על סקוליוזיס וקיפוזיס

עמוד השדרה שלנו הוא מרכז הגוף, הוא אמור להיות יציב ודי ישר. ישנם מצבים כגון קיפוזיס וסקוליאוזיס המאופיינים על ידי עיקום בעמוד השדרה העלול להשפיע לא רק על המראה החיצוני אלא גם על איכות החיים. איך מאבחנים וכיצד כירופרקט יכול לעזור?

מה ההבדל בין קיפוזיס לסקוליאוזיס?

מהו קיפוזיס (עקשת בגב, Kyphosis)?

קיפוזיס הוא עיקום של עמוד השדרה בזווית של מעל 20 מעלות, כאשר כיפוף של 40 מעלות ומעלה הוא קיפוזיס שניתן לראות ויזואלית. במקרים מסוימים הקיפוזיס אינו מפריע, במיוחד אם הכיפוף קל אך במקרים אחרים הוא גורם לתופעות כמו כאבי שרירים וגב, עייפות מוגברת וכאבים במאמץ. נוספת לכך היא פגיעה אסתטית בשל הכיפוף הגבי. ישנם כמה סוגים של קיפוזיס כשהנפוץ ביותר הוא קיפוזיס תנוחתי שנגרם בשל תנוחת גוף לא נכונה לאורך זמן. סוגים אחרים של קיפוזיס נגרמים בשל מום מולד או בעיות תזונתיות (נדיר בעולם המערבי). קיפוזיס יכול להיגרם גם בעקבות חבלה חזקה, שבר שלא החלים כראוי או שבר דחיסה למשל בסובלים מאוסטיאופורוזיס (בריחת סידן).

איך מאבחנים קיפוזיס?

בדרך כלל קיפוזיס מאובחן על ידי רופא אורתופד לאחר תלונות על כאבים ואי נוחות. במקרים רבים אפשר לראות את הכיפוף הגבי גם בעין בלתי מקצועית. האורתופד יבצע בדיקה גופנית ובמקרים בהם נדרש, יבקש לערוך גם בדיקות הדמיה.

מהו סקוליאוזיס (עקמת בגב, Scoliosis)?

סקוליאוזיס היא עקמת של עמוד השדרה בצורת C או במקרים מסוימים אפילו S. בעוד שעמוד שדרה תקין אמור להיות ישר עד סטייה קלה מהמרכז, בסקוליאוזיס ישנה סטייה משמעותית הגורמת במקרים מסוימים לעיוות של ממש בעמוד השדרה. סקוליאוזיס בילדים מופיע בכ-2 עד 3 אחוזים נוטה להתפתח גם במבוגרים מעל גיל 65 בשל שינויים תלויי גיל בעמוד השדרה. סקוליאוזיס קל אינו משפיע רבות על איכות החיים אך ברמות גבוהות יותר הוא יכול לגרום לכאבים שונים, סיאטיקה, פריצת דיסק וכד’. הגורמים המדויקים לסקוליאוזיס אינם ידועים אך ישנם מצבים המגבירים את הסיכוי לפתח עקמת אלו כוללים למשל מחלות תורשתית מסוימות ומחלות כגון ניוון שרירים, פגיעה בעמוד השדרה, אוסטיאופורוזיס וניתוחים מסוימים המשפיעים על מבנה עמוד השדרה במישרים או בעקיפין.

איך מאבחנים סקוליאוזיס?

בדומה לקיפוזיס, גם סקוליאוזיס מאבחן לרוב רופא אורתופד בבדיקה פיזית ובמידת הצורך גם בדיקות הדמיה.

איך סקוליאוזיס וקיפוזיס משפיעים על איכות החיים?

ההשפעה של עיקום בעמוד השדרה על איכות החיים תלויה במידה רבה בחומרת התופעה. במקרים קלים מאוד בד”כ לא יופיעו תסמינים המפריעים לשגרת החיים. במקרים חמורים יותר עיקום בעמוד השדרה יוצר כאבים שונים כולל כאבי שרירים, הגבלה בתנועה, עייפות מוגברת ופגיעה אסתטית. במקרים קשים, במיוחד של סקוליאוזיס תיתכן אף פגיעה באיברים פנימיים, אך אלו נדירים. מרבית האנשים שסובלים ממצבי עיקום של עמוד השדרה יכולים אמנם לחיות עם התופעות הקשורות אליהם אך אלו בהחלט עשויות לגרום לאי נוחות ואם ניתן לטפל, רצוי בהחלט לטפל.

כיצד כירופרקט מטפל בקיפוזיס וסקוליאוזיס?

לאחר אבחון כירופרקטי ושלילת גורמים נדירים לתופעות (יש להגיע לכירופרקט עם בדיקות הדמיה שבוצעו, אם לא בוצעו ייתכן שהוא יבקש לחזור לאורתופד לביצוע בדיקות) ישנם מספר טיפולים שיכולים לעזור. על ידי לחיצות מדויקות בעמוד השדרה הכירופרקט יכול לשחרר לחצים על איברים סמוכים, לשחרר מתח שרירי ובמקרים מסוימים אף להניע את החוליות חזרה למקומן. בנוסף, הכירופרקט ימליץ על שגרת תרגילים בין טיפול לטיפול ושינויים בישיבה, פעילות ושכיבה. אלו נועדו לשמר את תוצאות הטיפול ולעזור לעמוד השדרה לחזור לאיזון, לשפר טווחי תנועה ולהחזיר את הגוף למצב נוח, פעיל וללא כאב.

Picture of ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה ומומלץ מזה 25 שנים, חבר באגודה האמריקאית לכירופרקטיקה, החברה האמריקאית לכאבי ראש וחבר האגודה הישראלית לכירופרקטיקה.

כירופרקט מהו?

ד"ר שלמה כהן

כירופרקט מומחה בעל ניסיון של 25 שנה.
אין סיבה שתשלימו עם הכאב, השאירו פרטים לשיחת ייעוץ.

פנו אלינו

מאמרים נוספים

השאירו פרטים ליעוץ