עמוד שדרה צווארי

עמוד השדרה שלנו מתחיל בבסיס הגולגולת וממשיך עד לעצם הזנב. הוא האיבר החזק ביותר בגופנו, הוא יוצר את הקומה שלנו ומאפשר לשאר מערכות הגוף יציבות. החלק מבסיס הגולגולת ועד לגב העליון מכונה “עמוד השדרה הצווארי”, תפקידו הוא לשאת את משקל הראש, לאפשר לנו להניע את הצוואר והוא אחראי על חיבור מערכת העצבים בין הזרועות לבין המוח. כאבים בעמוד השדרה הצווארי יכולים להיות מטרד של ממש, במיוחד אם הם לא מרפים ומלווים במגוון תסמינים כגון סחרחורות וכאבי ראש. מהן הסיבות לכאבים בצוואר? איך מאבחנים את מקור הבעיה וכיצד מטפלים בה?

מהן הסיבות לכאבים בעמוד השדרה הצווארי?

הסיבה הנפוצה ביותר לכאבים בעמוד השדרה הצווארי היא החלשות השרירים, לחץ ומתח והרגלי חיים כגון ישיבה ממושכת והיעדר פעילות גופנית. אך בנוסף לאלו, ישנם מצבים רפואיים העלולים להיות הסיבה לכאבים כרוניים למשל:
פריצת דיסק צווארית – הדיסקים בצוואר רגישים במיוחד בשל התנועה הרחבה של החוליות. הדיסקים מחברים בין כל חוליה בעמוד השדרה לזו שמעליה, הם עשויים חומר דמוי ג’ל שנמצא בתוך מעטפת. במקרים בהם הג’ל פורץ דרך המעטפת הוא עשוי ללחוץ על עצבים סמוכים ולגרום לכאבים עזים.
• היצרות תעלת השדרה – מחלה ניוונית הגורמת לשינויים במבנה של החוליות עם יצירת זיזי עצם, מלווה לעיתים בהסתיידות ונוטה לשלב גם בלט של הדיסק.
ספונדילוזיס – שחיקה בעמוד השדרה המתרחשת בעיקר בגילאים מתקדמים. ספונדילוזיס מאופיין בשחיקה של הסחוסים בעמוד השדרה הצווארי, פגיעה ברקמות סמוכות ולעיתים גם יוצרת דלקת באזור.
• מיילופתיה צווארית ניוונית – מצב נדיר יחסית לאחרים המאפיין בבצקת של חוט השדרה בשל לחץ מכני בעקבות שינויים באזור. התופעה עשויה לגרום לא רק לכאב אלא גם לתסמינים נוירולוגיים חמורים וללא טיפול מתאים עלולה לגרום לנזק ממשי.

איך נבדיל בין כאב זמני לתסמיני בעיה חמורה יותר?

כאבי צוואר אינם דבר נדיר, במיוחד לאור העובדה שרבים מאתנו מבלים שעות על גבי שעות בישיבה מול מחשב, שימוש במכשירים ניידים, נהיגה וכדומה. כאבי צוואר וגב יכולים לפקוד כל אחד בכל זמן בעקבות פעילות מאומצת, שינה בתנוחה לא נוחה או עם כרית שאינה מתאימה לנו, תנועה חדה מידי של הצוואר וכדומה. כמובן שאלו סיבות נקודתיות וחוסר הנוחות והכאב יעברו כאשר האזור יחלים ו/או נשנה את ההרגל שגורם לכאב (לדוגמא נקפיד על קימה ומתיחות בזמן העבודה מול המחשב). אך כאב יכול להצביע גם על בעיה חמורה יותר והסימן הראשון הוא כאב שלא מרפה. אם הנכם סובלים מכאבי שרירים ושלד למעלה משבועיים חשוב לגשת לבירור רפואי. תסמינים נוספים שעלולים להעיד על בעיה כוללים:
• הגבלה בטווח התנועה של הצוואר
כאבי ראש במיוחד בבוקר
• נוקשות של הגב העליון והצוואר
• סחרחורות
נימול או כאבים בזרועות או בידיים
• תחושת “זרם” שעוברת מהצוואר ועד לכף היד
בנוסף, כדאי לפנות לבדיקה רפואית אם כאבי צוואר מלווים בבחילות, בלבול, תחושת ריחוף או איבוד שיווי משקל.

מהם כאבי פיצוי ואיך הם באים לידי ביטוי בעמוד השדרה הצווארי?

המונח “כאבי פיצוי” מתייחס לכאב המופיע באיבר שנדרש לפצות על חוסר תנועה ותפקוד של איבר הסמוך לו. בהקשר של עמוד השדרה הצווארי למשל ייתכנו כאבי ראש, כאבים בגב העליון או ביד אחת מכיוון שמערכות השריר נדרשות לעבוד בצורה לא תקינה כדי לפצות על חוסר היכולת להניע את הצוואר במלואו. ישנם מטופלים המגיעים לבירור רפואי עם תלונות על כאבים בזרועות, כאבי גב ושכמות ומגלים לאחר בדיקות הדמיה שמקור הבעיה הוא בכלל בצוואר.

איך מאבחנים בעיה בעמוד השדרה הצווארי?

עבור מרבית האנשים הסובלים מכאבים בצוואר, התחנה הראשונה היא ביקור אצל אורתופד. הרופא יערוך בדיקה גופנית ובהתאם לממצאיו יבקש לעשות בדיקות הדמיה. בדרך כלל הבדיקות יהיו צילומי רנטגן פשוטים אך במידהנ והצילום הראה ממצא כלשהו בעמוד השדרה ייתכן שהרופא יבקש לעשות בדיקת CT או MRI. במקרים בהם ישנו חשד לגורם חמור לכאבים כגון גידול בעמוד השדרה (נדיר מאוד) או ספונדילוזיס (ניוון של סחוסי עמוד השדרה הצווארי) הרופא עשוי לבקש לעשות מיפוי עצמות.

כיצד הרפואה מטפלת בבעיות עמוד שדרה צווארי?

הרפואה המערבית מציעה מספר פתרונות לטיפול בכאבים בעמוד השדרה הצווארי, בהתאם לסיבה המאובחנת. לרוב, פיזיותרפיה היא השלב הראשון בטיפול אך אם מדובר בבעיה כרונית שלא עוברת הצעד הבא הוא משככי כאבים. במקרים מסוימים, יומלץ לעבור ניתוח. מקובל להמליץ על ניתוח בעמוד השדרה הצווארי כאשר ישנה פגיעה עצבית או פגם בשל חבלה חזקה, פריצת דיסק וכדומה. כמובן שמדובר על טיפול פולשני ביותר הדורש לא רק החלמה ארוכה אלא גם נטילת סיכון בשל מיקום הניתוח.

עמוד שדרה צווארי

האם ישנם פתרונות לא פולשניים לכאבי עמוד שדרה צווארי?

בהחלט, ישנם פתרונות מצוינים שאינם כוללים נטילת משככי כאבים או ניתוח לשיפור הבעיה. בעזרת טיפול כירופרקטי אפשר לשפר משמעותית את איכות החיים של כל מי שסובל מבעיות בעמוד השדרה הצווארי החל מכאבים מתח ולחץ ועד לניוון של סחוסי עמוד השדרה ושחיקה שלהם. הטיפול הכירופרקטי אינו כולל התערבות ניתוחית כלשהי, הוא נעשה על ידי מגע עדין ומניפולציה מדויקת של מערכת השריר-שלד. הטיפול לוקח בין רבע שעה לכחצי שעה סך הכל ונעשה בדרך כלל בשכיבה או ישיבה על שולחן הטיפולים. הרופא הכירופרקט יבחן את כל הבדיקות שנעשו למטופל (ייתכן שיבקש לערוך נוספות), יתשאל אותו לגבי אופי ומקור הכאבים, שגרת חייו והרגלים שונים (פעילות גופנית, ישיבה, תזונה) ובנוסף לטיפול עצמו יתן המלצות על המשך תרגול בבית וייתכן שגם שינויים בהרגלים מסוימים כמו צורת ישיבה מול המחשב, נהיגה וכדומה. מטופלים רבים מדווחים על שיפור משמעותי כבר לאחר מספר קטן של טיפולים, ישנם מקרים בהם הטיפול הכירופרקטי מנע את הצורך בנטילת משככי כאבים ואפילו את הצורך לעבור ניתוח בעמוד השדרה הצווארי.