגש בין שורשי העצב הסיאטי לבין חומר הדיסק שנחשף וכתוצאה מכך נוצרת דלקת שגורמת לכאבים.

עצב האישיאס והקשר שלו למבנה גוף וויטמינים

כאבי סיאטיקה נפוצים יותר אצל מטופלים בעלי מאפיינים פיזיים שכוללים משקל עודף וגובה מעל 180 אצל גברים ו – 170 אצל נשים. הכאבים הם יותר שכיחים אצל נשים וקצב ההחלמה שלהן הוא גם לרוב איטי יותר. עם זאת, גברים שחווים כאבי סיאטיקה עוברים יותר הליכים יותר כירורגים על מנת לטפל בבעיה. קיים גם קשר בין ויטמין B12 לבין כאבי אישיאס. כיוון שוויטמין B12 מסייע בסינתזה של מיאלין (מעטפת שומנית שמכסה את העצבים), מחסור בוויטמין עלול לגרום לבעיה בתפקוד העצבים ולכן סיאטיקה יותר נפוצה בקרב קשישים וחולי סכרת אשר סובלים לרוב ממחסור בוויטמין B12 כיוון שקיים אצלם קושי בספיגה של הוויטמין.

מה הקשר בין אופי העבודה לבין כאבי סיאטיקה?

אנשים מתחומי עיסוק מסוימים עלולים להיות בסיכון גבוה יותר לפתח כאבי סיאטיקה. לקבוצה זו משתייכים כל מי שעבודתם כוללת ישיבה מרובה, עבודה מונוטונית בפס ייצור, עבודה שדורשת הרמה של משאות כבדים או כל מי שעוסק בספורט באופן מקצועי. גם מי שלא משתייך לקבוצה זו אבל אינו מקפיד על ישיבה ביציבה נכונה או התכופפות תוך שימוש בברכיים ולא בגב התחתון ואף הרמה קבועה של הידיים מעל גובה הכתפיים ללא הציוד התומך המתאים, קיימת סבירות גבוהה יותר שיחווה כאבי סיאטיקה.

גנטיקה וסיאטיקה

מאפיינים גנטיים גם הם יכולים למלא תפקיד בניוון של הדיסקים שנמצאים בין החוליות בגב וכתוצאה מכך לפגיעה בעצב האישיאס. הגורמים הגנטיים יכולים להשפיע עד כדי שינוי במבנה ובתפקוד של החלבונים שקיימים בתוך הדיסק ולגרום להיחלשות ולהתדרדרות בתפקוד של הדיסק. הניוון של הדיסקים עלול כאמור לגרות ולדחוס את העצב הסיאטי ולגרום לכאבי סיאטיקה.

מהו עצב האישיאס

מה הם הסימפטומים של סיאטיקה?

כאשר העצב האישיאס נפגע, המטופלים מתחילם להרגיש בסימפטומים שמתחילים בעור ובשרירים שמחוברים אל העצב. בהתאם לאופי שורש העצב שנפגע, כאבי סיאטיקה עלולים להופיע באזור הירך והרגל ולעיתים קיימת גם תופעה של השפעה נוירולוגית.  כאבי סיאטיקה כוללים מגוון רב של מאפיינים וכל מטופל יכול להעיד על סוג כאב אחר אותו הוא חווה. לכאבים יש פוטנציאל להחמיר באופן מהותי לאורך זמן והם לרוב גורמים לתחושת תשישות אצל המטופל. כאבי סיאטיקה יכולים להיות כאבים שבאים והולכים או לחילופין כאב שנשאר לאורך זמן שניתן לשכך כאשר משנים תנוחה של הרגל או הגב, תרגילים כירופרקטים ואף נטילת משככי כאבים. הכאב הוא לרוב המאפיין הראשון שבאמצעותו ניתן לאפיין סיאטיקה והוא לרוב מצביע על התפתחות דלקת או גירוי של העצבים. במקרים שבהם קיימת דחיסה של העצב גם תסמינים נוירולוגיים עלולים להופיע. הכאב שמופיע כתוצאה מהדחיסה של שורשי עצבי האישיאס נקרא רדיקולופתיה  והוא אופייני כאשר שורש עצב אחד יותר מאזור חוליית L4 נפגע, מגורה או דחוס כתוצאה מפריצת דיסק, היצרות או התנוונות. על אף שמקור הבעיה האמיתית נמצא באזור הגב התחתון, הכאבים מורגשים לרוב באזור הירך, השוק או כף הרגל. כאבי סיאטיקה לרוב מופיעים במספר אזורים אך הם יכולים להיות ממוקדים יותר באזור אחד כמו הגב התחתון. כאשר הכאב נמשך למעלה מחודשיים, הרופאים מגדירים את כמקרה חמור של סיאטיקה כרונית. כיוון שלא כל מקרה דומה לשני, רק מומחה יכול לבצע אבחון מדויק ולקבוע האם מדובר בכאבי סיאטיקה ולהתאים את אופי הטיפול.

Picture of ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה ומומלץ מזה 25 שנים, חבר באגודה האמריקאית לכירופרקטיקה, החברה האמריקאית לכאבי ראש וחבר האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

כירופרקט מהו?

ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה בעל ניסיון של 25 שנה.
אין סיבה שתשלימו עם הכאב, השאירו פרטים לשיחת ייעוץ.

פנו אלינו

מאמרים נוספים

השאירו פרטים ליעוץ