עקמת בגב – Scoliosis סקוליוזיס

בפשטות, עקמת או סקוליוזיס היא סטייה של עמוד השדרה. עמוד השדרה שלנו אמור להיות ישר כאשר כל חוליה מונחת על השנייה כמגדל. עקמת נחשבת לכזו כאשר המגדל נוטה לצורת האות C או במקרים מסוימים S. בדרך כלל עקמת מתפתחת בגיל הגדילה או מעל גיל 65 אם כי ישנם תינוקות הנולדים עם עקמת. כ-2-3 אחוזים מן הילדים יפתחו עקמת בגילאים בין 10 ל-15, בנים ובנות באופן שווה, לנשים ישנה נטייה להחמרה של עקמת נעורים. ילדים המאובחנים עם עקמת נמצאים המעקב ולעיתים בטיפול למניעת החמרה. אך מהי הבעיה עם עקמת בעצם? האם היא גורמת לכאבי גב? תופעות אחרות? איך מאבחנים עקמת ואיך מטפלים בה?

איך עקמת משפיעה של גוף האדם?

באופן מפתיע, עקמת קלה אינה משפיעה השפעה מיוחדת על התפקוד היומיומי. לגופנו יכולת להסתגל ולחיות גם עם עמוד שדרה עקום. אך לעקמת בינונית וחמורה ישנה נטייה לגרום ללחצים על עמוד השדרה והרקמות הסמוכות, במיוחד לאורך זמן ואלו עשויים לגרום למכאובים רבים ושונים. מי שסובל מעקמת נמצא בסיכון גבוה לפיתוח בקע ופריצת דיסק, סיאטיקה, שחיקת סחוס ובמקרים חמורים לחץ על הריאות והלב שגורם לתסמינים אופייניים.

מהן הסיבות לעקמת בגב?

הסיבות להופעתה של עקמת בגב אינן מובנות לחלוטין וישנם חילוקי דעות בקרב רופאים וחוקרים באשר לגורמים לה. אנו כן יודעים כי היא אינה נגרמת מישיבה לא זקופה, שינה על מזרון לא נוח או רך מידי או יציבה שמוטה. למעשה, ברוב המטופלים היא מופיעה ללא כל סיבה (אידיופתית). ישנם אנשים להם נטייה גנטית לפיתוח בעיות שלד וישנו מי שנולד עם עקמת או פיתח אותה בגיל הנעורים על פניו, ללא כל גורם. אך מדע הרפואה כן מזהה מספר גורמי סיכון לפתוח עקמת והחמרה של עקמת קיימת, אלו כוללים:
• מחלות תורשתיות הפוגעות במבנה השלד כמו תסמונת מרפן
• שיתוק מוחין או ניוון שרירים
• עקמת ניוונית המשפיעה בעיקר על אנשים מעל גיל 65
• פציעה בעמוד השדרה
• אוסטאופורוזיס
• ניתוחים מסוימים
• לנערות ונשים נטייה מוגברת לפיתוח עקמת חמורה
מכיוון שאנו לא יודעים את הסיבות המדויקות להופעתה של עקמת אין דרך למנוע אותה, אך בהחלט ניתן לטפל בה ולנסות לעצור את החמרתה.

האם ישנם סימנים חיצוניים לעקמת? איך אדע אם אני סובל מהתופעה?

לעקמת קלה אין בדרך כלל סימנים חיצוניים ואילו עקמת חמורה (מעל 45 מעלות) ניתנת לזיהוי מידי בשל העקמומיות הבולטת של עמוד השדרה. עקמת בינונית ניתנת לזיהוי כאשר:
• הראש אינו ממוקם מעל האגן ישירות
• גובה הכתפיים אינו שווה
• שכם אחת בולטת
• מפרק ירך בולט וגבוה מהשני
• בית הצלעות אינו סימטרי
• אחת המותניים גבוהה מהשנייה
סימנים אלו יכולים להיות עדינים מאוד וקשים לבדיקה עצמית ולכן מומלץ להגיע לבדיקה מקצועית לאבחון העקמת.

איך מאבחנים עקמת?

בדרך כלל מי שמאבחן עקמת לראשונה הוא רופא אורתופד. הרופא יערוך בדיקה פיזית וויזואלית של המטופל, ימדוד גבהים של רכיבי שלד (מותן, כתפיים וכדומה) ויעריך האם קיימת עקמת ואת חומרתה. במידת הצורך, הרופא יבקש לערוך בדיקות הדמיה, בדרך כלל צילומי רנטגן אך ייתכן והיה צורך בצילום CT או אפילו MRI. חשוב לדעת כי לא כל עקמת של עמוד השדרה נחשבת בעיה שיש לטפל בה. עקמת של עד 10 מעלות היא טבעית, הרי גוף האדם אינו מושלם ולעיתים ישנה סטייה קלה של השלד. כל עוד אין תופעות לוואי לעקמת קלה אין צורך בטיפול בה. כאשר העקמת בינונית או חמורה או כאשר היא גורמת לכאבים הרופא ימליץ על טיפול שמרני במטרה למנוע כאב ולנסות לשמר את המצב ללא החמרה.

איך מטפלים בעקמת? האם ישנם טיפולים שמרניים לעקמת?

הטיפול בעקמת תלוי מאוד בחומרתה ובהאם המטופל סובל מתסמינים כלשהם בשל קיומה. במידה ואין כאב, אי נוחות, הפרעות ביציבה, פגיעה בתפקוד של האיברים הפנימיים וכדומה, אין צורך לטפל בעקמת. אך עקמת מעל 10 מעלות בדרך כלל תורגש ובה יש לטפל.

עקמת של 10 עד 25 מעלות

הטיפול המקובל בעקמת קלה של עד 25 מעלות מתמקד בשינויים בהרגלי החיים, פעילות גופנית ייעודית, פיזיותרפיה ו/או טיפול כירופרקטי. הטיפול ישאר שמרני כל עוד העקמת אינה מחמירה. לעיתים יהיה צורך במתקן תומך לשעות הלילה.

עקמת של 25 עד 35 מעלות

גם כאן, בדומה לעקמת של עד 25 מעלות הטיפול המומלץ הוא שמרני. יש לשמור על שגרה של פעילות גופנית ייעודית הכוללת תרגילים לשימור המצב, טיפול כירופרקטי או פיזיותרפיה, שימוש במדרסים, מתקן אורתופדי (מחוך) ליום וללילה.

עקמת של מעל 45 מעלות

כאשר העקמת היא מעל 45 מעלות ישנו חשד להחמרה ופגיעה בתפקוד איברים פנימיים ולכן לעיתים יהיה צורך בניתוח.
שמירה על שגרת טיפולים גופניים, אורח חיים בריא הכולל פעילות גופנית ותזונה מאוזנת, שינוי בהרגלי החיים (למשל שינה בתנוחות מסוימות) יכולים בחלט לא רק לשפר את איכות החיים של הסובלים מעקמת אלא גם לעזור ולעצור את החמרתה.

עקמת בגב

איך משמרים את תוצאות הטיפול?

הטיפול הטוב ביותר לעקמת מתמקד בשחרור לחצים על איברים סמוכים על דיי מניפולציות עדינות של עמוד השדרה. כירופרקט יכול לבצע את הטיפול תוך כ-15 עד 20 דקות ולמנוע החמרה של העקמת ולטפל בתופעות לוואי שלה (כאבי גב, סיאטיקה וכדומה). כדי לשמר את תוצאות הטיפול חשוב מאוד לעשות תרגילים בין טיפול לטיפול. אלו כוללים למשל:
• בישיבה – מומלץ לקום לאחר כשעה, יש למקם מחשב בגובה העיניים. חשוב לעשות מתיחות דינות של הזרועות כלפי מעלה.
• עמידה ממושכת – יש להיעזר בשרפרף תחת אחת הרגליים.
• בשינה – מומלץ לישון על הגב עם כרית תומכת מתחת לברכיים.
חשוב מאוד להקפיד על שימוש בשרירי הרגליים ולא הגב בהרמת משאות כבדים. מומלץ מאוד לשמור על שגרת פעילות גופנית מתונה (הרופא הכירופרקט ינחה בדיוק מה מומלץ ואיך לעשות את הפעילות), תרגילים לגמישות המפרקים וחיזוק השרירים באופן כללי.